En Gollertest er jo en discount kompressionstest, der på én gang giver et indtryk af det samlede blowby (plus evt. "spild" fra vacuumpumpen minus utætheder ved pakninger osv.). Det er klart, at alle motorer altid producerer overtryk i krumtaphuset, da ingen stempelringstætning er helt tæt. Derfor vil trykket naturligvis bygge sig op, hvis man blokerer udluftningen, og til sidst vil oliepinden komme ud som en torpedo.
En "rigtig" Goller-tester medfølges af en beskrivelse af omstændighederne ved målingen - det være sig tidsinterval, motortemp. og tilladt overtryk. Alle disse værdier har jeg ikke i hovedet, men lover at dele dem, når jeg engang kommer forbi min gamle arb.plads, hvor testeren ligger på hylden. Dog kan jeg huske, at jeg engang testede min egen motor (daværende) til 30 mBar og det var yderst tilfredsstillende.
Ja, en halv mm slidkant er helt vildt, men ikke usædvanligt. VW diesel kan køre med stempelringe så smalle som jomfruhår, ventilstyr, der tillader ventilerne at stå på tværs og et stempelringsgab på en tomme.
Her kommer en liste over de motorserier, der er for bløde i støbejernet:
CS, JX, KY, 1Y, AAZ, CK, CR, SB, RA, JP, JR, 1X, 1M - alle numre inkl. ;-) Kort fortalt - alle VW's kammerdieseler. Prøv engang at skille en PSA eller Renault diesel ad, som har kørt 500.000. Der er ingen slidkant og krydssporene fra honeren er stadigt synlige. Intet under, at tyskerne tabte krigen, men på den anden side - hvor mange plasticbilsejere har fået chancen for at lære, hvordan man honer? ;-)