Forfatter Emne: Ny starter til 1.6 TD  (Læst 1289 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pho2graph

  • Gæst
Ny starter til 1.6 TD
« Dato: 06. Januar 2009 kl: 08:48:04 »
Hej. Har prøvet at søge på "starter" herinde, det gir godt nok nogen hits og noget læsearbejde..
Så jeg prøver at spørge, kan man få en ny starter til min 1.6 td eller kan den gamle renoveres ?
Jeg har prøvet 2 gange nu indenfor et halvt år at holde og ikke kunne starte. Det hjælper at gå ud og stikke starteren et par flade med en hammer, men der er vel en årsag til at den ikke vil aktivere? Måske virker hammertricket ikke mere næste gang...

Bedste hilsner,
Paul

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ny starter til 1.6 TD
« Svar #1 Dato: 06. Januar 2009 kl: 10:29:51 »
Prøv at skrive en PM til Mølle .. han har en rigtigt billig og dygtig kontakt der renoverer startere...

Jeg kører selv med en og kan sige at det er seriøst og grundigt arbejde.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

pho2graph

  • Gæst
Ny starter til 1.6 TD
« Svar #2 Dato: 06. Januar 2009 kl: 10:33:58 »
Tak for hurtigt svar. Ja jeg prøver Mølle.
Hvad gør det tandhjul ude i forenden, skal det glide frem og tilbage ?
Og er det tandhjulet man flytter på når man slår på starteren med en hammer for at få gang i den ?

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Ny starter til 1.6 TD
« Svar #3 Dato: 06. Januar 2009 kl: 13:45:59 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "pho2graph"

Hvad gør det tandhjul ude i forenden, skal det glide frem og tilbage ?
Og er det tandhjulet man flytter på når man slår på starteren med en hammer for at få gang i den ?

Tandhjulet skal kunne glide ubesværet på akslen.
Når starteren får strøm, så skubbes tandhjulet frem.
Når strømmen afbrydes, så trækkes tandhjulet tilbage
af en fjeder.

Jeg tror det almindeligste problem med starteren er,
at tandhjulet kommer til at gå for stram pga. skidt.

Når man slår lidt på starteren, smutter tandhjulet det
sidste stykke ud i indgreb på svinghjulet, og der sluttes
en stor kontakt i enden af den dåse der sidder
på siden af startermotoren, og så kører startermotoren.

I stedet for at slå på starteren er det bedre at
få svinghjulet til at flytte sig en lille smule,
f.eks. ved at trille lidt med af en bakke og så
slå kobling til, det giver samme effekt,
men uden de farer der er forbundet med at slå
på starter.

Ovenstående er min forståelse af situationen.


jeg tror lige du skal læse lidt på dine lektier :oops:

trikket med at slå på starteren er en nødløsning, det man skal slå på er relæet, det er den lille sorte "dåse" på siden af starteren, den fungere som en elektromagnet, med to funktioner!
relæet består af to dele "dåsen" den yderste del som er en elektromagnet, og den anden del er et stempel som når der bliver tilført relæet strøm på kl.50, trækker relæet stemplet tilbage.
når stemplet bliver trukket tilbage sker der to ting.

1. stempet er forbundet med en arm som trækker tandkransen ud mod svinghjulet.

2. når stemplet er trukket helt tilbage, er tandkrandsen i fuldt indgreb med svinghjulet, her fungere stemplet som kontakt idet at bunden af stemplet berøre en kontaktflade og strømmen til starteren aktiveres sådan at starteren kan rotere.

bag stemplet sidder en fjeder der skal bringe stemplet tfrem igen når strømmen brydes.

mulige fejl kilder (det som jeg har oplevet efter hvert vinterhi)
kan være at stemplet kører trægt i relæet, her vil et kort og kontant hammerslag tit hjælpe stemlet til at blive trukket det sidste stykke, men det er ikke sikkert at stemplet kan komme helt tilbage, hvi s det går trægt!
det kan resultere i at tandkransen ligger og slæber på svinghjulets-startkran og slider beggedele.
i værste fald skal beggedele skiftes, selve tandkransen til starteren er nem at skifte og fåes hos den lokale autoelektrikker.
relæet kan enten renses eller udskiftes fåes samme sted.
derudover kan akslen tandkransen glider på være fuld af skidt og snask, dette skal renses af, og akselen kontroleres for slid.
der kan også være andre ting galt med en starter, men det tror jeg ikke der er i dette tilfælde.

men hvis man går i gang med at skille starteren ad, skal man være opmærksom på at der nogle plastik ting inden i der kan knække under adskildelse, bla armen der trækker i tandkransen.

ideén med at trille med bilen er kun brugbar hvis startkransen på svinghjulet er slidt/beskadiget, dette løser ikke dit problem, men kan måske hjælpe dig til at starte bilen, indtil fejlen er fundet.

det er også vigtigt at kigge på div elektriske forbindelser! bla. stelforb til gearkasse, kabelskoen på kl.50 og bundsykket i tændingslåsen.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Ny starter til 1.6 TD
« Svar #4 Dato: 06. Januar 2009 kl: 16:17:49 »
hvis tandhjulet går stramt, vil det ikke hjælpe at skuppe bilen for at få indgreb, så er det tandhjulet, startkransen eller begge dele det er galt med, hvis det skal virke.
det eneste der sker er at man får drejet motoren til et andet sted end der hvor den plejer at stoppe (normalt stopper en motor næsten de samme to steder i dens fire takter) derved kan være heldig at finde et sted hvor starterkransen ikke er slidt, og så har starteren lettere ved at komme i indgreb.
og hvis det løsser problemmet bør man kigge nærmere på sit svinghjul.

men det er jo ret enkelt at tage starteren af og afprøve den med startkabler og et batteri :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Ny starter til 1.6 TD
« Svar #5 Dato: 06. Januar 2009 kl: 18:54:54 »
De fleste startere bliver med tiden overdænget med støv og skidt fra koblingen. Noget sejt og klæbrigt stads med meget ringe smøreevne. Når tilstrækkeligt meget af det klistrer sig på en halvtræt starter, giver det problemer.
Er der også begyndende problemer med relæet / solenoiden, er det tid til renovering ell. udskiftning.
Evt. kan du så starte med, at afvaske drevet i rensebenzin, petroleum e.l. og tørre det helt af efterfølgende. (Lad være med, at smøre med olie eller lejefedt - det gør ondt værre )
Og når du nu er i gang, kan du i samme vending rense alle kontaktflader til det elektriske, og efterse bakkelitpladen i enden, der hvor starteren danner kontakt, når spolen trækker.
Kontaktpunkterne kan godt være forbrændte inde bagved, men det kræver adskillelse, at kunne se det.
Det er altid en god ide, at teste med et par startkabler inden genmontering. God stelforbindelse og en "lus" til, at trække spolen, når + kablet er monteret.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Ny starter til 1.6 TD
« Svar #6 Dato: 06. Januar 2009 kl: 18:57:47 »
Du har sikret dig at det ikke bare er fordi den mangler lidt stelforbindelse, ikke??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Ny starter til 1.6 TD
« Svar #7 Dato: 06. Januar 2009 kl: 19:26:02 »
Eller batteriet er på nedtur.  

På Backmobilen skete det samme med manglende reaktion. Jeg tæskede den starter så meget at den stadig ømmer sig, men en dag ville den ikke mere. Efter at have skiftet starter kunne jeg konstatere at batteriet ikke havde top power, efter et nyt batteri kom der go i den igen.

Jeg vil gerne understrege at jeg på intet tidspunkt mistænkte batteriet, den kunne forvarme og startede "næsten" altid. Det gamle batteri sad siden i havetraktoren til det døde helt.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Ny starter til 1.6 TD
« Svar #8 Dato: 06. Januar 2009 kl: 22:41:50 »
Oh yes, hvis ikke batteri og generator er i topform, er det en meget sandsynlig årsag. Da vi i sin tid anskaffede "Gamle Trofast" var der regning på nyt batteri og eftersyn hos en autoelektriker. Alligevel kunne den kun lige slæbe sig i gang, efter en rask tur på motorvej 40 km. Der var godt nok lavet noget underligt gummikabel ved generatoren, men - viste det sig: det var næsten brændt over i samlingerne.
Da det blev lavet ordentligt, kom der pludselig liv i viskerne - OG nefa lygterne kunne pludselig oplyse vejen foran bilen så meget, at sikringsholderen begyndte, at smelte - og så var der lidt at lave igen.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Ny starter til 1.6 TD
« Svar #9 Dato: 07. Januar 2009 kl: 11:18:15 »
Citat fra: "Aran"
Oh yes, hvis ikke batteri og generator er i topform, er det en meget sandsynlig årsag. Da vi i sin tid anskaffede "Gamle Trofast" var der regning på nyt batteri og eftersyn hos en autoelektriker. Alligevel kunne den kun lige slæbe sig i gang, efter en rask tur på motorvej 40 km. Der var godt nok lavet noget underligt gummikabel ved generatoren, men - viste det sig: det var næsten brændt over i samlingerne.
Da det blev lavet ordentligt, kom der pludselig liv i viskerne - OG nefa lygterne kunne pludselig oplyse vejen foran bilen så meget, at sikringsholderen begyndte, at smelte - og så var der lidt at lave igen.


haha sådan er det nogen gange, når man har løst et problem, kommer der tit et nyt, men vi elsker jo stadig de gamle biler :P


PS: husk autohjælp abon  :wink: det virker som en god trussel, så skal den nok blive god igen :lol:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Ny starter til 1.6 TD
« Svar #10 Dato: 07. Januar 2009 kl: 16:46:01 »
Citat fra: "verner"
Citat fra: "Aran"
Oh yes, hvis ikke batteri og generator er i topform, er det en meget sandsynlig årsag. Da vi i sin tid anskaffede "Gamle Trofast" var der regning på nyt batteri og eftersyn hos en autoelektriker. Alligevel kunne den kun lige slæbe sig i gang, efter en rask tur på motorvej 40 km. Der var godt nok lavet noget underligt gummikabel ved generatoren, men - viste det sig: det var næsten brændt over i samlingerne.
Da det blev lavet ordentligt, kom der pludselig liv i viskerne - OG nefa lygterne kunne pludselig oplyse vejen foran bilen så meget, at sikringsholderen begyndte, at smelte - og så var der lidt at lave igen.


haha sådan er det nogen gange, når man har løst et problem, kommer der tit et nyt, men vi elsker jo stadig de gamle biler :P

Eller man får vished for det ikke var det som var problemet. Amerikansk fejlfinding.  :)

PS: husk autohjælp abon  :wink: det virker som en god trussel, så skal den nok blive god igen :lol:

[size=18]Ikke da på sin T3. [/size]Konen har DAH på Sierraen, men det er jo intet sammenlignet med T3 Flinkefolk listen som jeg har med i Backmobilen.
 


Kurt
Kurt - 25115788

pho2graph

  • Gæst
Ny starter til 1.6 TD
« Svar #11 Dato: 12. Januar 2009 kl: 18:12:14 »
Tak for alle de gode og hurtige svar. Et par af dem burde vel komme over i arkiv som faq opslag...

En af vores læsere herinde var så flink at sælge mig en 2 mdr gl starter billigt, så jeg har valgt at udskifte i stedet for at renovere.

Paul