Forfatter Emne: batterier  (Læst 7496 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
batterier
« Dato: 06. Januar 2009 kl: 22:13:06 »
der er monteret 2 batterier i grünhilde af typen med en indikator for hvilken stand de er i
disse indikatorer er grønne på begge 2 hvilket skulle betyde af de er gode nok men kan man stole 100% på dette
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Herr_Jensen

  • Gæst
batterier
« Svar #1 Dato: 06. Januar 2009 kl: 22:24:27 »
Er det ikke bare at smække et voltmeter på og være glad hvis de ligger på ca. 12.8V.?

Du skal huske at hvis du vil måle dit batteri skal bilen helst stå mindst 2 timer for nogenlunde korrekt aflæsning.

 : )

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
batterier
« Svar #2 Dato: 06. Januar 2009 kl: 23:00:10 »
den måling jeg har fra dem var 12,2 volt og der havde den ikke været startet i ca 15 -20 timer
så hvis man bare kan gå ud fra hvor mange volt der er på dem er de jo nok iorden
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
batterier
« Svar #3 Dato: 06. Januar 2009 kl: 23:15:14 »
umiddelbart ja, men for at kontrollere et batteri skal du undersøge to ting.

Syren og pladerne.

Batteriet skal selvfølgelig være fuldt opladet inden kontrol.

Det første gøres med et refragtometer (de gode kan også måle kølervæske) eller en syremåler = billig

Alle 6 celler skal ha næsten ens vægtfylde. Fuldt ladet batteri i god stand = 1,24-1,28 gram pr. cm³

Dernæst bør man kontrollere batteriets evne til at levere strøm under belastning. Den hårde metode er at lade startmotoren trække bilen i lavt gear uden mulighed for tænding (fjerne tændrørskabel / ledning t magnetventil) og der måle spændingsfaldet.
Eller ofre 2-300,- på en rigtig batteritester. Denne består af en stor modstand og et voltmeter, dermed kan man se hvor meget spændingen falder under belastning og batteriets evne til hurtigt at komme tilbage på hvilespændingen - omkring 12,7V

informativt link: http://www.kjoeller.com/info/batteritips.htm
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Herr_Jensen

  • Gæst
batterier
« Svar #4 Dato: 06. Januar 2009 kl: 23:46:00 »
Ja det er så tydeligt at Wilson ved meget mere om dette end jeg ; ).

12.2V er faktisk langt fra 12.8 når vi altså taler bil batterier. Det tyder på der mangler mange procent for at dit batteri er helt opladdet. Ved 12.6V er batteriet vist nok kun laddet 70% op.

Dog er det vigtigt at huske at du ikke melder om problemer af nogen art så det er altså ikke for at piske en stemning op jeg gør opmærksom på dette.

Hvis du en dag keder dig kunne det da være sjovt at prøve at ladde dit batteri op eksternt og så køre med det et stykke tid og så måle igen for at se om din generator følger med.

 : )

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
batterier
« Svar #5 Dato: 07. Januar 2009 kl: 00:00:14 »
Der er bare lige den detalje man skal huske at de fleste batteri ladere faktisk kan lade batteriet mere op end man kan med batteriet i bilen vha generatoren.

Det er der flere grunde til, dels at ladespændingen ofte er højere med en ekstern lader og dels fordi der ikke er forbrug på batteriet under ladningen.

Skal man ha en rigtig god lader der virkeligt vedligeholder batteriet under ladning kan jeg varmt anbefale en CTEK lader. Den har også den ekstra feature at den under vedligeholdelsen sender en højfrekvent spænding batteriet der modvirker / fjerner sulfatering. Den fylder ikke alverden og kan også installeres fast i bilen hvis man bruger den på campingpladser med pladsstrøm.

det er denne jeg har købt: http://www.ctek.com/DA/Buy-Charger.aspx?charger=mxs3600

Den eneste mangel den har er at der ikke er indbygget starthjælp, men om man kommer 5 eller 15 minuttr for sent er vel ligegyldigt. Man kan jo bruge tiden mens den lader på at fjerne is fra ruderne og salte fortovet.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
batterier
« Svar #6 Dato: 07. Januar 2009 kl: 00:05:39 »
http://shopping.kelkoo.dk/ssc-126901-multi-xs-3600.html

579 kr - ouch - men den ser lækker ud.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
batterier
« Svar #7 Dato: 07. Januar 2009 kl: 00:18:32 »
Damn, godtnok et godt bud jeg fik så.
Fik den til 300,- + momme

Men det var også special price, med mekaniker rabat undt alles...

Der findes vist også andre modeller af dem.

Har tidligere brugt en lille einhell lader fra Harald Nyborg, men den er ikke så god ifm langtidsladning vinteren over da den ikke lukker 100% ned for ladestrømmen.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&Grp=&n=60100
Til almindelig vinterladning er den længe nok. Fylder lidt mere men er fin fin til alm brug.

Ellers kan man jo vælge at investere i sådan en fætter:  :P
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7287&Grp=&n=60100

Selv de mest uvillige motorer må give op når de får 24V  og masser af ampere... Kan ikke anbefales hvis der er det mindste elektronik i vognen  :shock:  De ekstra volt har en tendens til at lukke den der komprimerede røg ud af komponenterne - har jeg hørt! Og når først den slipper ud virker de ikke længere... (kunne godt tænke mig at se den fabrik der lukker røgen ind i dem - speciel røg?)
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
batterier
« Svar #8 Dato: 07. Januar 2009 kl: 10:42:45 »
hvis du måler massefylde via et refraktometer må differensen mellem de 6 celler ikke være over 0,02.(batterier med grøntøje har normalt ikke propper så man kan måle syren)

det er meget fansi med sådan et grønt øje, men det er jo kun den ene celle den viser status på :wink:
så det er kun vejledende og lidt vildledende, jeg ville ikke bruge den som indikator for om batteriet er defekt, dertil skal du bruge en elektronisk batteritester som laver en analyse af batteriet, det er dog kun støre værksteder og forhandlere af batterier der har en sådan.

gammeldags batteri tester hvor man strammer en modstand, kan også være fine, men de kræver at batteriet er fuldt opladet og har stået i min 2 timer og faldet til ro.

kan også godt anbefale den lille einhell, den er nemlig også god til moderne biler da den beskytter elektronikken :)

har også den store model med starthjælp fra H/N, men da jeg gav min vento starthjælp gik alarmen igang, og sirenen ville ik stoppe, så var nødt til at finde skævbideren frem :wink:  resten af alarm/startspærren virker dog stadig :)  måske det er det røg wilson snakker om :roll:

ctek skulle også være rigtig god som vedligeholdelses lader, men jeg tror dog ikke at den er kraftig nok til camping-brug, men vil gerne høre erfaringer, da jeg gerne ville ha en sådan i camperen, men tvivler på at der er effekt nok, da min lille einhell på 10A har svært ved at klare det og bliver for varm! så bør nok ha 15-20A istedet, og hvis den ikke skal fylde helt vildt, så koster de os et par kilo :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
batterier
« Svar #9 Dato: 07. Januar 2009 kl: 18:37:38 »
Hvis det ikke skal være så fancy med elektronisk styring, kan man f.eks. bruge en ABSAAR værkstedslader.
Den er ikke voldsomt stor, men kan udover alm. opladning med 5 ampere, skifte til 20 ampere ladning, og den fylder ikke mere end en skotøjsæske.

http://www.cshandel.dk/shop/absaar-batteriladere-83c1.html