Nu blev en diesel-nørd som mig jo nysgerrig, så jeg har undersøgt sagen lidt.
Jeg har ikke rodet med turbo-vw, så svingningsdæmpere har jeg egentlig kun set som ekstra-udstyr til amerikaner biler.
Nå, men min motorbibel "Diesel-Boken" af Peer Gretland (norsk tekst) fra 1965 gav selvfølgelig svaret (her frit oversat):
Svingningdæmperens/vibrationsdæmperens opgave er at hjælpe svinghjulet med at holde motorens omdrejningstal konstant . Dvs. hindre pludselige accelerationer og decelerationer af krumtapakslen (som følge af den stødvise påvirkning fra de forskellige takter). I de alvorligere tilfælde forhindrer den krumtappen i at komme i egensvingninger.
Vibrationsdæmperne kan være opbygget på flere måder, men fælles for dem er, at de har en del, der fast følger krumtappen og en anden del (med en betydelig masse) der roterer med rundt. De to dele har forbindelse til hinanden enten ved ophængning i gummi eller ved at have en sejtflydende væske i en smal spalte mellem sig.
Hvis de to dele roterer med samme vinkelhastighed og krumtappen begynder at tabe fart (f.eks. ved en kompression), så vil massen i vibrationsdæmperen forsøge at rotere videre med konstant hastighed og "hive" krumtappen med gennem gummiophængene/væsken.
Roterer de to dele med samme hastighed og krumtappen begynder at accelerere (f.eks. ved en forbrænding), vil massen i vibrationsdæmperen forsøge at blive ved konstant hastighed og bremse krumtappen gennem gummiophængene/væsken.
Som jeg ser det, er den elastiste/viskose ophængning nødvendig, for at de to dele kan få (kortvarig) forskellig hastighed og dermed bremse eller accelerere hinanden.
Jeg tror ikke nødvendigvis I skal betragte vibrationsdæmperen som en uundværlighed for en turbo-diesel, men mere som en luksus, der giver en roligere motorgang.
Har jeg skrevet det forståeligt, eller er det det rene volapyk?
Mvh. gUlf