Forfatter Emne: Tryk i bundkar og under ventildæksel?  (Læst 1744 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tryk i bundkar og under ventildæksel?
« Dato: 04. Februar 2009 kl: 12:10:08 »
Citat fra: "ctange"
Der er vel ingen grund til at trykket
de 2 steder ikke skulle være helt ens?

Enig - blot med den modifikation, at en meget slidt motor procucerer så meget blow-by i krumtaphuset, at den også skiller sig af med noget af det gennem oliepinden og diverse utætte pakninger i krumtaphuset. De 3 kanaler op gennem ventildækslet kan i slemme tilfælde ikke aftage alt trykket.

Trykket stammer fra blowby og utætte ventiler.

Utætte ventiler taber tryk til manifolderne/ind-udstødningskanalerne - ikke til krumtaphuset. Utætte ventilstyr kan sende en anelse tryk fra manifolderne ind i motoren, men det er marginalt. Typisk går strømmen den anden vej - ved problemer med ventilstyrene/ventilkapperne - olie suges fra topstykket ind i indsugnngskanalen og ytrer sig som blå røg.

Der udlignes via ventildæksel-udluftningen,
og her må flow være afhængig af ovennævnte utætheder.

Se ovenfor.

På en golf2 sugediesel går der en slange direkte
fra ventildæksel til indsugning.

På en JX går luften gennem et sort rund "dims" af plastik,
hvad gør den "dims"?

Det er en oliefælde, der skal lade luft passere, men bremse oliedråber. Derfor er der også en si på indersiden af ventildækslet.

Hvis man sætter et manometer på ventildækslet,
hvor stort et tryk måles så typisk?

Der skal en standardiseret prøvningsprocedure til at lave sådan en Gollertest. ALLE motorer laver blow-by - det interessante drejer sig om mængden af det. Tager man en velfungerende motor og lukker udluftningen tilstrækkeligt længe, så spytter den olie ud af oliepindsrøret før eller siden. Spørgsmålet kan altså kun besvares, når der på forhånd er fastlagt parametre som tid og temperatur. Men manometeret skal være meget følsomt, for ret hurtigt finder overtrykket ud alle mulige uhensigtsmæssige steder såsom shimmerringe og andre ikke hermetisk tætte samlinger. Derfor kan det - på slemt slidte motorer - være mere frugtbart at måle på volumen, der passerer end på tryk. Og nu ikke for at vække en gammel tråd til live - men overvej styrkesiderne ved en kompressionstest fremfor en Gollertast, før du kaster dig ud i den.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tryk i bundkar og under ventildæksel?
« Svar #1 Dato: 04. Februar 2009 kl: 12:43:06 »
Citat fra: "ctange"


Oliefælden er så nødvendig på en T3 fordi motoren ligger
ned går jeg ud fra.


Ja, og også pga. en højere drift temp. og turbotryk, der altsammen medvirker til forøget blow-by.


Jeg overvejede at sætte en manometer på permanent,
hvis jeg skulle falde over et passende.
En anden mulighed var at måle flow med en gammel
nuturgas og bygasmåler
(jeg arbejder efter "de for hånden værende søms princip").


Spændende forsøg - meld tilbage, når du har data.

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!