Forfatter Emne: veje i norge?  (Læst 3284 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

LJensen

• Gæst
veje i norge?
« Dato: 07. Februar 2009 kl: 15:52:01 »
jeg aner ikke om dette er det rigtige fora, men jeg skal måske til haugesund i norge næste weekend, vi køre ad E134 fra oslo og turen går ret gennem telemarken... jeg arbejde sidste år i haugesund og mens jeg var der oppe lukkede vejen så alt gennemkørsel til oslo var udelukket...

er der nogen af jer dejlige mennesker der ved noget om vejen er lukket eller om hvor jeg kan finde ud af det?
jeg har været på det norske vjevæsen's hjemme side men den forvirede mig mere end det gavnede... jeg arbejde sidste år i haugesund og mens jeg var der oppe lukkede vejen så alt gennemkørsel til oslo var udelukket...

har i nogen gode ideer???

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
veje i norge?
« Svar #1 Dato: 07. Februar 2009 kl: 16:10:06 »
Hej,

Prøv denne side, og send dem en mail, eller giv dem et ring?
http://www.haugesund.kommune.no/cgi-bin/haugesund/imaker?id=36568

Apropos udenlandsring - jeg har stor glæde af Skype og Skypeout -   billig udenlandstelefoni :-)

Her kan du også se mere:
Klik mig[/url]
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

LJensen

• Gæst
veje i norge?
« Svar #2 Dato: 09. Februar 2009 kl: 20:59:33 »
lige lidt af deres regler i norge og sverige...
norge:

I Norge er det påbudt, at bilen er rustet til kørsel i vintervejr. Det betyder, at bilen skal have monteret dæk, som giver et tilstrækkeligt vejgreb. Det kan for eksempel være vinterdæk, som skal have en mønsterdybde på 3 mm, eller pigdæk. Politiet kan skønne, at bilen ikke har et tilstrækkeligt godt vejgreb og afkræve bilisten en bøde. Vejer bilen mere end 3.500 kg, skal den have et sæt snekæder med i bagagerummet. Alle har dog pligt til at bruge snekæder, hvis vejret kræver det, og derfor anbefales der, at alle har snekæder med i bilen.
Det er kun tilladt at bruge pigdæk fra den 1. oktober til den første søndag efter påske. I Nordnorge er de dog tilladt fra 15. oktober til 1. maj. Da pigdæk slider hårdt på vejene, og desuden giver støvgener, har man i kommunerne Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger indført en afgift for kørsel med pigdæk. Afgiften skal betales af alle, også udlændinge.**)  Når man har betalt afgiften får man et lille mærkat til at sætte på bilen. Det koster 1.000,- NKR for et helt år, 350,- NKR for en måned og 25,- NKR for en enkelt dag. Vær opmærksom på, at dagsmærkatet gælder fra klokken 24.00 til klokken 24.00 uanset hvad tid på dagen, det er købt. Mærkaterne kan købes i Norge på posthuset, på Esso-stationer og ved salgssteder ved de største indfaldsveje. Mangler mærkatet kan det koste 500,- NKR i bøde.

Prisoplysninger med forbehold for prisstigninger!

sverige:

Sverige har indført nye regler for kørsel med vinterdæk. Fra den 1. december til den 31. marts skal svenskerne køre med vinterdæk med en mønsterdybde på minimum 1,6 mm. Danskerne må gerne lade være, men FDM anbefaler, at også danskere bruger vinterdæk i Sverige, og at bilens dæk har en mønsterdybde på 3 mm. Det giver den optimale sikkerhed. Det er tilladt at køre med pigdæk fra den 1. oktober til den 13. april, men kun ved vinterføre. Pigdæk skal være monteret på alle bilens hjul samt på eventuel anhængers (campingvogn).

lars

Offline Hasse

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
veje i norge?
« Svar #3 Dato: 09. Februar 2009 kl: 21:07:54 »
Ang. vinterdäck i Sverige så skall vi ha 3mm mönsterdjup på vinterdäck o 1,6mm på sommardäck gäller svenskar som turister.
Vinterdäckskrav gäller endast svenska bilar, om du har piggdäck på bilen måste anhängern ha piggdäck om du har vinterdäck utan pigg på bilen får anhängern ha däck med eller utan piggar.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline FarT3

• Sr. Member
    • Vis profil
veje i norge?
« Svar #4 Dato: 10. Februar 2009 kl: 07:46:49 »
Du skal gå ind på
www.yr.no
Der kan du finde alt hvad der har med vejret at gøre. Nederst på siden kan du kllikke dig ind på den mindste flække.

Og jeg er iøvrigt ikke SPOR misundelig.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288

Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg