Forfatter Emne: hvilken indsprøjtnings pumpe til aaz ?  (Læst 1018 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

larsen

  • Gæst
hvilken indsprøjtnings pumpe til aaz ?
« Dato: 25. Februar 2009 kl: 23:09:40 »
hej alle, jeg skal til at klargøre min aaz motor til montering, skal i den forbindelse ha skiftet tandrem og indsprøjtningspumpe. er det rigtigt forstået at man beholder de oprindelige dyser fra 1.9td aaz og tager diselpumpebeslag og diselpumpen fra 1.6td jx motoren ? er der noget særligt at huske i den forbindelse...
mvh larsen

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hvilken indsprøjtnings pumpe til aaz ?
« Svar #1 Dato: 25. Februar 2009 kl: 23:15:36 »
Du kan gøre som du vil. AAZ eller JX-pumpe - der er frit slag. MEN du skal være ekstremt omhyggelig med at bruge det passende takthjul på pumpen - ellers går det galt. Tjek også meget grundigt, at tandremmen kører lige og midt på takthjulene.

Dyser er også efter dit valg. JX har typisk 293'ere. AAZ har typisk 297'ere. Begge dele kører fint, men kun 297'ere kan tygge rapsolie. Nyere AAZ'ere har to-fjeder-holdere til dyserne. Det er også en god mulighed. Men endnu mere væsentligt er det, at du får pumpen timet korrekt og at du får dyserne tjekket.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

larsen

  • Gæst
hvilken indsprøjtnings pumpe til aaz ?
« Svar #2 Dato: 25. Februar 2009 kl: 23:22:58 »
hej jarl, når du skriver takt hjul, mener du så hjulet på diselpumpen ? jeg har en komplet aaz motor fra en golf 3 gtd fra 94. km 63.000 med diselpumpe og dyser monteret så er det nok blot at skifte tandrem/strammer og ikke gøre yderligere

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hvilken indsprøjtnings pumpe til aaz ?
« Svar #3 Dato: 25. Februar 2009 kl: 23:26:49 »
Har du en bus eller en doka/sika?

Npogle hgange kan AAZ-pumpen være lidt for høj til motorrummet i en bus, men det går oftest med lidt tilpasning.

Sæt du bare hele svineriet over. Det var da for øvrigt et ufatteligt lavt km. tal, den motor har nået på 15 år. Til lykke med den.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

larsen

  • Gæst
hvilken indsprøjtnings pumpe til aaz ?
« Svar #4 Dato: 25. Februar 2009 kl: 23:37:05 »
jeg har en 9 pers bus fra 89. grunden til det lave km tal for aaz er at golfen fik motoren skiftet  i 2001 og blev afmeldt i 2005, har vw værksteds kvitt for hele svineriet ( lige hjembragt fra munchen) hvis jeg "kun skifter tandrem" skal pumpen vel heller ikke times ?
mvh larsen

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
hvilken indsprøjtnings pumpe til aaz ?
« Svar #5 Dato: 26. Februar 2009 kl: 08:44:53 »
Jo, pumpen skal altid times. Vi snakker 1/100-dele mm her, en ny rem er kortere end en gammel rem.

Pumpen skal times, og dysernes udskiftes eller i det mindste testes. Det er for åndsvagt at smadre en motor på at undlade de par småting
Mvh. Casper

larsen

  • Gæst
hvilken indsprøjtnings pumpe til aaz ?
« Svar #6 Dato: 26. Februar 2009 kl: 09:04:12 »
ok, når jeg beholder det originale setup pumpe/dyser må det være oplysningerne i tolerance data for aaz motoren jeg skal følge hvad angår timing af pumpen. dyserne må så lige en tur omkring det lokale bosch diselcenter
mvh larsen

Bo

  • Gæst
hvilken indsprøjtnings pumpe til aaz ?
« Svar #7 Dato: 26. Februar 2009 kl: 09:41:33 »
Jamen det lyder da som om at du allerede er på vej for at hjælpe Larsen ?? Det er sq pænt af dig Tange :wink:

Bo

  • Gæst
hvilken indsprøjtnings pumpe til aaz ?
« Svar #8 Dato: 26. Februar 2009 kl: 11:28:42 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "casper"
Jo, pumpen skal altid times. Vi snakker 1/100-dele mm her, en ny rem er kortere end en gammel rem.

Pumpen skal times, og dysernes udskiftes eller i det mindste testes. Det er for åndsvagt at smadre en motor på at undlade de par småting


Muligheder er:
Hjælp fra nogen på T3 nettet som bor i nærheden,
og som er interesseret i at gøre det for en rimelig
pris.

Selv "skrue" en dysetester sammen, og med lidt
tålmodighed få acceptable dyser.
Timningen burde kunne klares med en digital skydelærer.


Troede du havde løsningen her :wink: