Forfatter Emne: Høje omdrejninger  (Læst 3642 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

brj

• Gæst
Høje omdrejninger
« Dato: 12. Marts 2009 kl: 18:12:53 »
Jeg har store problemer med min 1,6 td.
Den starter nogen lunde, men når den har kørt lidt og jeg giver gas.. vil den ikke gå ned i omdrejninger igen, den bliver oppe i 2-3000 om.
Jeg har prøvet at pille vakumdåsen fra ingen ændring.
Tilsyneladende ingen utætheder/falsk luft. Dybest set er det vel også fordi at den får noget brændstof den ikke skal have, så min mistanke retter sig mod brændstofpumpen... kan det være slidtage? eller turboen der er slidt og smider smøreolie i indsugningen.
Nogen der har en ide?
Nåe ja ....det er ikke gaskablet der hænger :wink:

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Høje omdrejninger
« Svar #1 Dato: 12. Marts 2009 kl: 18:16:00 »
Det kan enten være din turbo der er slidt så den suger olie med ind, har du sorte prikker på bagklappen?? Det plejer at være en god indikator på om det er turboens skyld...

Derudover kan det også være en/flere dyse(r) der hænger...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

brj

• Gæst
Høje omdrejninger
« Svar #2 Dato: 12. Marts 2009 kl: 19:19:48 »
Der er ingen pletter på bagsmækken, måske kan den ikke køre stærkt nok til at hive olien op  :D
Men jeg har haft udstødningen af og kikket ind.. og der var lidt olie ved turboen.
Imorgen vil jeg prøve at pille turboen fra.. så finder jeg ud af om det er den der laver balladen.

Offline Rollenlager

• Sr. Member
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Høje omdrejninger
« Svar #3 Dato: 12. Marts 2009 kl: 20:40:40 »
Jeg mener at kunne kunne erindre en lignende episode med en TD´er der ikke ville ned igen, og det kan faktisk godt være ESP´en der skal justeres på mængdeskruen. Prøv eventuelt en 1/10 omgang til hver side eller lidt mere, men start med at markere udgangspunktet så du kan finde hjem igen hvis det ikke hjælper.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

brj

• Gæst
Høje omdrejninger
« Svar #4 Dato: 12. Marts 2009 kl: 21:23:40 »
Trods mange advarsler her i forumet, har jeg prøvet at stille på mængdeskruen.
Jeg kan kun skrue ned for pumpen der sidder en fed wirelås og forhindrer den i at blive skruet op. (det har jeg det meget godt med)
Det hjalp også en del på de høje omdrejninger...men til gengæld kunne den slet ikke tage gas de første 2-3 min ,når den var kold.
Jeg kan ikke finde balancepunktet hvor den både kan tage gas og ikke kører op i omdrejninger. Det ændrer sig for meget, alt efter om den er kold eller varm.

brj

• Gæst
Høje omdrejninger
« Svar #5 Dato: 12. Marts 2009 kl: 21:58:42 »
Citér
Har du undersøgt om det ikke bare kablet til gaspedalen
der er kommet til at gå så stramt at det ikke trækkes
tilbage når du løfter foden?

Jeps.. det er ikke kablet 8)

Offline Rollenlager

• Sr. Member
    • Vis profil
Høje omdrejninger
« Svar #6 Dato: 12. Marts 2009 kl: 22:38:48 »
Taler vi om den samme skrue  ?  for det er en skrue der drejes med en skruetrækker . Der sidder en kontramøtrik på den der låser den fast efter justering.   Nogle gange er den sikret med en klat lak men altså... Wirelås ???????  ( tag lige et billede )

PARKHAVE

• Gæst
Høje omdrejninger
« Svar #7 Dato: 12. Marts 2009 kl: 23:15:25 »
@rollenlager - Mængdeskruen er normalt plomberet ( wirelås) medmindre kreative hoveder har været inde og fjerne den.

Umiddelbart ville jeg også sige at du har en defekt i pumpen, uden at kunne konkretisere det mere. i de gamle densopumper på hiace m.m. kunne centrifugalregulatoren godt blive "træg" på sine gamle dage. Jeg har ikke haft en af de andre skilt ad i umindelige tider.
Tjek evt. jarlens side for mere info om indmaden i pumper.

Offline Rollenlager

• Sr. Member
    • Vis profil
Høje omdrejninger
« Svar #8 Dato: 13. Marts 2009 kl: 00:27:45 »
Hmm...... OK

Jeg har to T3´ere der ikke har været det mindste problemer med at justere op eller ned... så der har de tidligere ejere så fjernet den der "wirelås" som jeg godt nok aldrig har set.... sidder den inden i pumpen eller er den synlig udefra ?????

Leif

PARKHAVE

• Gæst
Høje omdrejninger
« Svar #9 Dato: 13. Marts 2009 kl: 08:02:24 »
Det er bare et stykke ståltråd der går igennem et lille hul i selve skruen ( lige ved enden af gevindet ) og igennem et tilsvarende hul på pumpen, så er det plomberet med et lille blysegl, der klemmer enderne af ståltråden sammen. Det tillader for en regulering på ca. 3/4 omgang til hhv. højre og venstre fra midterpunktet. Det skulle være rigeligt til fin justering hvis pumpen er timet rigtigt.

Men fair skal være fair, der er rigtig mange ældre dieselbiler der har mistet ( mødommen :lol:  :lol: ) for længe siden, fordi man liiige ville give lidt på mængdeskruen.

brj

• Gæst
Høje omdrejninger
« Svar #10 Dato: 13. Marts 2009 kl: 08:03:39 »
Nåe ja ...wirelås, jeg har været rigger i mange år :wink:

PARKHAVE

• Gæst
Høje omdrejninger
« Svar #11 Dato: 13. Marts 2009 kl: 08:05:47 »
:lol:  Ja okay den der, den havde jeg glemt, men kan du så se hullet i skruen, den er til det stykke ståltråd jeg nævner længere oppe.

Offline Rollenlager

• Sr. Member
    • Vis profil
Høje omdrejninger
« Svar #12 Dato: 13. Marts 2009 kl: 18:04:32 »
Ja ja.... man skal lære lidt hver eneste dag,  tak for billedet,  der har ikk´siddet en på i min tid, sikkert en garanti ting der skal dække VW´s r..

Leif

PARKHAVE

• Gæst
Høje omdrejninger
« Svar #13 Dato: 13. Marts 2009 kl: 18:55:45 »
@brj - umiddelbart uden at kunne huske noget som helst , ser det ud til din justerskrue er skruet helt i bund - det skal den ikke være.
Så et eller andet er der galt

brj

• Gæst
Høje omdrejninger
« Svar #14 Dato: 13. Marts 2009 kl: 20:44:22 »
Citér
@brj - umiddelbart uden at kunne huske noget som helst , ser det ud til din justerskrue er skruet helt i bund - det skal den ikke være.
Så et eller andet er der galt

Nej den er ikke skruet i bund.. det forhinder plumben som er trykket omkring gevindet..Jeg ved ikke hvor langt den normalt er skruet ind..det kommer vel blandt andet an på hvor slidt pumpen er.
Jeg stillede på mængdeskruen efter at have pillet turboen fra....se det var noget helt andet. Nu begyndte den næsten at lyde som en rigtig diesel og ikke som et hysterisk motorsav :lol:
Nu er den samlet igen og den kører en hel del beder end før....den skal bare varme op i en 2-3 min inden den kan tage gas.Jeg tror ikke jeg kan løse problemet mere, uden at skifte turboen og sandsynligvis også pumpen. Det vil jeg ikke ofre på den... så hellere vente og få en 1,9D UDEN TURBO lagt i.
Jeg vil sige tak for de indput der har været.. det er sku fedt med et forum der har så mange kloge og hlælpsomme t3-hovder.  :roll: