Forøvrigt så må jeg vist hellere forklare grunden til mit seneste indlæg.. :oops:
Efter fire dage med en dejlig 1yturbo som var tæt og ikke røg blåt ved koldstart, og ikke stank af brændt olie fra udstødningsgasserne så skete der et katastrofalt uheld..
På fjerde-dagen taber motoren al sin olie under kørsel. Det gjorde den ved at bundproppen åbenbart ikke var spændt til og havde pludseligt løsnet sig og olien kunne så forlade motoren frit ud på ringvejen i Århus. Jeg havde lyst til at banke min mekanikker med et baseballbat..eller i det mindste smadre hans Skoda.
Jeg får den kørt hjem på et fejeblad. Af med bundkarret og se efter de ovenstående plejlstangslejer og de er nu udskiftet til nye kolbenschmidt.
Der var ingen jern-spåner i bunkarret overhovedet. Og heller intet i oliefilteret. Det skal lige siges at den kørte stille og roligt i bytrafikken uden nogen voldsomme accelerationer og den kørte ca 1km uden olie. Det gav to pift/svirp-agtige lyde fra motorrummet da jeg kørte den til side ..og så at olien blot løb ud af bundkarret.. Efter at den havde stået og ventet på assistance dryppede den ca en sidste liter olie ud. Så helt tom var den ikke.
Vi tjekkede turboen og der var ingen slør i akselen og møllen havde alle sine vinger.
På med nyt olie og ud og prøvekøre den igen. Den går fint ligesom før, trækker på samme måde og turboen har samme lyd som før ag man mærker den på samme måde som før.
MEN.. Den ryger blå ved koldstart, ryger blå ved acceleration når den er kold, og den stinker af olie i udstødningsgassen. Min bagklap er sort af olie-pletter. Det var den overhovedet ikke før uheldet indtraf, så et eller andet er der sket..
Spørgsmålet er om det er turboen eller motoren (tænker evt stempelringe..)
På onsdag tager jeg en kompressionstest på hver enkel cylinder. Hvis den ikke giver nogen tydelige indikationer på årsagen til olieforbruget så skifter jeg turboen ud med en på hylden som har kørt uden problemer. Så må jeg se om det giver nogen løsning...
To kokke fordærver maden sommetider.. Og det med at holde gejsten oppe til kl lort om natten med de store Hancock når man skruer i motor, er ikke altid lige sagen.. Det kan resultere i banale forglemmelser med en katastrofal følgevirkning.. :roll: