Forfatter Emne: leje i gearkassen  (Læst 1543 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

larsen

  • Gæst
leje i gearkassen
« Dato: 23. Marts 2009 kl: 21:43:35 »
jeg skal til at montere min gearkasse, og har købt nyt udrykkerleje. men bag udrykkerlejet sidder en plade med 3 bolte rundt om akslen, når man fjerner den skulle der sidde et leje/bøsning . ved nogen hvad det hedder og hvor man kan købe det ?
mvh larsen

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
leje i gearkassen
« Svar #1 Dato: 23. Marts 2009 kl: 22:16:52 »
Er det gummitætningen til højgearsakselen du mener... ?   for ellers er der da ikke lige noget der man rutinemæssigt skifter med mindre der er rigtigt "knas" i kassen  :lol:
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

larsen

  • Gæst
leje i gearkassen
« Svar #2 Dato: 24. Marts 2009 kl: 07:48:29 »
nej, jeg har fået at vide at det skulle sidde et leje/bøsning bag den omtalte plade der er boltet på med 3 bolte. men har ikke haft den skruet af endnu.
mvh larsen

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
leje i gearkassen
« Svar #3 Dato: 24. Marts 2009 kl: 07:53:59 »
Mig bekendt sidder der kun en pakdåse som iøvrigt er udgået af vw sortiment, men jeg kan da huske galt. Gearakslen der kommer gennem hullet hviler i pilotlejet i enden af krumtappen.
Får iøvrigt nogle pakdåser hjem af denne type i nærmeste fremtid (hvis det lykkes) så hvis nogen mangler kan i lige sende en PM
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
leje i gearkassen
« Svar #4 Dato: 24. Marts 2009 kl: 09:04:13 »
Det er ganske rigtigt, som FarT3 skriver. Der er ikke noget leje bagved udrykkerlejets føring. Der er bare en shimmerring, som kan købes i f.eks. Hovwdiaudi eller på 10.000 tyske sider. Når du piller der, så skift:

1) den benævnte shimmerring
2) føringen til udrykkerlejet - det giver en smørblød kobling, når udrykkerlejet glider gelinde henover denne bøsning.
3) udrykkerlejet
4) shimmerringen i enden af krumtappen.

Det hele kan købes hos Hovwdiaudi og de småpenge det koster er godt givet ud, når du har lukket op der. Der er ikke noget meget pisseirriterende end af skulle skille gearkasse og motor fra hinanden, fordi man lige kunne spare en halvtresser... Derfor - tag også lige et kritisk blik på koblingen. Er friktionspladen under 7,8 mm, så brug den som frisbee...  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
leje i gearkassen
« Svar #5 Dato: 24. Marts 2009 kl: 16:36:36 »
Jeg har for ganske nyligt købt pakdåsen hos VW. Den er udgået til nogle årgange, men ikke til andre, så hvis man er lidt vedholdende og prøver med lidt forskellige årgange og motormodeller, så er den der lige pludselig. Og den kostede ikke mange basører.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
leje i gearkassen
« Svar #6 Dato: 24. Marts 2009 kl: 17:18:19 »
Så får du godt med procenter Mølle.... jeg gav 78 kroner for en ved VW og siden hen fik jeg taget det store spring og købt ti stykker fra Howdi til 230 Kroner..... 23/styk så jo, der er betydelig forskel på prisen.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Mølle

  • Gæst
leje i gearkassen
« Svar #7 Dato: 24. Marts 2009 kl: 18:29:25 »
Citat fra: "Rollenlager"
Så får du godt med procenter Mølle.... jeg gav 78 kroner for en ved VW og siden hen fik jeg taget det store spring og købt ti stykker fra Howdi til 230 Kroner..... 23/styk så jo, der er betydelig forskel på prisen.

Leif


Ja ja. Godt ord igen. Jeg får jo lidt procenter, og det var det eneste jeg manglede for at komme videre, så incl porto ville det have kostet det samme hos howdi..
men min pointe var nu også mest, at pakdåsen ikke er helt udgået hos VW.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
leje i gearkassen
« Svar #8 Dato: 24. Marts 2009 kl: 21:16:30 »
Det bliver jo spændende at se om jeg kan bruge dem jeg har bestilt hvis der er forskel på dem til de forskellige årgange. Det nævnte de ikke noget om. :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
leje i gearkassen
« Svar #9 Dato: 24. Marts 2009 kl: 21:34:15 »
Min onkel har rimeligt meget styr på de dele. Han siger, at ALLE T3'ere - benz/diesel/2wd/4wd/4-trin/5-trin/alle årgange har præcis den samme shimmerring ved højgearakslen. Han kan oven i købet huske, at den hedder 113 311 113 A. De tre forreste cifre indikerer i øvrigt, at den den passer i boblerne, så monstro ikke der er produceret en 25-30 mill. gearkasser med den i?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
leje i gearkassen
« Svar #10 Dato: 24. Marts 2009 kl: 22:27:49 »
Citat fra: "Jarl"
Min onkel har rimeligt meget styr på de dele. Han siger, at ALLE T3'ere - benz/diesel/2wd/4wd/4-trin/5-trin/alle årgange har præcis den samme shimmerring ved højgearakslen. Han kan oven i købet huske, at den hedder 113 311 113 A. De tre forreste cifre indikerer i øvrigt, at den den passer i boblerne, så monstro ikke der er produceret en 25-30 mill. gearkasser med den i?


Og det som jeg prøvede at sige er også, at VW ikke har helt styr på denne lille dims, idet den står som udgået hvis du spørger efter en speciel årgang og motortype, mens den er på lager til en anden årgang... skørt...

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
leje i gearkassen
« Svar #11 Dato: 25. Marts 2009 kl: 01:11:22 »
Ja, jeg har snart brugt halvdelen af de ti stykker i forskellige gearkasser og de har passet hver gang...
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

pawel

  • Gæst
leje i gearkassen
« Svar #12 Dato: 04. Maj 2009 kl: 23:47:46 »
Citat fra: "Jarl"
Det er ganske rigtigt, som FarT3 skriver. Der er ikke noget leje bagved udrykkerlejets føring. Der er bare en shimmerring, som kan købes i f.eks. Hovwdiaudi eller på 10.000 tyske sider. Når du piller der, så skift:

1) den benævnte shimmerring
2) føringen til udrykkerlejet - det giver en smørblød kobling, når udrykkerlejet glider gelinde henover denne bøsning. (hvad er det?? evt res dels nr?)
3) udrykkerlejet
4) shimmerringen i enden af krumtappen.

Det hele kan købes hos Hovwdiaudi og de småpenge det koster er godt givet ud, når du har lukket op der. Der er ikke noget meget pisseirriterende end af skulle skille gearkasse og motor fra hinanden, fordi man lige kunne spare en halvtresser... Derfor - tag også lige et kritisk blik på koblingen. Er friktionspladen under 7,8 mm, så brug den som frisbee...  :wink:


Ja, jeg er ikke helt med på hvad denne føring er. Udrykkerlejet i mine øjne er en stor sort klods med et leje som glider frem og tilbage direkte på akselen.. :roll:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
leje i gearkassen
« Svar #13 Dato: 04. Maj 2009 kl: 23:53:19 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

pawel

  • Gæst
leje i gearkassen
« Svar #14 Dato: 04. Maj 2009 kl: 23:57:13 »
AAh so! Vielen danke! :D