Forfatter Emne: Dybt OT: Termokontakt til cirkulationspumpe...  (Læst 7437 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Dybt OT: Termokontakt til cirkulationspumpe...
« Dato: 07. April 2009 kl: 01:13:33 »
Hjælp min fantasi. Jeg skal have en styring på min cirkulationspumpe i centralvarmen (Her snakker vi altså om mit hus...)

Den skal fungere sådan: Når temp. i akkumuleringstanken falder under 40 grader, så skal strømmen til cirkulationspumpen afbrydes. Når så temp kommer op igen (40+ grader) ved hjælp af fyret(- der selv styrer sin egen pumpe fra fyr til akku.tank) så skal strømmen tændes igen. Altså en simpel lille termokontakt, der slutter ved 40 grader. Hvor pokker finder jeg sådan en i god kval. til rimelige penge?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
« Svar #1 Dato: 07. April 2009 kl: 01:18:47 »
kan du ikke luse ind på fyrets styring, eller er det andre temperaturer den kører med til aku.tanken.....

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 07. April 2009 kl: 01:25:37 »
Ja, problemet er, at fyret har en "op-ned" varmeproduktion. Når jeg fyrer, så får jeg en masse varme, som samles op i akku.tanken. Når så akku.tanken er varm, så er der varme til godt et døgn. Efter fyret er gået tør for brændsel, så falder det selvf i temp, hvilket er helt efter planen, og da fyret selv styrer sin egen pumpe, så cykler vandet ikke rundt mellem fyr og tank. Når så døgnet er gået og akku.tanken er ved at være kold, så dur det ikke, at cirkulationspumpen fra akku.tank til hus fortsætter med at køre, for måske er termostaten til varmtvandsbeholderen åben, og så står pumpen og cykler al min dejlige solvarme, der går ind i varmtvandstanken, ud i systemet til ingen verdens nytte. Derfor skal jeg bruge en termoventil, der gør, at vandet fra akku.tanken kun kommer ind, når det har noget varme at byde på.
Bedste hilsner

Jarl

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 07. April 2009 kl: 06:55:29 »
Du skal vel have en føler ind i tanken. ?

Jeg har dem til luftføling, men det hjælper jo ikke meget.

Kurt
Kurt - 25115788

Claus N.

• Gæst
« Svar #4 Dato: 07. April 2009 kl: 09:27:45 »
Det tætteste du nok kommer på er en alpha 2 pumpe fra grundfos.

Djursland

• Gæst
« Svar #5 Dato: 07. April 2009 kl: 11:23:51 »
jarl du sætter da bare en termostat i et dykrør fra et oliefyr så har du kontakten

men jeg vil gerne høre med for jeg har samme problem da mit fyr var selv cikuleren før og har nu fået pumpe på og når den går ud sker det modsatte at fyret bliver varmet op af vandtanken

Mvh Djurs   :lol:  :lol:

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
« Svar #6 Dato: 07. April 2009 kl: 13:09:51 »
Citat fra: "Jarl"
Ja, problemet er, at fyret har en "op-ned" varmeproduktion. Når jeg fyrer, så får jeg en masse varme, som samles op i akku.tanken. Når så akku.tanken er varm, så er der varme til godt et døgn. Efter fyret er gået tør for brændsel, så falder det selvf i temp, hvilket er helt efter planen, og da fyret selv styrer sin egen pumpe, så cykler vandet ikke rundt mellem fyr og tank. Når så døgnet er gået og akku.tanken er ved at være kold, så dur det ikke, at cirkulationspumpen fra akku.tank til hus fortsætter med at køre, for måske er termostaten til varmtvandsbeholderen åben, og så står pumpen og cykler al min dejlige solvarme, der går ind i varmtvandstanken, ud i systemet til ingen verdens nytte. Derfor skal jeg bruge en termoventil, der gør, at vandet fra akku.tanken kun kommer ind, når det har noget varme at byde på.

Jeg må indrømme at jeg nok ikke er 100% sikker på at have forstået systemet.....jeg fyrer stadig med gamle dinosauere....men er det ikke noget i stil med denne her du har brug for.
Den slukker godt nok ikke pumpen, men recirkulerer til tanken. Den (helt nye) jeg har er til 60 grader, men termostat kan fåes ned til 45 grader. Og indmaden kan vendes efter behov.

Håber ikke jeg er helt afsporet nu.....   :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 07. April 2009 kl: 16:41:33 »
Jeg eftersøger en termoelektrisk kontakt, der slukker under 40-45 grader og tænder, når den kommer over. That's it. Hvor finder jeg sådan en?
Bedste hilsner

Jarl

Offline DT63

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 07. April 2009 kl: 16:48:31 »
Jeg har det på mit stokafyr det er lavet med en termostat fra noget udsugning fra en svinestald
du skal bare have et med et relæ det virker modsat den der sidder på fyret
en det bryder under 40 gr.
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 07. April 2009 kl: 19:11:22 »
Brinck elektronik har / havde en gang en lang række byggesæt med alverdens termofølere og styringer.
( www.brinck.dk )

Og jeg mener også, at Velleman havde noget meget professionelt i deres byggesæt sortiment.
Prøv evt. at kontakte Helmholt elektronik i Struer, og hør om ikke de kan anbefale noget specifikt til dit brug ? Jeg kan ikke lige huske tlf. nummeret, men tror de er lette, at finde på nettet.

http://www.elextra.dk/main.aspx?guest=yes&mpage=article&artno=H11011

Kunne det f.eks. være så`n noget ?

Offline 4X4

• Sr. Member
    • Vis profil
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline 4X4

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 08. April 2009 kl: 08:52:11 »
Hvis du nu går ud på hylden og tager et stk. gl. stempel fra en jx'er (det skal være fra en diesel, du ville jo have kvalitet) og stopper den ned i din transmogriffer og indstiller den på "termostat til Jarls fyringsanlæg" (skrives bedst på kassen med sprittusch) så går der ikke mange sekunder før du står med den fineste termostat.

Mvh Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.