Forfatter Emne: generator problem  (Læst 5938 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FRTZ

  • Gæst
generator problem
« Dato: 27. April 2009 kl: 21:38:21 »
jeg står med en generator som er defekt, var på GDS i dag for at skifte den til en ny men kunne kun få en model som har kileremshjulet siddende ca 5 cm længre ude end det jeg har nu. Fik at vide at min model var udgået.

-kan det bygges om til at passe? altså skifte det gamle hjul over på den ny generator?

-kan min defekte repareres?

-eller er der nogen som sidder inde men en generator som passer? altså med kileremhjulet siddende helt tæt på rotorbladene...

det er en syncro 1.9 benzin jeg har.

på forhånd tak!!!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
generator problem
« Svar #1 Dato: 27. April 2009 kl: 22:11:25 »
Hej,

Det er en enkel sag at skifte det remhjul,  du har fået en generator til en dieselmotor og der skal du bare skifte remhjulet, husk, nogle gange er der også lidt forskel på hvor hullerne til remstrammeren sidder, og sidst kan den bolt generatoren er spændt fast i holderen med være både 8 og ti mm.  men prøv lige om du kan montere den i bilen før du begiver dig ud i byen efter et andet kileremhjul.  Jeg har et liggende af den type du mangler og vi kan bytte med det der sidder på din generator nu. Det er nemmest hvis du har en elektrisk/trykluft møtrikspænder da det kan være lidt tricky at få modhold på rotoren, når du skal løsne møtrikken, husk diverse fjederskiver og gerne lidt Locktite når du samler. (Glem ikke noten i akslen heller ! )  Send mig lige en PM hvis du skal ha´det remhjul ikk´.... det passer til 17 mm aksel.

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Mads-kaa

  • Gæst
generator problem
« Svar #2 Dato: 27. April 2009 kl: 22:18:10 »
Den generator de har på GDS er til en diesel. Du kan få ombyttere i Tyskland, jeg købte en for godt et årstid siden. Det er måske lidt pedret, men det er sgu rart at vide at den er OK de næste 15-20 år (forhåbentlig). Hvad er der i øvrigt galt med den, hvis det bare er en kulbro er det hurtigt og billigt klaret.

http://www.busschmiede.de/ - har generatorer, men 265€. Mon ikke der ligger en på en amagerhylde et sted?

/Mads

Mølle

  • Gæst
generator problem
« Svar #3 Dato: 27. April 2009 kl: 22:24:16 »
jeg tror da at jeg har et par benzin generatorer liggende på amagerhylden... hmmm

FRTZ

  • Gæst
generator problem
« Svar #4 Dato: 27. April 2009 kl: 22:30:01 »
hvordan finder jeg ud af om det er en kulbro som den er gal med?

den lader bare ikke ordentligt... startede med lidt advarselblink for batteriet når jeg kørte i 2 gear, men forsvandt så igen efter at have kørt en lang tur i 4 gear... så løb jeg gu hjælpe mig tør for benzin, og der efter var generatoren helt død. fik falck til at genstarte mig men batteriet holdt kun få hundrede meter, så gik den helt ud. Batteriet er kun 6 mrd gammelt.Og starteren er skiftet for 6 mrd siden.

FRTZ

  • Gæst
generator problem
« Svar #5 Dato: 27. April 2009 kl: 22:32:08 »
jeg kunne godt monterer den ny generator, det var først da jeg skulle monterer remmen at jeg så at den var gal... stupid :oops:  :oops:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
generator problem
« Svar #6 Dato: 27. April 2009 kl: 22:34:41 »
Du kigger på dine symptomer. Når der er sådanne periodiske udfald, som du beskriver, så skyldes det som oftest, at kulbørsterne er så slidte, at de ikke formår at nå ordentligt ind på slæberingene. Næste skridt er at løsne de to små skruer, der fastholder kulbroen (spændingsrelæet). Så kan du tage hele klumpen ud, og stikker kullene mindre end 5 mm ud, så er den død. Køb en ny til ca. 100 kr, så er du kørende igen de næste mange km. Udskiftningen varer - inkl. en Kings og en Carlsberg 47 max. 7 min.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

FRTZ

  • Gæst
generator problem
« Svar #7 Dato: 27. April 2009 kl: 22:49:10 »
tak Jarl... det vil jeg prøve i morgen. Hvor præcis sidder de 2 skruer og det relæ???

...kan sagtens bruge de ca. 1200 kr. på kings og carlsberg 47 istedet!!!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
generator problem
« Svar #8 Dato: 27. April 2009 kl: 22:49:30 »
Citat fra: "Jarl"
Du kigger på dine symptomer. Når der er sådanne periodiske udfald, som du beskriver, så skyldes det som oftest, at kulbørsterne er så slidte, at de ikke formår at nå ordentligt ind på slæberingene. Næste skridt er at løsne de to små skruer, der fastholder kulbroen (spændingsrelæet). Så kan du tage hele klumpen ud, og stikker kullene mindre end 5 mm ud, så er den død. Køb en ny til ca. 100 kr, så er du kørende igen de næste mange km. Udskiftningen varer - inkl. [size=24]en Kings [/size]og en Carlsberg 47 max. 7 min.
 Havde vi ikke aftalt det var slut med den plumb i åndedrættet.  :?

Vil Mølle kun formidle renoveret starter, eller er generatorer ikke med. ?

Men er ellers enig,  det er meget ofte er kullene der er slidt ned.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
generator problem
« Svar #9 Dato: 27. April 2009 kl: 23:19:24 »
Bag på din generator sidder broen, sådan en tingest med en cirkel i midten, og en skrue i hver ende.
Pil skruerne ud,og vip broen. VUPTI.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
generator problem
« Svar #10 Dato: 28. April 2009 kl: 10:26:46 »
Hej Frtz

Tak for snakken imorges. Jeg kan godt komme og gi en hånd med : )
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

FRTZ

  • Gæst
generator problem
« Svar #11 Dato: 28. April 2009 kl: 11:13:38 »
Tak Morten, nu prøver jeg lige at skifte de kulbørster og ser om det er der hunden ligger begravet... ellers så gir jeg dig et kald!

bedste hilsner Christian

FRTZ

  • Gæst
generator problem
« Svar #12 Dato: 28. April 2009 kl: 12:25:34 »
Nu er den pillet ud og målt, 4 mm på midten af den mindste af de 2 "børster" (havde nu forestillet mig noget mere børsteagtigt!)

så det er nok værd at skifte den, MEN hvor finder jeg en?
de havde den ikke på GDS, og en hurtig google har ikke hjulpet mig...

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
generator problem
« Svar #13 Dato: 28. April 2009 kl: 12:52:55 »
Der findes en del typer af de lade-regulatorer og de findes som sommer eller vinter typer as well.... Ca. 14 volt til sommer og 14,4 - 14,6 volt vinter typer. Det ville hjælpe hvis du tog nogle billeder hvor man ser hele regulatoren, ikke fordi jeg ikke ved hvordan sådan en ser ud men fordi de findes i flere variationer.  Når en rotor slider kullene på den måde (det ene væsentligt kortere end det andet) er det i reglen fordi den ene af slæberingede (kobberbanerne kullene ligger an på inde på rotoren) er svært rillet ...eller at en fingerfærdig mekaninker har haft sandpapir på slæberingen i stedet for at sætte den i drejebænken som man skal... og at sætte nye kul på sådan en rotor kan være en fonøjelse der ikke holder mere end et års tid, så hvis du kan dreje slæberingene ned uden at de bliver for tynde eller skifte dem er det klart vejen frem.

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

FRTZ

  • Gæst
generator problem
« Svar #14 Dato: 28. April 2009 kl: 13:09:20 »
nu fandt jeg en hos Howdiaudi til 138,-kr

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=475861

fandt ud af at det er en Valeo generator (eller Lucas?)
istedet for en bosch som jeg regnede med...

men hvis jeg skal til at splitte generatoren helt ad for at slibe den ned på en drejebænk, så er jeg helt lost... findes der nogen som kan renoverer den for mig?