Forfatter Emne: En umulig kombination...  (Læst 2915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
En umulig kombination...
« Dato: 09. Maj 2009 kl: 18:52:09 »
På vej hjem fra træf. Gider ikke se mere asfalt idag. Trykker lidt på sømmet - alle 260 km faktisk:

Og nu tænker enhver enhver T3-diesel-ejer: Hjernedødt! Snarlig motordød! Bagklappen sølet til i olie og spåner fra plejllejerne. Men:

Og 1Y'eren? Ja, den tænkte - koldt som en Armstrong på vej op ad Alpe d'Huez: "Just another day at the office..."

Tak for et - igen - fremragende hyggeligt træf!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

• Gæst
En umulig kombination...
« Svar #1 Dato: 09. Maj 2009 kl: 19:05:51 »
Det er sandelig en misundelsesværdig bagklap du har der!
-sådan så bagklappen desværre ikke ud på min bluestar da jeg nåede århus.. og jeg holdt mig endda under 110. :evil:

Men en skønne dag skal der nok komme et ordentligt maskineri i min osse. Glæder mig. :wink:

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
En umulig kombination...
« Svar #2 Dato: 09. Maj 2009 kl: 19:35:16 »
Super, super spændende - kan vi få en melding på brændstofforbruget ved 130km/t ?
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
En umulig kombination...
« Svar #3 Dato: 09. Maj 2009 kl: 19:54:20 »
På motorvejsstrækket Odense - Hobro pendlede hastigheden mellem 120 og 135. Jeg har ikke en specifik måling på det stykke - der er kørt småfutten rundt på Fyn og konvoj på samme tankfuld, men da jeg  - vel hjemme - tankede i Ålestrup havde jeg holdt et gennemsnit på 11,4 km/l
Bedste hilsner

Jarl

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
En umulig kombination...
« Svar #4 Dato: 09. Maj 2009 kl: 20:01:31 »
:-)
Jeg glæder mig til at komme ud på den anden side af projektet, så skal jeg ud og hente min 12kant 1/2'' top, ned til den blå og kort derefter en tur ned til øresund ;-)
Mvh. Casper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
En umulig kombination...
« Svar #5 Dato: 09. Maj 2009 kl: 20:12:15 »
Egentlig åndssvagt af mig, at jeg ikke havde sauger-stumper med til dig over til Fyn - så kunne nogle af Sjællandsfolkene have bragt dem videre østpå. Nå - det må klares på anden vis.

Men glæd dig! Lyden - den er ubetalelig! - Det hule dump når turboen bryder havvandets overfladespænding og for altid forsvinder ind i naturens store kredsløb igen... Og BTW: Lyden af evindeligt forvredne og skæve turbomanifolder der forsvinder i Uniscraps store shredder er heller ikke værst... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
En umulig kombination...
« Svar #6 Dato: 09. Maj 2009 kl: 21:35:07 »
Det er sgu da godt gået, og det siger også noget om udnyttelsen af de dyre afgiftsbelagte dråber.
Som aldeles dieselukyndig har jeg altid troet, at turbo forbedrede forbruget uanset brændstof, men det kan da nok ikke blive rokket meget ved, eller ?

(Ved godt hvad en wbx tager til sig ved de hastigheder )

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
En umulig kombination...
« Svar #7 Dato: 10. Maj 2009 kl: 08:29:29 »
Dejligt.. og velkommen tilbage i den ekslusive sauger klub. 8)

Hvor mange omdrejninger spinner den ved 130 med dine store fuldprofil? Er det stadig en 3H du har i?

Hvordan er lydniveauet i forhold til en JX, den har jo en lidt skarpere klang sådan en 1,9er..

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
En umulig kombination...
« Svar #8 Dato: 10. Maj 2009 kl: 08:58:12 »
hvad gik den af omdrejninger?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
En umulig kombination...
« Svar #9 Dato: 10. Maj 2009 kl: 10:00:21 »
Citér
Som aldeles dieselukyndig har jeg altid troet, at turbo forbedrede forbruget uanset brændstof, men det kan da nok ikke blive rokket meget ved, eller ?

En turbo forbedrer altid forbruget, men den hæver også effekten og så går besparelsen jo (turbo)fløjten.

Står man med to motorer med samme effekt og den ene er turboladet er det alt andet lige den mest brændstoføkonomiske.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
En umulig kombination...
« Svar #10 Dato: 10. Maj 2009 kl: 10:25:17 »
Den går godt 4000 rpm ved 130 km/h. 3H gearkasse og store hjul - en gearing, der spiller super til 1Y. Lydmæssigt er der kun marginal forskel, men sammenligningen er ikke helt fair, for jeg kører med en lille discountagtig CS-potte. Næste gang kommer der en bred KY-potte i.

Brændstoføkonomisk har DokaJønne ret. TD er i princippet mere økonomisk end D. Men in real life begrænser man jo ikke TD'en til kun at yde som en D, og derfor er brændstoføkonomien de facto ens for AAZ og 1Y. Det er vedligeholdelsesomkostningerne til gengæld ikke.....
Bedste hilsner

Jarl

Carsten

• Gæst
En umulig kombination...
« Svar #11 Dato: 10. Maj 2009 kl: 13:53:08 »
Hejsa,

Vores AAZ med det forlængede 5 gear spinner 130 km/t ved ca 3700 omdrejninger. Vi har 205'ere på.

Nu er jeg er igang med dæk....vores vinterdæk er kun 185, og det syntes jeg er for lidt. Vil gerne have 205'ere på istedet. Jeg syntes udvalget af 14" X 205 vinterdæk er begrænset, og at udvalget bliver langt bedre hvis der sad 15" fælge på bussen - så her er begynder spørgsmålet - såfrem huller, brede osv passer på bussen er der så nogle problemer med at montere 15" fælge?

Carsten

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
En umulig kombination...
« Svar #12 Dato: 10. Maj 2009 kl: 15:34:29 »
Citat fra: "Carsten"
Hejsa,

Jeg syntes udvalget af 14" X 205 vinterdæk er begrænset, og at udvalget bliver langt bedre hvis der sad 15" fælge på bussen - så her er begynder spørgsmålet - såfrem huller, brede osv passer på bussen er der så nogle problemer med at montere 15" fælge?

15" er der mange der kører med - det er intet problem. Men hvad angår det snævre udvalg til 14", så kan du måske overveje om Toyo H09 og/eller Bridgestone M723 kan opfylde dine behov. De findes i fuldprofil både som 205 og 215, og meget bedre M+S-light-truck-dæk findes der mig bekendt ikke.

Carsten
Bedste hilsner

Jarl

Carsten

• Gæst
En umulig kombination...
« Svar #13 Dato: 10. Maj 2009 kl: 21:59:03 »
Hej Jarl,

Fedt, tak!!! Dem vil jeg lige checke ud....plejer blot at søge på daekonline osv men der er udvalget for R14 meget begrænset.

Carsten