Forfatter Emne: Indkaldelse til Syn  (Læst 6969 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

• Gæst
Indkaldelse til Syn
« Dato: 16. Maj 2009 kl: 10:45:23 »
Hey alle,

Da jeg kom ud af badet her til morgen sagde konen henkastet at jeg havde fået brev fra mine venner i Færdsels styrelsen, efterfulgt af et 'Hvad har du nu lavet?...'. Fuck tænkte jeg for jeg var nemlig nervøs for jeg var røget i en fart fælde da vi var på Fyn. Det viste sig dog til min lettelse at det bare er indkaldelse til Syn. Synet er senest slut juli.

Ok.

Jeg ved min venstre baglygte ikke virker og mit baklys heller ikke virker. Ellers synes jeg alt spiller som det skal.

Det er første gang jeg er til syn med en bil i Danmark så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal være specielt opmærksom på. Wilson skrev i en tråd at det første 'synsindtryk' har stor betydning for resten af forløbet og det synes jeg lyder rigtigt. Jeg vil rydde den fint op og gøre rent inde og ude. Jeg tror ikke den har andre defekter.

Hvad er i opmærksomme på når i skal til syn?
Hvad gør i ekstra ud af til syn?

Mange tak,

: )

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Indkaldelse til Syn
« Svar #1 Dato: 16. Maj 2009 kl: 10:52:34 »
på din ville jeg tjecke lys, horn, visker/vasker, bremser og dæk :)

rust er der jo intet af, men dog kan dine bremserør godt være tæret, de holder ikke længere på import-biler.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Herr_Jensen

• Gæst
Indkaldelse til Syn
« Svar #2 Dato: 16. Maj 2009 kl: 11:08:00 »
Ah ja, godt du mindede mig om det. Sprinkleren virker heller ikke. Checker de virkelig det? Nå, det er vildt irreterende den ikke virker så jeg vil fixe den alligevel : ).

Hvad med lys. Hvordan checkes det? Jeg kan se at de lyser fint men ved ikke lige om de er kalibreret ordenligt...

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Indkaldelse til Syn
« Svar #3 Dato: 16. Maj 2009 kl: 11:08:15 »
Almindelig opmærksomhedssans.

Reglerne foreskriver udstyr skal virke. Hvis jeg var synsmand og der var sprunget en pære eller manglede sprinklervæske ville jeg også blive tøsefornærmet.

De fejl han ellers kommer med må man bare rette og betale omsynet. Selv med god vilje havde jeg aldrig fundet den defekte styrekugle, men da det er fair nok var der heller ingen sur mine fra mig.

Synsfatter er konge af hallen, major sucking up. :x  Accepter hans umådelige visdom om biler og deres teknik. :roll: uanset du kunne belære ham seriøst.

Den snak der er under synet kan være det afgørende for om bilen er go, or no go, samtidigt kan man jo spørge ind til det han lige står og hiver i, så går tiden og man signalerer at han er oraklet udi automobilet.

Skal selv synes senest 9/6, laver lige forruden, varmeblæser, nummerpladelys og besøger Paaskes bremseservice. Resten tager jeg på omsyn. Kongen skal jo også leve. Jeg kører til den samme som sidst, igen psykologi, ved at komme igen giver det ½ + point. :) og viser tillid. Da han er gammel VW mand kan vi sagtens sludre et syn halvt væk om motorer. :wink:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Indkaldelse til Syn
« Svar #4 Dato: 16. Maj 2009 kl: 11:09:39 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Ah ja, godt du mindede mig om det. Sprinkleren virker heller ikke. Checker de virkelig det? Nå, det er vildt irreterende den ikke virker så jeg vil fixe den alligevel : ).

Hvad med lys. Hvordan checkes det? Jeg kan se at de lyser fint men ved ikke lige om de er kalibreret ordenligt...
Pensum til teori prøven.  :wink:

Kurt
Kurt - 25115788

Herr_Jensen

• Gæst
Indkaldelse til Syn
« Svar #5 Dato: 16. Maj 2009 kl: 11:27:53 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Pensum til teori prøven.  :wink:

Kurt

Skaduværefrææk?

Er det virkelig nok at stille sig ud og checke på en mur eller sine ben? Hvad laver den der fine Hella maskine så? Nå men det er da rart at vide et Syn ikke er mere end det.

Offline Hawaiibussen

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Indkaldelse til Syn
« Svar #6 Dato: 16. Maj 2009 kl: 11:43:52 »
min den røde kørte jeg til syn inden den skulle sættes væk. Den er umiddelbart pæn udefra. Han gik efter bremserør og dem bag over armen var "rustne" Styrrekugler og tandstang var han også efter, samt trinbræddernde.....og de var meget lidt rustne.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Alp

• Hero Member
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Indkaldelse til Syn
« Svar #7 Dato: 16. Maj 2009 kl: 11:49:03 »
Synsfolk ææælsker bremserør og slanger  :wink:

Har du tjekket om de er tærede.. stykkerne gummi slangerne sidder ved især ...

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
Indkaldelse til Syn
« Svar #8 Dato: 16. Maj 2009 kl: 14:26:14 »
Du kører den da bare ned til SMC og beder dem om at syne den for dig :lol: - godt ord igen!

Et syn består kort sagt i en kontrol i om et køretøj er i lovlig og forsvarlig stand!

Op med bilen og se efter rust - i samme omgang kan du give de udsatte steder TYND dinitrol. IKKE den tykke sorte for så er du 100% sikker på hammeren kommer frem.

Giv alle samlinger mellem en bremserør og bremseslanger en tur med stålbørsten og tynd olie. Er du det mindste i tvivl om standen så skift. Ikke for synsmandens skyld men for din og dine medtrafikanters.
Adskil, rens, kontroller / skift og smør bremse dele i samme omgang.

Kør med jævn hastighed på asfalt, slip rattet og brems op. Bremser den lige?

Kør med lav hastighed på grus og træk i håndbremsen til stilstand. Kan den blokere og er sporerne lige lange?

Løft bilen op og kontroller for slør i lejer og styrtøj ved at rykke med hjulene (husk at løsne håndbremsen)

Kontroller undervognsbøsninger med brækstang.

Kontroller at alle fjedre er hele og at støddæmperne ikke lækker & virker. Rok med bilen - falder den til ro?

Virker alt lys, inkl katastrofe blink.

Er der fald på forlygterne, er de indstillet korrekt. Kan snildt kontrolleres på flad grund op mod en væg, det er bare nemmere med et lys apparat.

Visker vasker skal virke - det er et sikkerheds spørgsmål at du kan se ud af forruden. Om der regner, en traktor smider lort på bilen eller solen står  lavt med en forrude fyldt med insektfilm er synsmanden ligeglad med, det skal bare virker.

Kan ikke lige komme på mere på stående fod. God fornøjelse.

Gå eventuelt ind på applus hjemmeside eller søg efter top 10 fejl i bilboksen.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jønne Ukendt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Indkaldelse til Syn
« Svar #9 Dato: 16. Maj 2009 kl: 18:01:05 »
Hvordan har en Syncro det med bremserullefeltet?

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Kkrogsgaard

• Gæst
Indkaldelse til Syn
« Svar #10 Dato: 16. Maj 2009 kl: 18:01:34 »
Mht sprinkleren: Kører pumpen, for så kan det være slangen, der er hoppet af nede ved beholderen. Det har jeg nemlig prøvet engang...

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
Indkaldelse til Syn
« Svar #11 Dato: 16. Maj 2009 kl: 18:06:44 »
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Hvordan har en Syncro det med bremserullefeltet?

Mvh Jønne Ukendt

ikke ret godt hvis det er et almindeligt felt - derfor prøver man den på vejen. Men nogle steder kan de vist afprøve dem på nogle specielle ruller.  Ellers kan man jo afmontere kardanen, men hvorfor dog det?
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Kkrogsgaard

• Gæst
Indkaldelse til Syn
« Svar #12 Dato: 16. Maj 2009 kl: 18:12:49 »
Synsmanden i Løgstør kender Syncroerne og den blev bare afprøvet på asfalten, da jeg var til syn med den.

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
Indkaldelse til Syn
« Svar #13 Dato: 16. Maj 2009 kl: 19:11:30 »
Jeg ved ikke hvor strikse de er mht. baklyset, men det er dog en go` ting, at det virker.
Resten af lyset + hornet SKAL virke inkl. de små sataner, der skal belyse nummerpladen bagi.
Dækkene skal have minimum 1,6 mm mønster,men gerne mere og ikke være slidt skæve. Der må ikke være slør i hjullejerne, og bremser er vist allerede gennemgået.
Der er et eller andet om, at rullerne skal køre i hver sin retning på en syncro. Det findes nogle steder, men så kan man altid fundere over, om det giver det rette billede, når det ene hjul måles "baglæns" ?!

Men generelt er det blevet bedre. Det er ikke længere bilinspektører under enevælden. Gå med rundt og kig, når han har den på liften. Så fortæller han undervejs, hvis der er noget der bør laves. Pøj - pøj....
(Var du ikke til syn med Valpen ? )

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
Indkaldelse til Syn
« Svar #14 Dato: 16. Maj 2009 kl: 23:08:06 »
Udstødningsrøret skal være tæt, og udstødning skal føres væk fra karossen - dvs du skal have "piben" sat på din lyddæmper - og igang med svejse-apparatet?

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."