Forfatter Emne: hjælp søges ASAP - dieselpumpe  (Læst 1864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bluestar

• Gæst
hjælp søges ASAP - dieselpumpe
« Dato: 24. Maj 2009 kl: 20:33:34 »
hej alle

ja, det er lang tid siden at jeg har skrevet her på forummet! men der har ikke været de store problemer indtil nu!

her til aften kunne jeg, da hunden skulle lukkes ud af bagklappen, dufte en liflig diesel dunst!!! min første tanke : " for helvede det gamle forpulede lort, jeg kvaser den sgu og får fornøjelsen  ". næste tanke : " det er sikkert, den bagerste slangestuds på dysen, der er revet eller hoppet af!

MEN havde det da bare været det! jeg har en utæthed i pumpen, det er ikke ved trykrørene eller de tilslutninger der, MEN der sidder nærmest sådan en klods, hvorpå de gevindstudser er skruet fast på og imellen den klods og selve pumpen er der diesel, det klareste guld drypper ud derimellem!

ER DER NOGEN, der kan guide mig igennem sådan en reperation? hvor meget skal skilles ad og reservedele osv! ville være en kæmpe hjælp!

jesper

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 24. Maj 2009 kl: 20:46:42 »
Der er reservedel for en 50´er, og pumpen skal pilles af. Men når jeg ser den omhu du lægger i dit arbejde så er sagtens noget du selv kan ordne, det kræver et super rent sted at skille pumpen af.

Du skal bruge en lille 3/8'' skralde, en torx top og en hex top - de størrelser der findes på bagsiden af pumpen. Udover det skal du bruge et pakningssæt fra Bosch og et stykke sytråd på en meters penge.
Mvh. Casper

Bluestar

• Gæst
« Svar #2 Dato: 24. Maj 2009 kl: 20:50:32 »
hej Casper

jeg er med på det hele pånær - sytråden!!!

skal det være en bestemt farve ?
eller er det til at hænge mig selv i ?

Hvad skal jeg bruge det til?

jesper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 24. Maj 2009 kl: 21:06:58 »
Det er O-ringen mellem højtryksdelen (den kraftige støbejernsklump) og lavtryksdelen (alu-klumpen). Den har jeg faktisk skiftet på den - kører du på glasskår eller acetone siden den er død? :wink:

Nå - whatever. Har du is i maven, så har jeg en strategi, så den kan skiftes på et kvarter uden at tage pumpen af. Metoden bruger jeg selv, men jeg vil ikke tage ansvaret for, hvordan det går - den er "high-risc".

1) rengør højtryksdelen
2) af med alt tingeltangel - dyserør, LDA-konsol osv.
3) drej pumpen så højtryksstemplet er i top.
4) nu løsnes alle 4 bolte i hjørnerne af højtryksdelen LAAAANGSOMT OG JÆVNT så højtryksdelen kommer LIGE ud. Der løsnes indtil O-ringen kommer til syne.
5) O-ringen snittes med en hobbykniv.
6) Spalten rengøres.
7) Den nye O-ring fedtes ind i siliconefedt og rulles forsigtigt ind over højtryksdelen og vippes ned i spalten.
8 ) De fire skruer tages ud - KUN EN AD GANGEN - så O-ringen kan komme helt ned på plads.
9) FORSIGTIGT skrues højtryksdelen på plads imens man hele tiden kigger på at O-ringen kommer fint med ind og at højtryksdelen glider HELT lige ind.

Det lyder slemt - det er det ikke - det er nemt - bare man lige er lidt omhyggelig. Jeg har ikke prøvet, at det er kikset endnu, men skulle det ske, så har jeg så mange højtryksdele, at jeg er begyndt at bruge dem som fyld i støbemix...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bluestar

• Gæst
« Svar #4 Dato: 24. Maj 2009 kl: 21:14:21 »
hej Jarl

NEMT!!!

jeg får fat i et pakningssæt først og kigger lidt på sagerne!

spg - hvordan ved jeg at det stempel er i top? er det blot at skrue det dæksel af til måleuret og tørne til det er længst ude mod kabinen?

- når de 4 skruer løsnes på højtryksdelen, kommer det så selv udaf?

- man kan sikkert ikke tage fejl, når først det der skilt ad eller : )

jesper

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 24. Maj 2009 kl: 21:41:19 »
Citat fra: "Bluestar"
hej Jarl

NEMT!!!

Yes!

jeg får fat i et pakningssæt først og kigger lidt på sagerne!

Yes - Bosch har sagerne ellers på ebay. Koster ingenting.

spg - hvordan ved jeg at det stempel er i top? er det blot at skrue det dæksel af til måleuret og tørne til det er længst ude mod kabinen?

Exactly

- når de 4 skruer løsnes på højtryksdelen, kommer det så selv udaf?

Yes

- man kan sikkert ikke tage fejl, når først det der skilt ad eller : )

Right

jesper
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!