Forfatter Emne: Tvangsvejning af biler  (Læst 2947 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

• Gæst
Tvangsvejning af biler
« Dato: 28. Maj 2009 kl: 21:03:54 »
Jeg funderer over om en bil skal vejes om hvis:

1: Den skal fra gule til hvide plader.

2: Den skifter drivmiddel fra benz til diesel.

I første tilfælde har jeg en bluestar som skal på hvide plader, og ligenu er dens egenvægt 1470kg. Mon de vil kræve en ny vejning når der så er monteret sæder i?

I det andet tilfælde har jeg en motordød wbx som allerede er på hvide plader. Dens egenvægt er 1500 og dermed vel stadig den lave vægtafgift. Men når man så konverter den om til diesel, vil skat mon forlange en ny vejning?? Den er med lyddæmpning, så 1500kg klarer den aldrig med en dieselmotor i.. :?

Er der nogen med erfaringer eller sikker viden derude? Jeg ventede i tlfkø i ti minutter i dag ved skat, og da jeg blev stillet om til det forkerte sted så mistede jeg tålmodigheden.. :evil:

Offline bos1

• Hero Member
    • Vis profil
Tvangsvejning af biler
« Svar #1 Dato: 28. Maj 2009 kl: 21:26:36 »
da jeg byggede en om fra diesel til benzin blev egenvægten også ændret
men den tog han fra en typegodkendelse de havde ellers skulle den have været vægten
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

pawel

• Gæst
Tvangsvejning af biler
« Svar #2 Dato: 29. Maj 2009 kl: 13:24:05 »
Prøvede at ringe atter til "skat", men efter at være blevet omstillet 8 gange havde jeg stadig intet svar fået..-udover at jeg kunne prøve at spørge ved en synshal.. Troede ellers at det var skat som havde formuleret lovgivningen. :roll:

Men ved applus i åbyhøj kom jeg frem til følgende:
Når min gulplade bluestar skal synes med bagsæderne ved skiftet til hvide plader, så er det synsmandens egen vurdering som kommer i høj kurs her.. Han skal nemlig afgøre om vægten af udstyrsændringen overstiger en forskel på over 50kg. Hvis han mener at der ikke er blevet monteret nyt udstyr i køretøjet for over 50kg, så skal bilen ikke genvejes, og beholder dermed sin egenvægt som allerede er anført på den oprindelige reg.att. Hans vurdering i mit tilfælde var at de sæder og sele ikke vejer over 50kg, og dermed ingen ændring i egenvægten. -Fint, der skal jeg syne min bil! :D
I det andet tilfælde, hvor egenvægten på en benzindrevet caravelle var 1500kg, og hvor jeg vil skifte motoren ud til en diesel, vurderede han ligeledes at den holdt sig indenfor 50kg ændring, og dermed bibeholder den sin egenvægt på 1500kg. Altså er den akkurat et kilo under den dyre vægtafgift! -Fint, den skal da osse synes af ham! :D  8)

Det korte af det lange er, at man åbenbart blot skal være på god talefod med sin synsmand.. :wink: