Forfatter Emne: Projekt 1.9 TD til Højben  (Læst 161292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #195 Dato: 26. November 2009 kl: 22:35:55 »
Jeg er godt klar over at din er en tungere vogn osv, men jeg har nu trukket trailere der var læsset hård op - og det kunne slet ikke mærkes... mener bare at hvis min nemt dribler 100, og sagtens kan klare mere - så bør din da kunne noget mere end det du beskriver!

syntes det lyder mystisk at 4WD skal gøre så stor forskel.
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #196 Dato: 26. November 2009 kl: 22:40:58 »
Jeg vil også sige at jeg er negativt overrasket, havde ventet at jeg kunne trække rundt med hestetraileren med nogenlunde samme hastighed som med min gamle JX, men det kan da overhovedet ikke lade sig gøre når jeg, for at holde landevejs hastighederne nogenlunde i hævd, skal køre ca. med klampen placeret på undersiden af gulvet :(

I mit hovede er jeg lidt ude i om jeg måske har fået sat regulator-armen på pumpen en tand for lavt, men på den anden side - flytter jeg den en tand, så stiger tomgangen så den skal justeres ned og så havner jeg jo samme sted igen...

Mængdeskruen står hvor den kan ses en tynd sort røghale efter bilen når den får fuld pedal op ad bakkerne...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.007
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #197 Dato: 26. November 2009 kl: 22:50:19 »
Prøv at ændre timingen med ca 0.05 til til tidligere, og bagefter til senere indsprøjtning.   Og selvfølgelig har du husket at koldstarts armen skal være inde når man timer, så det kan da ikke være her problemet er :lol:  :lol:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #198 Dato: 26. November 2009 kl: 22:54:24 »
Sidst jeg skulle time den var det helt hen i vejret visninger den gav inden jeg løsnede pumpen, men det ordnede sig da håndtaget blev trykket ind ;)

Som du kan se har jeg forsøgt mig med både .85 og .75 så det du foreslår har jeg været igennem...

Et stort plus ved at time på en sauger er da at olierøret til turboen ikke sidder i vejen :D

Men jeg må nok sige at hvis den skal kunne trække bedre end den gør nu, som sauger, så er jeg noget i vildrede...
Synes jeg har forsøgt mig med meget, uden held...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.007
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #199 Dato: 26. November 2009 kl: 22:55:36 »
Man kan vel se lidt på det, som at hvis timingen er optimal, overføres max energi til hjulene,   er den for tidlig, hæmmer den stemplets gang, og der udvikles for meget varme,   er den for sen, tja så når dieslen ikke at brænde færdig, før udstødningsventilen åbnes.
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

meyn

  • Gæst
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #200 Dato: 27. November 2009 kl: 00:29:30 »
Hej.

En tanke der slår mig - giver pumpen nok?

Knasterne i pumpen eller stemplerne - kan de være slidte eller forkert dimentionerede?

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #201 Dato: 27. November 2009 kl: 02:02:51 »
tror jeg ville prøve en pumpe som passer til en 1Y motor og som virker med 110% sikkerhed!
det andet virker som at rode i blinde, med fare for at ødelægge motoren.

kan huske en gammel Toyta Corolla 1,8 DX(sugediesel), som jeg kørte en del pizzaer ud i da kørekortet var helt friskt!
den kunne ingenting kold, den skulle faktisk helst stå et par min før den kunne flytte sig ud af p-pladsen!
ok, den var slidt og havde kørt 265k eller sådan, men når den ellers var varmet op kørte den super og fik masser af klø (tit 150 - 160) for hvem gider kold pizza ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #202 Dato: 27. November 2009 kl: 07:06:03 »
Alt andet lige skal en nyrenomalet 1y køre bedre i en syncro end en småfesen jx'er. Jeg er ret overbevist om at der er et problem med din motor. Det hjælper nok at sætte turbo på, men det rokker ikke ved det faktum at der er noget fundamentalt galt. Har du prøvet med en anden pumpe? Er du sikker på at dit timingsværktøj er nøjagtigt? Har du for nyligt målt kompressionen?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #203 Dato: 27. November 2009 kl: 09:32:09 »
Om timer uret er præcist vil jeg da mene...
Kompressionen har jeg ikke mulighed for at måle, har ikke udstyret til det og ingen af de værksteder her i området ligger inde med udstyr til at måle kompression på en diesel...

Og ja, Verner, en 1Y pumpe der med sikkerhed virker kunne da være rart at prøve, men en sådan ejer jeg ikke...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #204 Dato: 27. November 2009 kl: 11:28:09 »
Citat fra: "BlackChart"
Om timer uret er præcist vil jeg da mene...
Kompressionen har jeg ikke mulighed for at måle, har ikke udstyret til det og ingen af de værksteder her i området ligger inde med udstyr til at måle kompression på en diesel...

Og ja, Verner, en 1Y pumpe der med sikkerhed virker kunne da være rart at prøve, men en sådan ejer jeg ikke...


Har Verner ikke lige købt det kompressions toolset fra US som Os her på øen? Ellers må vi forlede et sæt over til dig med "internpost", som du kan låne. Dytten skal tjekkes, det er snart april måned : )
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #205 Dato: 27. November 2009 kl: 12:11:25 »
Nu trillede jeg lige et par km. med hestetraileren, i tom tilstand, og det er håbløst som den kører nu...

Øv også...

@Hawaii: Må ærligt tilstå at jeg slet ikke fulgte den tråd, så jeg aner ikke hvem der har købt og hvem der ikke har...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #206 Dato: 27. November 2009 kl: 14:46:08 »
Kan en 1,6 saugerpumpe bruges?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #207 Dato: 27. November 2009 kl: 14:53:12 »
Manglende kompression... Tjeckede og målte du ikke det da den var skilt ad? Puster den som en gal ud af oliepåfyldningen når den er varm?

Hvordan får den luft? Noget hjemmebakset noget eller et tilpasset, let portet CS manifold og luftfilterkasse?

Hvis den trækker fint i de lave gear og ikke kan noget i det høje ville jeg først tjekke at den fik den luft den skulle ha.

Er dine dyser er ok og timingen passer til deres åbningstryk som ellers foreslået her i tråden..??

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #208 Dato: 27. November 2009 kl: 15:07:01 »
@dokajønne: Ikke direkte, enten skal pumpe holderen modificeres, ellers skal det bygges om til 1.6 holder...

@jan: Hvordan vil du måle kompression på en adskilt motor??
Slid blev udmålt og var minimalt...
Indsugning: CS manifold, luftfilter(kasse) og forbundet til JX "sugerøret" der går op til gællerne..

Synes selv den er nogenlunde i 1. - 3. men må da indrømme at den kom til kort, selv i 3., med hestetraileren...

Dysetryk: 135 bar og helt fint sprøjtebillede...
Timing: Som du nok kan læse er det lidt en kæphest da jeg jo kører med AAZ pumpe og ikke 1Y pumpe...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #209 Dato: 27. November 2009 kl: 16:08:23 »
ja jeg har kompresionssæt til diesel, dog er det ik fra US, men noget jeg selv har bestilt i UK sammen med noget andet værktøj.

@morten du kan slå på tråden hvis vi skal se om min kompresionstester virker :)

har tony ik fået bygget sin bastler om med aaz-pumpe på sin afe-motor?
så har vi da lidt reference der :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D