Forfatter Emne: Projekt 1.9 TD til Højben  (Læst 90263 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #210 Dato: 27. November 2009 kl: 17:07:34 »
Det er vistnok en CS pumpe han har på...

Må lige se hvordan weekenden udvikler sig når nu jeg ikke skal hente bil...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #211 Dato: 28. November 2009 kl: 12:29:32 »
Nå...Prøvede noget lidt drastisk idag, synes jeg selv i hvert fald...

.72 timing, fik lidt mere at leve af og justerede tomgangen ind til 839 RPM...
Synes det gav lidt i den sidste ende, men den taber stadig hastighed i det høje gear på bakkerne...

Nu håber jeg så den kan klare at hive en lille trailer med hjem fra Hobro med et par høballer i her om et par timer, ellers kommer hestene sq til at sulte lige om snart...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #212 Dato: 29. November 2009 kl: 15:07:35 »
Nårh - 9.24 km/l på den seneste tankfuld...
Det begynder at ligne noget...

Til gengæld er den nu, igen, begyndt at dryppe olie fra bundkars-pakningen og det er ikke andet end 1000 km siden den kom i :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #213 Dato: 10. December 2009 kl: 16:50:52 »
Har snakket med et par andre motorkyndige samt et par tyske syncro/motor kyndige og alle siger enstemmigt at 1Y ikke er kraftig nok til en syncro...

Jeg piller og piller og justerer og justerer, det eneste jeg kan ændre er til det dårligere...
Som den står lige nu kører og lyder den faktisk helt hæderlig, den har bare ikke kræfterne til at trække mine store ruller rundt i 4. gear, med mindre det er på nogenlunde flad vej...

Har fået et renoveringskit hjem til en turbo, men gamle turbo var bare ikke renoverbar...
Jeg fandt vistnok grunden til at den sagde sjove lyde...
Akslen havde et brud og da jeg ville løsne bolten til kompressorhjulet knækkede akslen helt (ja, jeg var obs. på at det var linksgevind)...

Så jeg skal lige have fundet nogle kontanter til at få fundet en anden turbo...

Tilgengæld har jeg fundet ud af at det er rimeligt let at skifte speedometerkabel på en syncro :)
Og det er mindst lige så let at installere en Hall-giver, synes den har givet en mere blød kørsel på fart piloten, skal bare lige have fundet ud af hvorfor den når jeg f.eks. sætter farten ved 90 km/t falder til 85 km/t inden den begynder at holde farten...
Den taber altid 5 km/t når man sætter farten...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #214 Dato: 11. December 2009 kl: 20:23:19 »
Ja, jeg har fulgt din tråd på IG16. Det var også der en af disse motorkyndige anbefalede en Förderbeginn på 1,00 med std. dysetryk. - Det er modige folk - især på andres vegne...
Turbo eller ej er jo et personligt valg - jeg har fuld forståelse for begge valg, men umiddelbart vil jeg stadig tilråde, at du er helt sikker på, at motoren performer optimalt som sugediesel, før du sætter turbo på. Stadigvæk giver både dine refererede præstationer og dine forbrugstal anledning til nærmere undersøgelse.
Jeg anerkender, at en 4wd skal bruge mere kraft for at drive hjulene rundt, men hvor stor forskellen er, ved jeg ikke. Til sammenligning, så vejer Caraten 1800 kg i driftklar tilstand inkl. dagligdags dillerdallerrod, og det til trods kører jeg 12 km/l og tager nemt Gudenåbakken med 100 i modvind. Jeg tænker: Kan 4 wd virkeligt alene begrunde den forskel?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #215 Dato: 11. December 2009 kl: 21:02:05 »
Den der med 1.0 på std. tryk rystede jeg også på hovedet af...

Syncroen er vejet til 1820kg i kampklar stand...

Som sagt performer den faktisk hæderligt i de lave gear, 3. til dels også på nær på meget stejle bakker, men 4. gear har den intet overskud i...

Gudenåbakken (går ud fra at du mener sydgående E45?) har jeg svært ved at holde 80 op ad, blot med familien i bilen, dog ikke så slemt at jeg skal et gear ned...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #216 Dato: 11. December 2009 kl: 21:16:45 »
Jag tror att Jarl´s bil har standard storlek på hjulena men vad har din Morten om du sätter på större hjul än original blir utväxlingen fel och bilen blir orkeslös på höga växlar.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #217 Dato: 11. December 2009 kl: 23:38:14 »
225/75R15 er størrelsen på mine hjul, så ja de er noget større end standard..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #218 Dato: 12. December 2009 kl: 01:07:37 »
Citér
Kan 4 wd virkeligt alene begrunde den forskel?

 


Nej!

 jeg har ikke oplevet nævneværdig forskel i de syncroer (3) og Caraveller (2) jeg har haft. Jeg smed glad og gerne en frisk 1,6 sauger i en syncro.
Det eneste sted jeg syntes at syncroerne mangler power er helt i bunden, og der SKAL 1,9'eren være bedre end 1,6 (turbo eller ej).
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #219 Dato: 12. December 2009 kl: 08:22:14 »
Citat fra: "BlackChart"
225/75R15 er størrelsen på mine hjul, så ja de er noget større end standard..


Om du provar att sätta dina hjul på Jarl´s bil ska du se att du får samma resultat, du kan även prova 185/14 på din bil ska du se att den blir mycket piggare.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #220 Dato: 12. December 2009 kl: 09:11:08 »
Ja - det er selvf. en del af forklaringen, men i hele sommerhalvåret kører jeg faktisk med 215/80-R14, som har en omkreds på 220,4 mens BC's har en på 218,4. Med de sommerdæk har jeg også fuldt tilfredsstillende præstationer.

Men der ligger også en del af pointen i bredden af BC's dæk. For selvf. er der en kæmpemæssig rullemodstand i at rulle med meget brede terrændæk med et groft mønster.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #221 Dato: 12. December 2009 kl: 09:15:37 »
Hur grovt mönster är det i dina sommardäck Jarl?
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #222 Dato: 12. December 2009 kl: 10:20:46 »
Citat fra: "dokajønne"
Citér
Kan 4 wd virkeligt alene begrunde den forskel?

 


Nej!

 jeg har ikke oplevet nævneværdig forskel i de syncroer (3) og Caraveller (2) jeg har haft. Jeg smed glad og gerne en frisk 1,6 sauger i en syncro.
Det eneste sted jeg syntes at syncroerne mangler power er helt i bunden, og der SKAL 1,9'eren være bedre end 1,6 (turbo eller ej).


Hooold :D
Den har NETOP masser af power i bunden, men INTET what-so-ever i toppen, specielt i 4. gear...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #223 Dato: 12. December 2009 kl: 10:30:52 »
@Jarl: Er det ikke korrekt husket at du har en 3H gearkasse monteret??

Og de 100 på Gudenåbakken, er det 4. eller 5. gear vi snakker om her?? (bare for at have en ide om hvad vi sammenligner med)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #224 Dato: 12. December 2009 kl: 10:35:13 »
Jeg har 3H gearkasse og mine sommerhjul er overhovedet ikke grovmønstrede - de er glatte som en ål - stort set. De 100 op ad E45 fra Gudenådalen op til afkørslen mod Grenaa er i 5. gear. Jeg kunne da ikek drømme om at voldprygle min langslagede 1,9'er op på 100 i fjerde...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!