Forfatter Emne: Dysesnak og cremet lyd.  (Læst 5026 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Dysesnak og cremet lyd.
« Dato: 20. Juni 2009 kl: 11:16:26 »
I kender garanteret det, at man - for år tilbage - nåede nogle tekniske konklusioner, man langsomt glemmer.

En konklusion, jeg nåede, var at 294'er dyser falder bedst i min smag. Siden da er der rendt meget vand i åen, og jeg har haft masser af motorer gennem hænderne. Nu besluttede jeg så, at det var tid til lidt dysepuslen igen, da det var det eneste på 1Y'eren, jeg ikke var 100% on top of.

Helt på automatpilot rykkede jeg 5 stk. 294'er dysespidser ned af hylden - så var der en at smide væk - erfaringsmæssigt fungerer ikke alle dysespidser optimalt fra fødsel.

Jeg satte dem op til et åbningstryk på 137 bar og smed dem i.

What a difference! Hold da op, hvor er spritnye 294'ere flæskede. Nu forstår jeg, hvorfor de står mit hjerte nærmere end 293 og 297. Det, som kan konstateres med sikkerhed, er: 1) at støjniveauet - ikke mindst i tomgang er faldet dramatisk, 2) at motorgangen er mere rund og vibrationsfri og dermed skånsom for lejer mv., 3) at 294'ere grundet deres suveræne forstøvning kan håndtere en mere gavmild pumpejustering uden røgudvikling og 4) at der som afledt følge deraf kan hentes mere motorydelse. Faktisk er jeg der nu, hvor det er min - indtil videre udokumenterede - påstand, at jeg har mere effekt nu i 1Y'eren over hele omdrejningsregisteret, end jeg har oplevet i en standart-trimmet JX'er.

Desværre er mit digi-cam på lejrskole på Bornholm, men når det kommer hjem, skyder jeg lige en video med en lækkert soundtrack. Men indtil videre er min anbefaling: går du i dysetanker, så tænk 294.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hinze

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #1 Dato: 20. Juni 2009 kl: 11:26:18 »
Jeg blotter selfølgelig gladeligt min uvidenhed (igen), men er tallet et udtryk for mængde eller tryk. Har du så målt de dysser du pillede ud for at se "hvorfor" der er så stor forskel.

Hinze

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #2 Dato: 20. Juni 2009 kl: 11:59:53 »
Tallet er simpelthen et modelnummer.

Der findes oceaner af forskelligt udformede dyser. Grundlæggende er der to typer: Huldyser til direkteindsprøjtere og tapdyser til kammerdieseler. Vores er sidstnævnte. Indenfor tapdysekategorien er der endnu et ocean af forskellige udformninger, der har hver deres nummerbetegnelse. Variationen ligger bl.a. i geometrien i dysenålens spids og dens ventilsæde. Banalt sagt på samme måde, som en malerpistol kan have forskellige udforminnger af dysen, og med den metafor er det indlysende, at denne geometri påvirker forstøvningen og sprøjtebilledet.

Sigtet for os er naturligvis få så fin og komplet forstøvning som muligt, da ilten så bedre "kan komme til" og sikre en så komplet og hurtig forbrænding som muligt. Desuden benytter nogle af tapdyserne et trick med at have en fladslebet kant på dysenålen, hvilket bevirker, at der i åbningssekvensen kommer en lille pilotindsprøjtning, som flammer op og sørger for at hovedsprøjtet kommer direkte ind i en flammefront.

Når jeg taget emnet op, så skal det ses i lyset af, at der historisk set har pågået en ilter diskussion mellem tilhængere af 294'ere og 297'ere. Begge er tapdyser med forstråle. 297'eren er kendt for en effektiv, men brutal og rå gangkultur. 294'erne prøver jeg at give et renomé som bløde, lydsvage, skånsomme og ligeså effektive som 297.

Jeg smed 297'ere ud og satte 294'ere i, og det er jeg - som det ses - ikke helt utilfreds med :D
Bedste hilsner

Jarl

Offline Hinze

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #3 Dato: 20. Juni 2009 kl: 12:09:18 »
It's a jungle... Takker for udførlig beskrivelse, som altid.

Hinze

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #4 Dato: 22. Juni 2009 kl: 17:19:22 »
Og når nu man sidder sådan en fredelig mandag eftermiddag og kigger ud på bilen, der ikke inviterer til samvær (læs: mig bekendt ikke fejler noget), så er det jo at man reflekterer lidt over røgudvikling og feinstaub.

Hvorfor er det egentligt at en motor ryger sort under visse omstændigheder, og hvorfor er det særligt blevet et tema i disse TDI/FSI-tider?

Der er visse observationer, der kan understøtte opklaringen: En ganske almindelig benziner ryger stort set ikke - jo, når den får choker, men ellers ikke. En kammerdiesel ryger, når den får for meget at leve af, eller hvis dyserne er dårlige. En TDI/FSI ryger også, men ikke så synligt - den laver nemlig mindre partikler, men til gengæld meget mindre.

Koden til hele forståelsen ligger i hvordan forbrændingen af en dråbe foregår. En dråbe er jo massiv og kompakt og ilten til forbrændingen skal derfor tilføres udefra - fra den omgivende luft. Forbrændingen af dråben foregår således udefra og ind. Hvis det foregår langsomt, og der er masser af ilt til rådighed, så kan selv store dråber forbrændes optimalt. Hvis et eller begge disse parametre ikke er i orden, så bliver forbrændingen ikke komplet, og den kun delvist forbrændte dråbe bliver til en sort partikel, der smutter ud af udstødningen.

En almindelig benzinmotor har særdeles gunstige betingelser for at forstøve benzinen meget fint, da indsprøjtningsdyser/karburatoren sidder, hvor der er en meget stærk luftstrøm, og der er et langt forløb hen til indsugningsventilen, så blandingen kan blive optimal. Når den veltilberedte benzinblanding når ind i cylinderen, er det således ingen sag at forbrænde den meget rent, idet der er meget fin blanding, forstøvning og tilstrækkeligt med ilt.
Men vi har alle set en ældre Fiesta med manuel choker holde en kold morgen og puste sorte skyer ud. Det er indlysende at forbrændingen er ufuldkommen - dråberne bliver ikke brændt helt igennem.

Dieselmaskiner har ry for at ose. Det er velkendt, at dieselmaskiner med for stor indsprøjtningsmængde ryger meget. Der er simpelthen for meget diesel til, at der kan nå ilt hen til det hele - igen uforbrændte dråber -> sorte partikler. Samtidig er det velkendt, at dårlige dyser (store dråber) har samme effekt - det er simpelthen ikke tid nok til rådighed til at ilten kan nå ind i centrum af de alt for store dråber og brænde dem hele vejen igennem.

I vore dage grines der højlydt i af kammerdieseler - antikveret skrot. Men der var rigtig gode grunde til den konstruktion. Pointen med kammerdieseler er netop at skabe et rum, hvor dieselen via turbolæns og hvirvelbevægelser kan blande sig optimalt op med luft, så forbrændingen inde i selve cylinderen kan foregå så komplet som muligt. Både via den geometriske formgivning og ved at stille mere tid til rådighed for processen optimeres forbrændingen - faktisk sammenligneligt med det, der sker i indsugningen på en benziner.

Udviklingen ville, at "direkte indsprøjtere" skulle være dagens orden - både på benzin-(TFSI/FSI/GDI) og diesel-(SDI/TDI/CDI/HDI...)siden. Direkte indsprøjtning giover særlige problemer, da tiden til opblanding forkortes stærkt, og samtidig er der ikke mulighed for ensidigt at fokusere på en optimal geometri til opblanding. For at kompensere for det benyttes avancerede dyser og meget højt dysetryk, så der kan produceres ufatteligt små dråber. I øvrigt er jeg bevidst om direkte indsprøjternes højere virkningsgrad - det forholder jeg mig ikke til her.

Konsekvensen af disse tiltag er ganske bizarre - lad mig opridse et par:

En moderne benziner (FSI) er kulsort i udstødningen som en diesel - den medvirker til partikelforurening på et højere niveau end en god gammeldags benziner fra 90'erne og det forudses, at partikelfilter bliver nødvendigt på direkte indsprøjtende benzinere.

En moderne TDI udspyr langt flere, men meget mindre (og dermed mere sundhedsskadelige) partikler end en kammerdiesel, som grundet dysernes uformåenhed spytter få, men store og tunge partikler ud. Tak til TDI'erne for kravet om partikelfilter, som en dag vil omfatte os alle...

Ja - så gik tiden vist - det er min tur til at skrabe kartoflerne, så nu går den ikke med flere overspringshandlinger... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

Offline wilson

• Hero Member
    • Vis profil
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #5 Dato: 22. Juni 2009 kl: 17:28:40 »
:D - elsker disse indslag.

Man kan sammenligne en direkte indsprøjters små sodpartikler med light cigaretter. De føles mildere (synes af mindre) men skader længere nede i lungerne!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #6 Dato: 22. Juni 2009 kl: 19:11:00 »
Citat fra: "wilson"

Man kan sammenligne en direkte indsprøjters små sodpartikler med light cigaretter. De føles mildere (synes af mindre) men skader længere nede i lungerne!

Derfor King's uden filter :wink:
Bedste hilsner

Jarl

Offline Hinze

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #7 Dato: 22. Juni 2009 kl: 20:47:20 »
Jarl, du er jo selvskreven som embedsmand i energiministeriet, så vi kunne få nogle politiske vinde, med fakta bag og ikke alt det ævl, der til tider danner baggrund for lovgivning.

Skal jeg ringe til Connie og spørge om de har plads?

Hinze

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #8 Dato: 22. Juni 2009 kl: 21:02:15 »
Jeg tror ikke det ville være et hit. Jarl har det svært med at dæmme op for brugen af en række stoffer, som ellers er rimeligt miljøfjendske.  :wink:

Benzen - Blåsyre - Formaldehyd - Kulilte - Nikotin - Tjære - Polonium-210 - Radon - DDT - Acetone

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #9 Dato: 22. Juni 2009 kl: 21:45:57 »
Citat fra: "KHSalvesen"

Benzen - Blåsyre - Formaldehyd - Kulilte - Nikotin - Tjære - Polonium-210 - Radon - DDT - Acetone

Kurt

Vi har en fraktion af Indre Mission her i nabolaget. Skal jeg spørge om der er plads til dig? :wink:

@Hinze: Tak
Bedste hilsner

Jarl

Mads-kaa

• Gæst
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #10 Dato: 22. Juni 2009 kl: 22:12:27 »
Citat fra: "Jarl"
@Hinze: Tak

"Tak" eller "ja tak"???

/Mads

Offline opelhaj

• Hero Member
    • Vis profil
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #11 Dato: 22. Juni 2009 kl: 22:19:54 »
arrr der er nu ikke noget som lyden af Ketner optimeret 1.9 sauger peugeot med afblændet egr :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

pawel

• Gæst
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #12 Dato: 25. Juni 2009 kl: 08:17:24 »
293 dysser sidder mig bekendt i en jx. (og cs osse??)
297 dysser sidder mestendels i 1.9 td.
Hvor stammer 294 dyssen fra egentligt? 1.9 sauger??

@jarl; du har sat dit åbningstryk ned til 137 bar?? I min teoretiske opfattelse er forstøvningen bedre ved et højere dysseåbningstryk og lidt tidligere timing af pumpen. Dermed må forbrændingen osse være mere komplet end ved 137 bar.. At man så udnytter det højere åbningstryk til at få lokket mere diesel ind i motoren og dermed hive lidt mere power ud, men med ofte ringe forbrænding til følge fordi folk vil have mere og mere og kan have svært ved at styre mængdeskruen.. ja det er så en helt anden side af sagen..

Men stadig: ved hvilket åbningstryktryk forstøver en forstråledysse bedst dieselen ned i forkammeret? Og ja det er et bredt spørgsmål, for dertil kan jo förderbeginn osse diskuteres osv osv.. Men ligger den effektive forbrænding i den lave ende af skalaen eller den høje..?  

Det med støjen har du da sikkert ret i, da det lave åbningstryk bevirker til en langt roligere og blødere lyd. Mener at min gamle mercer 2.0 4.cyl sauger fra 69 åbner allerede ved 80 bar.. -og den har en smørblød lyd! :wink:

pawel

• Gæst
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #13 Dato: 25. Juni 2009 kl: 08:29:46 »
:oops:  ups, jeg mente selvfølgeligt DYSER og ikke DYSSER!
De andre er da vist noget som de polske landarbejdere opstillede rundt omkring heroppe for nogle år tilbage, ikk?..  :lol:  :lol:

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Dysesnak og cremet lyd.
« Svar #14 Dato: 25. Juni 2009 kl: 16:41:21 »
Citat fra: "pawel"
293 dysser sidder mig bekendt i en jx. (og cs osse??)

Right. Og i de ældste versioner sidder 193'ere

297 dysser sidder mestendels i 1.9 td.
Hvor stammer 294 dyssen fra egentligt? 1.9 sauger??

Right igen. 294'ere er oprindeligt fra 1Y m.fl.

@jarl; du har sat dit åbningstryk ned til 137 bar?? I min teoretiske opfattelse er forstøvningen bedre ved et højere dysseåbningstryk og lidt tidligere timing af pumpen. Dermed må forbrændingen osse være mere komplet end ved 137 bar.. At man så udnytter det højere åbningstryk til at få lokket mere diesel ind i motoren og dermed hive lidt mere power ud, men med ofte ringe forbrænding til følge fordi folk vil have mere og mere og kan have svært ved at styre mængdeskruen.. ja det er så en helt anden side af sagen..

Right for tredje gang. Men there's more to live than meets the eye (Steppenwolf 1978 ;-)) Indsprøjtningssekvensen har jo en tidsmæssig udstrækning. Hvis dysetrykket er højt, så er det tidsmæssige vindue, hvor dysen er åben og sprøjter brændstof ind, kort. Dermed bliver det en kort hektisk og stødende forbrænding. Klart bliver forstøvningen bedre med højere dyseåbningstryk, men forbrændingen bliver altså mere "stakato". Hvis man til gengæld har gode rene og nye dyser, kan man af den vej sikre en rigtig fin forstøvning selv med et moderat dyseåbningstryk.
Der er forskel på TD og D, når vi snakker om dyseåbningstryk. Jo højere forbrændingstryk, der er i motoren, jo højere er man nødt til at lave dyseåbningstrykket. Hvis det ulykkelige skete, at trykket i forbrændingskammeret var højere end dyseåbningstrykket, så ville forbrændingstrykket jo åbne dysen nedefra, og brændstoffet ville brænde tilbage op i dysen med forbrænding og dermed ødelæggelse af denne til følge. Forbrændingstrykket i en D er typisk op til 80-100 bar, og der er dermed en robust sikkerhedsmargin op til dyseåbningstrykket på 130 bar (de sidste 7 bar er til at dysen "sætter sig"). En TD har betydeligt højere forbrændingstryk, nødvendiggjort af, at turboen og pumpen brokker mere brændstof og luft ind i den stakkels glohede tvangsfodrede cylinder, der - som et offer for gruppevoldtægt - bare må findes sig i at få stoppet alt muligt uønsket ned i halsen og synke det, og derfor er man tvunget til at have et højere dyseåbningstryk.

Bottom line er, at du har ret i, at man kan hente lidt ekstra effekt ved at hæve åbningstrykket, men man betaler med en klam, stødende og ulækker gangkultur. De sidste 40 tkm af min ulyksalige JX-æra kørte jeg med et åbningstryk på 230 bar. Det kørte godt, og den startede bare man kiggede på nøglen, men hvis man bedre kan lide Mercedes-like blød og lækker gangkultur, så er løsningen lang rolig indsprøjtningssekvens, hvilket er muligt med lavt dyseåbningstryk. Og som sagt - gode dyser garanterer forstøvningen.
En helt anden og attraktiv løsning er to-fjeder-dyser, men der skal vi have Casper på banen - dem har han en masse erfaring med.  

Men stadig: ved hvilket åbningstryktryk forstøver en forstråledysse bedst dieselen ned i forkammeret? Og ja det er et bredt spørgsmål, for dertil kan jo förderbeginn osse diskuteres osv osv.. Men ligger den effektive forbrænding i den lave ende af skalaen eller den høje..?  

Det med støjen har du da sikkert ret i, da det lave åbningstryk bevirker til en langt roligere og blødere lyd. Mener at min gamle mercer 2.0 4.cyl sauger fra 69 åbner allerede ved 80 bar.. -og den har en smørblød lyd! :wink:

Right og enig for fjerde gang.

Bedste hilsner

Jarl