0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Man kan sammenligne en direkte indsprøjters små sodpartikler med light cigaretter. De føles mildere (synes af mindre) men skader længere nede i lungerne!
Benzen - Blåsyre - Formaldehyd - Kulilte - Nikotin - Tjære - Polonium-210 - Radon - DDT - Acetone Kurt
@Hinze: Tak
293 dysser sidder mig bekendt i en jx. (og cs osse??)Right. Og i de ældste versioner sidder 193'ere297 dysser sidder mestendels i 1.9 td.Hvor stammer 294 dyssen fra egentligt? 1.9 sauger??Right igen. 294'ere er oprindeligt fra 1Y m.fl.@jarl; du har sat dit åbningstryk ned til 137 bar?? I min teoretiske opfattelse er forstøvningen bedre ved et højere dysseåbningstryk og lidt tidligere timing af pumpen. Dermed må forbrændingen osse være mere komplet end ved 137 bar.. At man så udnytter det højere åbningstryk til at få lokket mere diesel ind i motoren og dermed hive lidt mere power ud, men med ofte ringe forbrænding til følge fordi folk vil have mere og mere og kan have svært ved at styre mængdeskruen.. ja det er så en helt anden side af sagen..Right for tredje gang. Men there's more to live than meets the eye (Steppenwolf 1978 ;-)) Indsprøjtningssekvensen har jo en tidsmæssig udstrækning. Hvis dysetrykket er højt, så er det tidsmæssige vindue, hvor dysen er åben og sprøjter brændstof ind, kort. Dermed bliver det en kort hektisk og stødende forbrænding. Klart bliver forstøvningen bedre med højere dyseåbningstryk, men forbrændingen bliver altså mere "stakato". Hvis man til gengæld har gode rene og nye dyser, kan man af den vej sikre en rigtig fin forstøvning selv med et moderat dyseåbningstryk.Der er forskel på TD og D, når vi snakker om dyseåbningstryk. Jo højere forbrændingstryk, der er i motoren, jo højere er man nødt til at lave dyseåbningstrykket. Hvis det ulykkelige skete, at trykket i forbrændingskammeret var højere end dyseåbningstrykket, så ville forbrændingstrykket jo åbne dysen nedefra, og brændstoffet ville brænde tilbage op i dysen med forbrænding og dermed ødelæggelse af denne til følge. Forbrændingstrykket i en D er typisk op til 80-100 bar, og der er dermed en robust sikkerhedsmargin op til dyseåbningstrykket på 130 bar (de sidste 7 bar er til at dysen "sætter sig"). En TD har betydeligt højere forbrændingstryk, nødvendiggjort af, at turboen og pumpen brokker mere brændstof og luft ind i den stakkels glohede tvangsfodrede cylinder, der - som et offer for gruppevoldtægt - bare må findes sig i at få stoppet alt muligt uønsket ned i halsen og synke det, og derfor er man tvunget til at have et højere dyseåbningstryk.Bottom line er, at du har ret i, at man kan hente lidt ekstra effekt ved at hæve åbningstrykket, men man betaler med en klam, stødende og ulækker gangkultur. De sidste 40 tkm af min ulyksalige JX-æra kørte jeg med et åbningstryk på 230 bar. Det kørte godt, og den startede bare man kiggede på nøglen, men hvis man bedre kan lide Mercedes-like blød og lækker gangkultur, så er løsningen lang rolig indsprøjtningssekvens, hvilket er muligt med lavt dyseåbningstryk. Og som sagt - gode dyser garanterer forstøvningen. En helt anden og attraktiv løsning er to-fjeder-dyser, men der skal vi have Casper på banen - dem har han en masse erfaring med. Men stadig: ved hvilket åbningstryktryk forstøver en forstråledysse bedst dieselen ned i forkammeret? Og ja det er et bredt spørgsmål, for dertil kan jo förderbeginn osse diskuteres osv osv.. Men ligger den effektive forbrænding i den lave ende af skalaen eller den høje..? Det med støjen har du da sikkert ret i, da det lave åbningstryk bevirker til en langt roligere og blødere lyd. Mener at min gamle mercer 2.0 4.cyl sauger fra 69 åbner allerede ved 80 bar.. -og den har en smørblød lyd! :wink:Right og enig for fjerde gang.