Forfatter Emne: Skift af Starter motor  (Læst 3361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

• Gæst
Skift af Starter motor
« Dato: 20. Juni 2009 kl: 20:37:15 »
Det var da sjovt...

Jeg har jo lige skiftet den men i dag tog det mig længere end de 3 timer jeg havde til rådighed så nu må jeg fortsætte i morgen.

Det som drillede først var den der åndsvage split mellem vakuum dåsen og gearkassen. Efter et hot-line opkald (TAK!) blev jeg bekræftet i at jeg havde gang i det rigtige med en dorn og hammer og så kom den af.

Den nederste bolt på starteren er jo død nem så den røg af uden problemer, men den som sidder oven over voldte mig sgu en del problemer. Jeg afmonterede luftfilteret og lidt slange for at få plads, men den drejer rundt ved starteren og siden hovedet er rundt ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal holde den på plads. Er det en torx? I så fald hvad størrelse?

Fandens til sjov det skulle tage så lang tid.. : (

Eftersom det bare er en midlertidig starter jeg smider på nu så kan jeg vel godt lade bøsningen blive sidende ikke?

Skal der ikke flydende pakning eller silikone imellem starter og motor?

Mange tak,

: )

Offline Hasse

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
Skift af Starter motor
« Svar #1 Dato: 20. Juni 2009 kl: 20:52:02 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Det var da sjovt...
 Jeg afmonterede luftfilteret og lidt slange for at få plads, men den drejer rundt ved starteren og siden hovedet er rundt ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal holde den på plads. Er det en torx? I så fald hvad størrelse?

Skal der ikke flydende pakning eller silikone imellem starter og motor?

Mange tak,

Det runda huvudet brukar vara en 8mm insex, och du behöver ingen packning mellan växellåda o starter då får du sämre minus anslutning.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline Rabundus

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Skift af Starter motor
« Svar #2 Dato: 20. Juni 2009 kl: 22:59:35 »
På min vbx dj. 2,1 syncro vae det en 6 eller 8 mm umbraco på den ene side ved starteren og bolten gik i gennem og vat en 17 mm eller 19 mm imod motordelen, den kunne holdes med gaffel nøgle, og bolten kunne skrues ud med en kort umbraco nøgle når luft ect var afmonteret. men ikke med skralde,! Jeg brugte ikke pakning men vær meget forsigtig med lejet fordi der er ikke meget god omkring og det er dårlig kvalitet ( det ved du) og jeg endte med at skifte ny klokke og sætte nye speciel drejede bolte i samlingen mellem gearkasse og klokke.
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
Skift af Starter motor
« Svar #3 Dato: 21. Juni 2009 kl: 00:14:50 »
NEJ, der behøves absolut ikke pakning imellem starter og koblingshus (Ellers er det da noget specielt for syncro ). Men sørg for, at starteren sidder rigtigt inden du tilspænder den, og den skal spændes fast.
Ellers ryster den sig løs til fare for starter og startkrans.

Herr_Jensen

• Gæst
Skift af Starter motor
« Svar #4 Dato: 21. Juni 2009 kl: 17:04:59 »
Nå, så kom skidtet på. Sjovt at det ikke er mere end et år siden jeg skiftede den, men de ting jeg kunne huske som svære var død nemme og de problemer jeg havde nu erindrede jeg intet om. Bedst som jeg troede jeg så småt var ved at få rutine... ha ha.

Starteren jeg har lånt så temmelig kummerlig ud, men den har en overordenlig overbevisende og lækker lyd. Den lyder faktisk bedre end den starter som var på da den ellers virkede som den skulle. Steyer-Puch ftw.

Da jeg glad kørte fra værkstedet synes jeg den var lidt underlig når jeg gav den gas. Det blev faktisk så underligt at jeg til sidst stoppede for at checke hvad der kunne være i vejen. Det viste sig at jeg havde været en sjuske dorthe med at sætte sensoren på luftfilteret så det var røget af. Dette er essensen af at være glad amatør mekaniker: Man går med selvmords tanker om i motorrummet for at finde ud af hvad fanden i helvede der NU er galt - bare for at opdage man har sat et stik lidt dårligt på og så vupti! spiller lortet OG man er igen selvfed og skudsikker : ).

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
Skift af Starter motor
« Svar #5 Dato: 21. Juni 2009 kl: 18:02:28 »
Yep, næste gang der holder en bil i vejsiden smiler du, mens de venter på autohjælp.

Kurt
Kurt - 25115788