Der er lidt religion i dit spørgsmål.
Det er selvflølgelig aldrig nogen skade til at planslibe, men jeg ville nu ikke betænke mig så meget ved at montere en manifold, som var rengjort for pakningsrester og fremstod rimelig lige, ved kontrol på land og retskinne.
hvis du endelig vil planslibe, så er rådet fra de erfarne, at det kan være en fordel at slibe de to midterste udgange 1/10 mm under de to yderste, så der kommer lidt overspænding på de to yderste, som erfarignsmæssigt er dem, som bliver først utætte. Og så er der gællerne, som er imellem udgangene på de lidt ældre manifolde, og som er fjernet på de sene modeller. Her er rådet fra de erfarne, at gællerne skal væk, da de er med til at lave spændinger og dermed utætheder. Brug vinkelsliber.
Mht. pakning, så vil en stålpakning jo fremstå som mere robust, men du skal overveje, om der kan være en ulempe ved at have en varmeledende pakning imellem manifold og topstykke. Vi gør jo i forvejen alt hvad vi kan for at lede varme væk fra motoren....
Men stålpakning er jo til at få.. sikkert fra AAZ eller sådan noget. Det er der nogle, som ved meget mere om end mig.. Jeg har ikke råd til at køre med så potent en motor.