Forfatter Emne: OT: Hvem har forstand på gamle trægulve?  (Læst 12564 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
OT: Hvem har forstand på gamle trægulve?
« Dato: 23. Juni 2009 kl: 12:19:32 »
Kære forum

Jeg er ved at lave om på børneværelserne ovenpå. Der skal flyttes lidt på nogle vægge, og der skal lægges nut gulv.
Da jeg så får det gamle væmmelige gulvtæppe rykket af, finder jeg et lag tynde massonitplader. Jeg prøver at tage en af, bare for at se, hvad der ligger nedenunder. Her finder jeg de skønne gamle gulvbrædder fra 1905 - brede og tykke. Der er ingen råd, men selvf. har 100 år sat sine spor.

Fruen vil have et eller andet pisseanonymt parketgulv klasket ovenpå "det er så flot og så nemt at holde - det gamle elendige plankegulv er fyldt med revner og er ikke til at holde..." Sur røv. Jeg vil have det fine gamle gulv frem i dagens lys. Nu er det så jeg skal bruge hjælp fra jer til at styrke mine argumenter - derfor følgende spg: (kig på billederne)

1) Tror I, at gulvet efter afhøvling og sæbe/oliebehandling kan få den lækre varme glød, man tit ser på afhøvlede gulve?

2) De der spalter mellem brædderne - hvad kan man fylde i dem, så der ikke gemmer sig nullermænd dernede? - Gerne naturmaterialer.

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hinze

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
« Svar #1 Dato: 23. Juni 2009 kl: 13:20:18 »
Ikke at jeg har forstand på det, men det kan komme til at ligne et meget fint skibsdæk, med sorte "gummefuger".

Et hint her

Hinze

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 23. Juni 2009 kl: 15:36:46 »
Det er et helvede med alle de små søm, masonitten er slået fast med. Hvis du ludbehandler bliver det lyst.(uden Glød)  lind olie kunne måske give det du ønsker.

Mht revnerne, husker jeg flemming Leth engang viste, at man skulle bruge en overfræser.

Her skal du bruge et land, at køre mod, for at få lige fuger.
Så bredt at det kan skrues fast i en af fugerne, så det ikke laver mærker.

Gulv firmaer må have det rigtige fugemasse. eller gummisnor til at lægge i revnerne.

MEN Det letteste er et laminat gulv, også at holde rent:wink:

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline birk

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
  • T3 model: Sika Syncro 2,1 WBX 112HK
  • By: 3390 Hundested
« Svar #3 Dato: 23. Juni 2009 kl: 15:44:30 »
Hej Jarl

Det er jo guld du har der :D

Har selv de gamle gulvbrædder fra 1930, i næsten hele huset.

De er blevet høvlet og så 4 gange lak. af den gamle type,det giver en god dybde,( Den blanke giver mest dybde )og er let at holde. Fylder furene meget ud.

Du skal blot huske at det sikkert er Gran ,og derfor meget bløt.

Det er ca. 5 år siden mine fik en tur.

Mvh. Birk
WV T3             : Syncro Sika 2,1 DJ 1991
Til dele.       
Daily driver      : Cadillac SRX 4X4

Offline MortenH

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 23. Juni 2009 kl: 16:07:53 »
Det ER guld det der!

Hvis huset er fra 1905 er det formentlig pommersk fyr, som er umuligt at opdrive i dag. Det er helligbrøde at dække så smukke planker til!

En slibning (man høvler ikke gulve...) og 3-4 gange ordentlig lak, så holder det lige så godt som laminatgulv. Og lakken forsegler imellem brædderne så det er ikke svært at holde rent.

Et sæbe/lud behandlet gulv er sværere at holde, og et oliebehandlet kan ikke senere ændres til f.eks. lak (har jeg hørt tidligere - det er muligt at det kan lade sig gøre i dag)

- Og laminatgulve kan afgive giftstoffer over flere år (bl.a. formaldehyd) hvilket kan give allergiske reaktioner.
VH
Morten
61 78 74 02

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 23. Juni 2009 kl: 19:26:20 »
Det vil da være helligbrøde, at skjule det smukke gamle gulv. Indrømmet: Jeg har ikke en hujende fis forstand på behandlingen, men ved, at min kusine engang smurte et sådant gulv ind i noget sæbestads, der fjernede lakken (Brun sæbe ? ) og gulvet stod smukt og lyst, med de oprindelige fuger mellem brædderne. Det har sikkert ikke været det letteste, at holde rent, men det passede fint til det gamle hus.

Offline Hasse

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
« Svar #6 Dato: 23. Juni 2009 kl: 19:41:56 »
Jag säger som Morten H slipa golvet Men ta slipdamm blandat med lack i springorna sen lackar du 3 gånger så blir det jättebra.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline ThomasG

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 23. Juni 2009 kl: 21:35:49 »
Altså, nu vil jeg jo ikke lægge skjul på, at vi har været igennem flere gennemgribende renoveringer her på stedet.

Og de gamle trægulve har vi i fortsat i den gamle del af huset. Kort fortalt: De gamle brædder (fra vel ca.1930) blev hevet op (magen til dine, Jarl, der var heldigvis bare ikke stifter i). Der blev gravet ud og støbt under med betondække, derefter strøer og så de gamle brædder på igen.
Hele gulvet blev slebet med noget ordentligt slibeudstyr og efterfølgende
kun sæbet med ganske almindelige sæbespåner, til det var mættet og
kun vedligeholdt med sæbespåner også bagefter.

Når fugerne mellem brædderne ikke er større på dit gulv, ville jeg lade det være. Jeg er heller ikke meget for al mulig lak ovenpå.
1. Hvis der kommer en revne/flænge i lakken, så er det forfra.
2. Et naturligt trægulv kan ånde ligemeget hvad.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

biff

• Gæst
« Svar #8 Dato: 23. Juni 2009 kl: 22:53:13 »
Helt enig med Harald. Det eneste rigtige er at beholde det gamle gulv. Har selv taget et lignende gulv op med stifter efter masonitplader, spartelrester og tommetykke lag fernis, men efter afslibning ligger det bedre og smukkere end noget nyt. Og så er behandlingen nok også lidt religiøs, men jeg hælder heller ikke til lak, men følger den gamle kalkguru Curt von Jessens opskrift fra dengang verden stadig hang sammen i begge ender, hvidskuring med først kalkvand og derefter gentagende behandlinger med 5% brunsæbevands-opløsninger, som også bruges til vedligeholdelse.
Vælg selv. Men behold dog den gamle gulv.
At lægge laminat, svarer jo lidt til at du skifter Caraten ud med den navnkundige Carnival.

Rasmus

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #9 Dato: 23. Juni 2009 kl: 23:20:02 »
Sprækker eller ej, vi har bar slebet vores, inden var der masonit med en sindsyg masse kramper i,  og et andet sted var der vinyl oven på trægulvet.

Men derefter blev det slebet op til korn 80 så vidt jeg husker, herefter ekstra hvid 2 gange og til slut 2 gange hvid gulvolie.

De steder, hvor der har været en sokkel til en skille væg, har vi lappet med tværgående bræder.
Og de store sprækker gør ikke mig noget, det er ligesom en del af gulvet.

Resultat efter 3 års hårdt brug:

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 24. Juni 2009 kl: 00:16:05 »
Tusind tak for alle gode råd.

Jeg har slæbt fruen igennem alle jeres udtalelser, og det har virket! Morgendagen byder på fuldstændig afskrælning af alle unødige og underlødige lag der gennem tiderne er lagt oven på det fine gamle trægulv. Så har jeg været igennem en milliard sider om gulvafslibning, og såvidt jeg kan se er det næste, der skal ske, at jeg dykker de gamle søm lidt, så gulvafslibermaskinen ikke flænser sandpapiret for meget.
Jeg tror sgu, at det bliver et gulv, man kan være bekendt, og som matcher et 100 år gammelt stuehus.
Dejligt - tak for hjælpen!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #11 Dato: 24. Juni 2009 kl: 06:58:35 »
Husk at starte diagonalt på gulvet, med så groft korn som muligt, indtil du har en jævn overflade.

Kør ikke på tværs af brædderne overhovedet!!!!

Du er velkommen til at ringe hvis du kommer i tvivl.

T3Anders

• Gæst
« Svar #12 Dato: 24. Juni 2009 kl: 07:50:29 »
kan anbefales til gamle huse: Søren Vadstrup; Huse med sjæl.

Alt det man lige mangler at vide om gamle materialer og håndværk....

Jeg er forresten også til mætning med sæbe af trægulvet her i huset.

Offline MortenH

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 24. Juni 2009 kl: 11:09:05 »
Bare for en ordens skyld; jeg er også selv til sæbe/lud behandlingen, lak er bare nemmere at holde.

Og jeg ville gå meget langt for at bevare det gamle gulv. Nye fyrrebrædder er af langt dårligere kvalitet. Vi lavede en lappeløsning i vores køkken og skiftede halvdelen af brædderne. De nye 1. sorterings skal snart skiftes, de originale (fra 1890) holder stadig pænt og helt....
VH
Morten
61 78 74 02

Offline MortenH

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 24. Juni 2009 kl: 17:21:12 »
Det er meget nemt: Tidligere fik træet lov til at vokse i eget tempo, dvs. langsomt (jo nordligere eller højere des bedre). Det bevirker at årringene ligger tættere og træet er mere massivt. Moderne skovbrug har ikke tid til den slags pjat. Effektivisering, gødning og beskæring driver træerne langt hurtigere frem med det resultat at træet bliver større hurtigere, men med større celler og dermed svagere cellevægge. Ergo er det nye træ svagere end det gamle. Kerneveddet (som er den stærkeste del) fylder næsten hele stammen på langsomtvokset træ, og ikke meget på moderne træ. Og så udvalgte man også træet mere omhyggeligt dengang....
VH
Morten
61 78 74 02