Forfatter Emne: OT: Hvem har forstand på gamle trægulve?  (Læst 12555 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

• Gæst
OT: Hvem har forstand på gamle trægulve?
« Svar #15 Dato: 24. Juni 2009 kl: 18:27:34 »
Godt at høre at du har fået overbevist hjemmefronten om det rigtige i at beholde det gamle gulv!
Som der blev skrevet så må man ikke slibe på tværs af årene, slib på langs derfor. Dine brædder ser ikke ud til at have slået sig synderligt, derfor skal det nok være en overkommelig sag at få dem slebet helt rene.

Jeg kan forstå på dig at du ønsker en dybere glød.. Du skal for guds skyld ikke hælde linolie på gulvet, for det er alt for vanskeligt at få til at tørre færdigt. Brug istedet en gulvolie. Fx junkers. Hvis du vil have dit gulv tonet en smugle så kan du få en farvet gulvolie, hvor der er tilsat lidt pigment. Den fåes i forskellige toner.
http://www.junckers.dk/?pageid=H2969

Det er klart nemmest at arbejde i olieprodukter frem for at bejdse med sprit- eller vandbejdse som trænger dybere ind i træet end olien. Når du farver med olie så er det nemmere at få et ensartet resultat, da du let kan tørre det overskydende olie af i modsætning til vand- og spritbejdserne som kræver en mere ensartet fordeling ved første påstrygning..
Hvis ikke du er tilfreds med farvenuancerne hos junkers er der osse billig oliebejdse her i alskens tonationer:http://www.slojd-detaljer.dk/pslweb/product.aspx?productid=1136&deptid=21

Hvis du ikke er til olierede overflader men gerne vil have en lakeret overflade, kan dette osse lade sig gøre med junkers gulvlak som skal påføres inden et vist tidsrum efter den sidste slutbehandling med olien.. Det er utroligt nok en vandbaseret lak de anbefaler oven på oliebehandlingen.. Jeg har ikke selv prøvet at lakere med gulvlak ovenpå olieret gulv.

Mit eget nylagte fyrretæsgulv fik farvet olie to gange og derefter blev det poleret. Det var en junkers gulvolie mahogni 5liters som jeg tilsatte en liter sort rustik borpladeolie osse fra junkers, fordi jeg gerne vil have et mørkt gulv.
Her er det i temmelig urengjordt stand:

Det skal lige tilføjes at hvis man fylder revner i knasterne olign med plastisk træ så skal man være meget omhyggelig med at slibe det overskydende spartel væk, da det ikke tager imod pigmentet på samme måde som resten af gylvet..
Og husk at tørre dit nyslebne gulv med en fugtig vandklud, således at årene rejser sig, og træet dermed kan suge noget olie ind i sig..

Sprækkerne imellem brædderne må du leve med, ellers skal du få det til at ligne et skibsdæk, ved ar fræse mellemrummet op med en overfræser.. Men det er da temmeligt omstændigt.. Hvis man endelig vil gøre det, så lån en festool-skinne til at føre overfræseren med. Det fungerer som et land og gører arbejdet langt lettere når man ikke skal konstruere et land for hver eneste mellemrum man skal fræse op.

God arbejdslyst! :wink:

pawel

• Gæst
OT: Hvem har forstand på gamle trægulve?
« Svar #16 Dato: 24. Juni 2009 kl: 18:30:45 »
Det blev godt nok en lang smørre... :?
Og jeg undlod endda at komme ind på bauhaus-brædderne.. :lol: