Forfatter Emne: Problem efter efter skift til et-remssetup  (Læst 3159 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Simonk

• Gæst
Problem efter efter skift til et-remssetup
« Dato: 06. Juli 2009 kl: 19:54:43 »
I forbindelse med renovering af kølesystemet skiftede jeg vandpumpe, og i den forbindelse fra 2-remssetup til 1-remssetup.
Alt tegnede lyst og lovende ind til jeg fik den nye  pumpe sat på, og opdagede at den sad ca 2-3(nok nærmere 3)mm for langt tilbage mod bagenden af bilen i forhold til fra krumtap og generator.

Jeg havde købt vandpumpe hos hovwdiaudi og et nyt remhjul til vandpumpen ligeledes hos hovwdiaudi.

Jeg har monteret det hele på samme måde som den gamle vandpumpe, dog slf med den forskel at der er et andet hjul på vandpumpen(og det nye remhjul vender rigtigt).

Den har endnu ikke, efter små 40 - 50 km smidt remmen af/rullet den, eller slidt den synligt, men jeg ville rigtig gerne høre om I umiddelbart har nogle konstruktive forslag til hvorfor denne unøjagtighed er opstået, og hvordan den evt kan løses? - eller om den beskrevne unøjagtighed kan køres med uden de store skrupler?
Ind til videre kører jeg rundt med en res-rem i det tilfælde at den nuværende skulle gå tabt - men føler ikke dette er en langsigtet løsning.

Det skal hurtigt nævnes, at jeg har en 1.9d fra en passat siddende i, men som jeg kan forstå har det ikke den helt store betydning i forhold til vandpumpesystemet - eller har jeg helt misforstået det?

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
« Svar #1 Dato: 06. Juli 2009 kl: 22:02:37 »
At det er en 1,9D skulle ikke have noget at sige, hvis det gamle setup var magen til det "almindelige" fra 1,6D.
Men når du går over til ét-remsetup skal der bla. skiftes krumtaphjul, og afhængig af hvor lige det gamle setup har kørt, skal der måske skiftes generatorbeslag hvis det nye skal køre helt lige.  :shock: der er faktisk 2 forskellige generatorbeslag hvor fastspændingshullerne sidder med ca 3 mm. forskel. ( edit : i forhold til toppen af beslaget )
Forskellen ses ved at det "lange" beslag, som er det korrekte til ét-remsetup, rager 2-3 cm længere ud, end der hvor strammerbeslaget til generatoren er spændt fast.(over mod batteri-siden)
Husk desuden at uden det rigtige krumtapshjul kører din vandpumpe for langsom !!!

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Simonk

• Gæst
« Svar #2 Dato: 06. Juli 2009 kl: 22:18:03 »
Tak for det hurtige svar.

Da jeg skiftede hjulet tjekkede jeg at hjulstørrelse var de samme, så er sikker på at pumpen kører tilstrækkeligt hurtigt rundt - var jeg meget opmærksom på:)

hvad angår et andet krumtaphjul samt andet setup til generatoren - hvor finder jeg evt et sådan? - det er meget tyndt med huggerbiler på fyn.
er der evt nogen af jer der ligger inde med et sådan, og har det til salg?

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 06. Juli 2009 kl: 22:57:08 »
Vandpumpe-hjulet er normalt en anden størrelse ved 2-remsetup... ? (på de biler jeg har rodet med)
Det lange generatorbeslag tror jeg kommer fra Golf, men er ikke sikker for jeg fandt mine i rodekasserne.
Det store krumtaphjul skal du prøve at høre DT63 om han har flere, eller efterlys det her på siden.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Simonk

• Gæst
« Svar #4 Dato: 06. Juli 2009 kl: 23:07:19 »
Okay, - tror jeg vil prøve at se hvad der sidder på et par dieselgolfer i morgen så - for har også indtryk af at mange af delene er de samme.

hvad angår vandpumpehjulet, så gik det originale setup fra krumtappen til det lille hjul på vandpumpen, mener det var 105mm, og det nye jeg har monteret på vandpumpen er samme mål, - så den del af det er jeg rimelig rolig omkring.

Men hermed udstedt en efterlysning: krumtaphjul til et-remssetup, samt generatorbeslag ligeledes til et-remssetup.

Er det btw. en større omgang at få krumtaphjulet af? evt nødvendigt at tage bagerste del af udstødningen af?

Endnu en gang tak for det hurtige svar.

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 06. Juli 2009 kl: 23:13:24 »
Nu skal jeg ikke forvirre nogen, jeg mener selvfølgelig krumtap-remskiven og IKKE krumtaphjulet som er til tandremmen.
Skiven kan godt tages af selvom udstødningen sidder på, med en afkortet umbraconøgle går det lige.

Tony
Mobil 30111518

Simonk

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06. Juli 2009 kl: 23:15:53 »
Alle tiders, så snakker vi om det samme:)

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
« Svar #7 Dato: 07. Juli 2009 kl: 08:35:29 »
Du har ikke vendt hjulet forkert på pumpen vel? Det kom jeg til da jeg lavede 1 rems konvertering.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 07. Juli 2009 kl: 08:43:23 »
Tag et billede, hvis du har mulighed for det, så kan vi se, hvad vi snakker om. Der er 17 forskellige fejlkilder, som jeg ikke orker at remse op, men et billede kan afsløre, hvad der er på færde.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Simonk

• Gæst
« Svar #9 Dato: 07. Juli 2009 kl: 09:52:07 »
Jeg er temmelig sikker på, at jeg ikke har vendt hjulet forkert, - selvom det kunne ligne mig:)

Hvad angår billeder så skal jeg forsøge at få et op så hurtigt som muligt.

Men det eneste jeg har gjort, er at skifte vandpumpen og dens hjul - intet andet, - så er det ikke bare et spørgsmålk om at beslaget på generatoren og remhjulet på krumtappen også skal skiftes?

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 07. Juli 2009 kl: 17:44:08 »
I hvert fald krumtappens remhjul, jo.
Bedste hilsner

Jarl

Simonk

• Gæst
« Svar #11 Dato: 08. Juli 2009 kl: 22:01:08 »
Så faldt alt på plads.
Et styk remskive til krumtappen fra en gammel golf, og en afstandsskive på generatoren gjorde udfaldet, og nu står remhjulene dead-on på linie med hinanden:D

Men for pokker en hidsig køling der er på den nu - begynder at overvejer om det nu var så klogt at sætte en 80 graders i(den når kun lige en viserbredde ud af det "kolde" felt). - er det evt nogen der har nogle kloge ord i forbindelse hermed, fx om det er FOR koldt at køre den på 80 grader, og om det evt kan retfærdiggøres af noget mere anstrengede og varm kørsel sydpå?

I den forbindelse har jeg endnu(endnu) et spørgsmål ang. temperaturen:
På den moter der sidder i min, er der temperaturføler lige ved tilbageløbet fra topstykket, samt ved slangen der leder op til varmeapperatet, men der er kun én ledning til de to kontakter! :shock:  - hvilket sted får jeg den mest præcise måling?
Har prøvet at skifte lidt mellem de to med den ene ledning der er, og den ved slangen til varmeapperatet viser varmere end den ved tilbageløbet ved topstykket.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 08. Juli 2009 kl: 22:39:05 »
Kun en dårlig og tilkalket køler kan retfærdiggøre 80 graders termostat.

Remskiven fra en gammel Golf har formentlig ingen svingningsdæmper, har den? Den ville jeg ikke undvære.
Bedste hilsner

Jarl

Simonk

• Gæst
« Svar #13 Dato: 09. Juli 2009 kl: 09:35:53 »
okay, så ryger 90 grader termostaten på igen snarrest - da køleren gør sit job fuldt ud.

Ang svingningsdæmper, hvordan skal en sådan evt se ud? - eneste forskelle på de to skiver var, at den ene havde to riller, og den anden én, den ene ca 4 cm større omkres(den fra golfen) - samt naturligvis, at den passede perfekt med vandpumpe.

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 09. Juli 2009 kl: 10:09:18 »
Svingningsdæmperen består i noget gummi der sidder i skiven...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan