Forfatter Emne: Skal man importere nogle Græske biler?  (Læst 1156 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Skal man importere nogle Græske biler?
« Dato: 23. Juli 2009 kl: 00:47:46 »
Gamle biler skal skrottes i Grækenland
 2009-07-22 20:24
Grækerne skal skrotte deres gamle biler inden 2012, ellers skal der betales ekstraafgifter.

Grækenland skal være grønnere, og en af metoderne er, at biler, der er 15 år eller ældre, skal skrottes. Det har regeringen i Athen besluttet som led i en ny omfattende miljøplan.

De græske bilister får indtil 2012 til at komme af med deres gamle skrotbunker. Målet er at sænke udslip af drivhusgasser og komme luftforurening til livs især i storbyerne.

Hvis ikke de gamle biler bliver sendt til ophugning, bliver deres ejere straffet med nye skatter og afgifter på op til flere tusinde kroner om året.

Det er biler uden katalysator, som regeringen går efter, da de forurener langt mere end nye biler.

Bilparken i Grækenland er gammel i sammenligning med resten af EU. Gennemsnitsalderen for biler på de græske veje er 12 år. I resten af EU er den syv år

-----------------
Jeg kan da huske at der er mange syncroer og Unimog'er i Grækenland
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Skal man importere nogle Græske biler?
« Svar #1 Dato: 23. Juli 2009 kl: 11:10:50 »
Citat fra: "ctange"
http://jp.dk/udland/europa/article1761446.ece

Jeg kan frygte at noget lignende lovgivning kan komme her i danmark.

Det var jo tæt på at blive realitet tidligere på året.

Der burde regnes i gram CO2 pr. kilometer, i stedet for en fokusering
på bilens alder. En ny bil udleder jo ikke nødvendigvis mindre CO2/km
end en ældre.

En 1.6D T3 udleder mindre CO2/km. end en 2,4D T4, fordi T3'eren
køre længere på en liter diesel.


Ja... det skulle undre om ikke den ide skal rundt i hele EU...

Mon ikke det tiltag der har været diskuteret her i forum, vedrørende 'Klub' kunne være med til at undgå skrot pladsen.

Samarbejde med andre organiserede klubber kunne måske skabe grundlag og (lobby pres) til en form for sær ordning ala veteran modellen..
?

Er der nogle der er medlem af Land Rover klub eller andre, og har en fornemmelse af hvad de andre interesse grupper tænker ?

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Skal man importere nogle Græske biler?
« Svar #2 Dato: 26. Juli 2009 kl: 04:53:58 »
Land Rover klubben har et udvalg til at tage sig af denne slags lobbyarbejde. Og de er vidst meget populaere internt i klubben, da de redder Land Rover folket fra adskillige "taabeligheder" fra uvidende politikere.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk