Så blev det min tur. Motoren satte af 30 km udenfor Berlin efter vi tankede biodiesel på. VW bedemanden erklærede motoren for død kl.16.30 den 24 Juli. Må den hvile i fred, indtil videre. :cry:
Vi startede med at køre fra Danmark mandag morgen. Vi standsede første gang et stykke over grænsen for at prøve de tyske latriner. Den ville ikke starte. Der sad vi så og pillede næse indtil vi fandt ud af at vi kunne skubbe den igang (også i bakgear). Starteren var åbenbart færdig, men det virkede hele vejen ved alle stop, så vi blev enige om at det kunne vi godt fortsætte med på hele turen, da vi alligevel skulle have noget motion en gang imellem.
Efter 5 gode dage i Berlin, og en skubbetur i regnvejr, er vi på vejen igen og første stop er den første bezintank på vej op. Som det fjols jeg er, tanker jeg fuldt op med biodiesel (30%) uden at tænke over at det måske ku ødelægge motoren. Har hørt at det kan fordi danske biler ikke er gearet til det. Men det er jo tanken der tæller, især når den er tom. :roll:
Efter 5 minutter begynder der at komme damp og hvid røg fra motoren, med en duft af pomfritter i friture - olielampen blinker, motoren sætter ud og vi triller lige så flot ind på nødsporet.
Vi åbner for klappen og ser at der bobler med væsker over det hele. Det viser sig at være et gummirør fra kølerbeholder til motor, der er gået hul i. Vi får hurtigt assistance fra tysk autohjælp, han sætter nyt rør på og fylder op med kølervæske, han ramte også godt ved siden af, men det hjalp ikke. Han sagde at motoren var kaput og skred sin vej igen. Efter et par opkald og fem smøger til, kommer der en bugseringsvogn og vi bliver eskorteret tilbage til Berlin hos et VW værksted (Autohus Oranienburg). De skifter biodieselen ud med alm. diesel og ræser et par gange rundt med en trækkevogn. Men deres konklusion var at enten det enten var dieselpumpen, tuboen eller selve motoren der var død. SKRIIG!!!!!!
De sagde også at en reperation ville koste mere end bilens værdi...
Jeg måtte så efterlade den dér og de sagde den godt måtte holde der i 4 ugers tid.
Turen hjem blev med tog. Humbug.
:?: Nu ved jeg så ikke hvad der bedst kan svare sig. Finde en mekaniker i tyskland der kan sætte en ny motor i eller få hjem til Danmark og med lidt hjælp finde en dansk mekaniker eller fagmand til at gøre det. Er der nogle i kan anbefale? Eller er der nogle fra T3nettet, der tilfældigvis skal til grænsen og kan trække min bus hen til et værksted, selvølgelig mod betaling og en kasse god øl??:wink:
Jeg håber der er nogle derude der kan hjælpe!!!