Forfatter Emne: Ude og hjemme igen: Surfbussen gav op og holder i Berlin.  (Læst 3809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Surfnut

• Gæst
Ude og hjemme igen: Surfbussen gav op og holder i Berlin.
« Dato: 27. Juli 2009 kl: 01:48:27 »
Så blev det min tur. Motoren satte af 30 km udenfor Berlin efter vi tankede biodiesel på. VW bedemanden erklærede motoren for død kl.16.30 den 24 Juli. Må den hvile i fred, indtil videre. :cry:
Vi startede med at køre fra Danmark mandag morgen. Vi standsede første gang et stykke over grænsen for at prøve de tyske latriner. Den ville ikke starte. Der sad vi så og pillede næse indtil vi fandt ud af at vi kunne skubbe den igang (også i bakgear). Starteren var åbenbart færdig, men det virkede hele vejen ved alle stop, så vi blev enige om at det kunne vi godt fortsætte med på hele turen, da vi alligevel skulle have noget motion en gang imellem.    

Efter 5 gode dage i Berlin, og en skubbetur i regnvejr, er vi på vejen igen og første stop er den første bezintank på vej op. Som det fjols jeg er, tanker jeg fuldt op med biodiesel (30%) uden at tænke over at det måske ku ødelægge motoren. Har hørt at det kan fordi danske biler ikke er gearet til det. Men det er jo tanken der tæller, især når den er tom.  :roll:
Efter 5 minutter begynder der at komme damp og hvid røg fra motoren, med en duft af pomfritter i friture  - olielampen blinker, motoren sætter ud og vi triller lige så flot ind på nødsporet.

Vi åbner for klappen og ser at der bobler med væsker over det hele. Det viser sig at være et gummirør fra kølerbeholder til motor, der er gået hul i. Vi får hurtigt assistance fra tysk autohjælp, han sætter nyt rør på og fylder op med kølervæske, han ramte også godt ved siden af, men det hjalp ikke. Han sagde at motoren var kaput og skred sin vej igen. Efter et par opkald og fem smøger til, kommer der en bugseringsvogn og vi bliver eskorteret tilbage til Berlin hos et VW værksted (Autohus Oranienburg). De skifter biodieselen ud med alm. diesel og ræser et par gange rundt med en trækkevogn. Men deres konklusion var at enten det enten var dieselpumpen, tuboen eller selve motoren der var død. SKRIIG!!!!!!  :(
De sagde også at en reperation ville koste mere end bilens værdi...
Jeg måtte så efterlade den dér og de sagde den godt måtte holde der i 4 ugers tid.
Turen hjem blev med tog. Humbug.
 :?: Nu ved jeg så ikke hvad der bedst kan svare sig. Finde en mekaniker i tyskland der kan sætte en ny motor i eller få hjem til Danmark og med lidt hjælp finde en dansk mekaniker eller fagmand til at gøre det. Er der nogle i kan anbefale? Eller er der nogle fra T3nettet, der tilfældigvis skal til grænsen og kan trække min bus hen til et værksted, selvølgelig mod betaling og en kasse god øl??:wink:
Jeg håber der er nogle derude der kan hjælpe!!!

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #1 Dato: 27. Juli 2009 kl: 02:08:17 »
øv surt show, har du kasko på kan du få den hjem med sos!
ellers koster det nok mellem 3 og 5 af de lange at få et trasport firma til det.
evt kan du tage kontakt til en af de små bilforhandlere der selv henter biler i tyskland, her på jelling egnen er der et par stykker, men ved ik hvor du kommer fra...
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Rabundus

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
« Svar #2 Dato: 27. Juli 2009 kl: 07:40:54 »
Prøv at ring på det her nummer 20494090  han henter biler i sydeuropa forklar ham situation  og få en pris jeg talte med ham så sent som igår og jeg tror du kan få den hjem billigt. Ellers kan den hentes med trailer men med færge eller km bliver det jo hurtigt til penge. mange hilsner rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 27. Juli 2009 kl: 08:14:09 »
Har Pawel ikke en Polsk kontakt, der kan hente den ind og skifte motoren.

Ellers er Berlin vel ikke længere væk, end en trailer tur kan gå.

Kurt
Kurt - 25115788

Mølle

• Gæst
« Svar #4 Dato: 27. Juli 2009 kl: 21:44:00 »
Citat fra: "ctange"
Det lyder jo som symptomerne på revnet topstykke,
så det har nok ikke noget med biodiesel at gøre.

At skifte topstykke kan klares på en halv dag,
og det er muligt at købe nyt topstykke til under
3000 kr i tyskland.

Så skal du godt nok ruppe neglene. Bytte motor på 4 timer.. ok. Skifte topstykke incl. tandrem og bytte mainfolder over... en god dags arbejde (for mig)

Surfnut

• Gæst
« Svar #5 Dato: 27. Juli 2009 kl: 22:32:34 »
Hej igen!!
Jeg prøvede at ringe på det nummer jeg fik af Rabundus. Han virkede super flink, men jeg venter spændt på at høre hvad det vil koste hvis han kan fragte den hjem.
Hvis der er nogle garvede gutter herinde, der evt har tid til kigge på motoren, når den kommer hjem, så vil jeg være super taknemmelig, det ville være dumt at overlade det til en mekaniker der ikke ved så meget. Min mekaniker sagde den var køreklar før turen, men det viste sig at starteren var defekt. Jeg er jo nybegynder når det kommer til T3 roderi, så jeg vil hellere nogle herindefra kunne se den.
Jeg har snakket med FDM, den kunne ikke fragtes hjem, da jeg ikke er kaskoforsikret, sådan er det jo når man er fedtet.

Hvis det nu viser sig at være et motorskift. Hvad kan i så anbefale af motor?

Surfnut

• Gæst
« Svar #6 Dato: 29. Juli 2009 kl: 23:19:47 »
Så har jeg fået et rimeligt tilbud, synes jeg, på 3500 kr + moms hvor den kan komme til Vejle/Fredericia i næste uge. Tak til Rabundus for tipset. Jeg vil lige prøve og ringe til Dansk Autohjælp for at høre om de kan få den flyttet videre op til Viborg. ELLERS finder jeg en stor hest jeg kan spænde op foran og trække den hjem 8)  
Er der en barmhjertig T3itaner derude i sønderjylland egnen der har tid til at diagnostisere patienten, når den kommer tilbage på et tidspunkt:?: Bare så jeg kan få en idé om helt præcis hvor problemet ligger. Jeg prøver Jens Flensborg, måske kan han.

Men det skal da ikke komme an på en kasse øl eller to!  :wink:  :wink:  :wink:
Now thats an offer I couldn't refuse. :)