Forfatter Emne: Hjælp til lokalisering af underlige lyde  (Læst 9167 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
Hjælp til lokalisering af underlige lyde
« Dato: 01. August 2009 kl: 02:25:12 »
Vi har fået et lille problem med Mary, som vi gerne vil have lidt hjælp til at finde en løsning på.

Hun har i den seneste tid givet nogle regelmæssige ”knæklyde” fra et eller andet sted omkring forhjulene. Det er et ”knæk” pr omgang at dækket roterer når vi kører. Det er ikke altid at lyden er der, det kommer og går i perioder. Men de perioder bliver oftere og oftere. I starten kom det når vi kørte ned ad bakke og motorbremsede, men nu kommer og går det som det vil.

Vi har også på fornemmelsen at viscosen er gået foran, da det er begyndt at føles som om differentialespærren er slået lidt til.

Kan der evt. være nogen sammenhæng?

I dag var jeg nedenunder hende igen for at se noget. De mange gange før (og et par værkstedsbesøg) har ikke givet nogen løsning. Men i dag fandt jeg at et par af boltene der holder forakslen fast til ”kassen i midten” sad løst (og de blev selvfølgelig spændt fast igen). Er der nogen olie i denne ”kasse” hvorfra de to trækaksler går ud fra eller er det fedtsmurt?

Vi har lige krydset grænsen til Peru i dag. Her var det sædvanlige spam med forskellige falske politifolk, folk der ville veksle penge (og forsøge at give os falske penge) samt alverdens ”venlige mennesker” der gerne vil hjælpe mod en klækkelig betaling. Men krydsningen foregik stille og roligt og tog ca. 3 timer, hvilket egentlig er ret hurtigt mellem sådan to bananrepublikker.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Mølle

• Gæst
« Svar #1 Dato: 01. August 2009 kl: 09:27:19 »
Hvis det er trækakslerne, så plejer det at være mest udtalt, når man drejer skarpt, evt. samtidig med, at bilen belastes fx i løst underlag, eller på asfalt ved u-vendinger, hvor viscoen tager fat, så der opstår vrid i akslerne.

Klumpen i midten er fortøjet, hvor diffen med spærret samt viscoen gemmer sig. Der inde svømmer gearolie rundt. Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig, at lyden kommer derfra.

Hvis viscoen bliver hård, kan det godt føles lidt som om spærret er slået til, og den vil så også lave dækhyl, når I drejer.

Jeres kliklyd, som følger hjulomdrejningerne tror jeg trods alt som det mest sandsynlige, kommer fra trækakslerne foran. Start med at tjekke, om gummi manchetterne er tætte og uden revner. hvis fedt ryger ud betyder det også snavs og vand ind = trækaksel mord.

Jeg tror ikke at det hjullejerne, og jeg tror faktisk heller ikke at det er hjulophæng, dvs. styrkugler, bærekugler eller tværbolten, da disse klonk plejer at komme ved bump på vejen og ikke er bestemt af hjulets rotation.

I må lytte noget mere.

Held og lykke på turen.

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 01. August 2009 kl: 20:42:37 »
Min første tanke var også at det var en af trækakslerne. Vi var indenom et værksted i New Zealand med det og lavede bl.a. ovenstående øvelse med at dreje skarpt og lave en masse uvendinger på en nærliggende P-plads. Men det var ikke "lige efter bogen" med symptomerne og trækakslerne så fine ud. Vi adskildte delene og smurte det på ny og det hjalp for stund på et par tusinde km. Men nu er kliklydende tilbage igen og er meget mere udtalt.

Jeg vil lige tjecke gummimanchetterne foran. Vi har haft sand i gummimanchetterne i servoen fra flere tusinde km kørsel i sandørkerne i Australien. Så der er en mulighed for at der også er kommet sand ind i trækakslerne. Hvis dette er tilfældet, er det så bare at adskille det, rense det og smørre igen? eller vil det kræve noget mere?

Hvad gør vi hvis viscosen er blevet hård? For det tror jeg den er blevet.

I må meget gerne give lyd med jeres erfaringer, da vi her i Sydamerika har meget svært ved at få reservedele samt at finde egnede værksteder. Så jeg er nødt til selv at være med i reperationen og fortælle dem hvad de skal gøre.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.

Mølle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 01. August 2009 kl: 20:48:33 »
Hvis viscoen er blevet hård, og I ikke kan skaffe en anden, så er det af med kardan og resten af turen uden 4wd. Den er snydenem at afmontere, men det er selvf. surt.  I har selvf. mulighed for at montere den igen, hvis I ved at der kommer et langt stræk med dårlige veje med sand/mudder, men asfalt vil slide på transmissionen og dækkene, hvis viscoen er blevet hård. Det er ikke muligt at løsne viscoen.

Mølle

• Gæst
« Svar #4 Dato: 01. August 2009 kl: 20:53:47 »
Hvis det en gang har hjulpet på "klik" symtomerne at fedte trækakslerne op, så er det nok der hunden ligger begravet. Det kan være svært at få renset leddene, når trækakslen sidder på, men det er træls at ligge ude i no mands land og skrue trækaksler af, selv om det selvf. kan lade sig gøre.

Den ultimative øvelse når der ikke er udsigt til ombytter-aksler kunne være at afmontere begge aksler. Rense dem fuldstændigt og fedte op med nyt fedt og derefter skifte side på akslerne. SÅ kan I ikke gøre mere for dem. Bilen kan ikke køre uden de forreste trækaksler, idet de er med til at holde hjulene på plads. SKAL bilen af en eller anden grund køres uden trækaksler, skal de yderste knokkel-led forblive på hjulnavet, men det er kun hvis fortøjet af en eller anden grund står helt af.

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 01. August 2009 kl: 21:11:22 »
Jeg har lige været nedenunder hende og kigge på manchetterne. Dem i højre side er mørnede, men endnu hele. Venstre side ser ok ud. Kliklydene lyder som om de kommer fra højre side.

Jeg tror Mølle har ret og jeg vil finde et værksted der kan hjælpe med operationen. Er der noget hokus pokus vi skal være opmærksom på i den forbindelse?

Hvis viscoen er gået foran, hvorfor vil det så hjælpe at tage kardanakslen af? Jeg mener, begge trækaksler vil jo stadig sidde der og forbinde forhjulene når vi drejer. Eller er det fordi at så vil "det tomme kardanled" bare dreje rundt i luften, ligesom et spindende hjul gør når man ikke har slået spæret til?

I "klumpen" i midten af fortøjet, hvor trækakslerne går ud fra. Der er en bundprop i. Skal der fyldes væske derpå, og hvor meget skal niveauet være og hvad for en væske er der tale om, samt hvor fylder jeg på?

Mølle

• Gæst
« Svar #6 Dato: 02. August 2009 kl: 00:08:07 »
Når du fjerner kardanen og ikke har slået det forreste spær til, vil der ikke være nogen som helst belastning af fortøjet, som bare vil dreje med rundt "i tomgang" når forhjulene roterer.

fortøjet har påfyldt gearolie magen til den der er i gearkassen. Jeg kan ikke lige huske hvor, men der må sidde en påfyldnings prop på siden. Normalt, skal niveauet være op til påfyldningsproppen. Jeg er ikke helt sikker. Hvis fortøjet ikke har dryppet olie, eller er fugtigt af olie, så er der med al sandsynlighed olie i fortøjet endnu, og det kan holde i evigheder.

Viscoen er en forseglet enhed inde i fortøjet, og den lever sit eget liv. Man kan ikke fylde olie på viscoen, med mindre den er afmonteret og under renovering. Det er helt urealistisk at gå i gang med.

Mølle

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02. August 2009 kl: 00:11:57 »
trækakselskift:

-af med den store centermøtrik, mens bilen står på hjulene så der er modhold.
-af med øverste bærekugle, styrkugle, stabilisatormøtrikker.
-løsne de 6 bolte på fortøjet.

vupti...

Offline FarT3

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 02. August 2009 kl: 14:26:26 »
Jeg tror også på kardanleddene. Har ingen forstand på syncro, men havde problemet 2 gange på 2wd. 1. gang blev kardanleddet skiftet. 2. gamg var på tur i Norge. Der købte jeg bare noget kardanfedt hos Ford fordi de havde en tube med spids tud. Den førte jeg op under manchetten og fyldte godt i. Så pressede jeg manchettet ud mod hjulet så leddet måtte blive fyldt, tilbage med manchetten en plasticstrips om og så hørte jeg aldrig mere til det.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288

Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 02. August 2009 kl: 23:08:48 »
Det lyder som et svar vi kan bruge. Det er ikke bare sådan ligetil at få reservedele herovre.
Hvilken manchet var det at du fyldte op med fedt? Begge to eller kun ude ved hjulet?

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 02. August 2009 kl: 23:16:33 »
Hej,
Mit forslag er at starte med at fylde manchetten ude ved hjulet.

Det er der den største belastning er, fordi hjulet drejer.

Omvendt - vil du være sikker og harfedtet til det, så giv både yderst og inderste manchet på alle 4 aksler?

Send en PM hvis du har brug for kontakt til en dansker i Peru, Lima som har eget firma derude og et hav af gode kontakter.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 03. August 2009 kl: 20:39:52 »
Lige en tanke. Vil jeg evt. kunne løse problemet ved at tage højre trækasl af i stedet for at tage kardanakslen af?
Det er derfra at knæklydende kommer og det er den med de mørnede gummimanchetter. Grunden til min overvejelse er at sådan en lille aksel fylder meget mindre end den store og lange kardanaksel som jeg jo stadig er nødt til have med et eller andet sted i bilen.

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 03. August 2009 kl: 20:50:46 »
Citat fra Mølle:
"Bilen kan ikke køre uden de forreste trækaksler, idet de er med til at holde hjulene på plads. SKAL bilen af en eller anden grund køres uden trækaksler, skal de yderste knokkel-led forblive på hjulnavet, men det er kun hvis fortøjet af en eller anden grund står helt af."
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 08. August 2009 kl: 04:30:08 »
Citér

trækakselskift:

-af med den store centermøtrik, mens bilen står på hjulene så der er modhold.
-af med øverste bærekugle, styrkugle, stabilisatormøtrikker.
-løsne de 6 bolte på fortøjet.

vupti...

Ja, det lyder jo meget nemt. Men efter mit mislykkedes forsoeg paa at tage kardangakslen af valgte jeg lige at hoere et stort og flot vaerksted i naeste by vi kom til, om de kunne klare at adskille traekakslen, smoere og gerne skifte gummimanchetterne.
Det kunne de sagtens. Det tog kun lidt over en dag for to mekanikere at udfoere jobbet, medens jeg sad og saa paa (klog af skade overlader jeg aldig min bil alene paa vaerksted herovre). Med alt det arbejde det var for dem, er jeg glad for at jeg ikke selv gik i gang med det, da flere af boltene sad meget godt fast. Prisen for det hele incl. nye gummimanchetter og fedt m.m. var ca. 350kr.
Og saa fik vi endda lov til at overnatte gratis paa vaerkstedet. Som er bevogtet af en sikkerhedsmand hele natten (at han saa faldt i soevn i vagtstuen omkring kl. 2200 snakker vi ikke hoejt om.

Naa, men det har hjulpet. Det har ikke helt fjernet kliklydene, men de er noget reduceret. Og saa lang tid at vi ikke lige kan skaffe en ny aksel, maa vi holde den anden koerende saa godt som muligt.

PARKHAVE

• Gæst
« Svar #14 Dato: 08. August 2009 kl: 08:26:19 »
Godt i fik kigget på det.
Hvis man kunne have mekanikere herhjemme til den pris tror jeg godt jeg vil starte firmaet op igen :lol:  :lol: