Forfatter Emne: solfanger  (Læst 4049 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sren madsen

• Gæst
solfanger
« Dato: 02. August 2009 kl: 20:38:39 »
Hej, har hørt en del herinde snakke om at de har solfanger monteret på deres biler. Hvad er formålet med det? Kan det lade battariget eller hvad? :lol:

sren madsen

• Gæst
solfanger
« Svar #1 Dato: 02. August 2009 kl: 20:47:21 »
uha, lyder spændende.
Nogen der har erfaring med dem? Hvor de skal købes og hvilken type og sådan?

Hvad koster de?

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
solfanger
« Svar #2 Dato: 02. August 2009 kl: 23:50:40 »
Vi købte vores i Australien og det kostede ca. 900kr for en med 900mA. Det var en model til anvendelse på lystbåde, så den er utrolig stærk og vandtæt i udførelsen, samt at den ser noget sejere ud end standardmodellerne. Den lader fint op, især hvis bilen parkeres rigtigt mod solen.

Hvor meget strøm den lader med ved jeg ikke helt, men jeg fik lavet en ordentlig gnist en dag jeg havde taget solfangerens ledninger af batteriet og ikke lige var opmærksom på de løse ender. Det smeltde noget af ledningen, og det var bare ved solens hjælp.
På samme måde som et forbrugsbatteri skal være et marinebatteri, så skal solfangeren det også :wink:  
Langturssejlerne bruger disse solfangere og de er noget mere afhængige af strøm til deres elektronik og navigation end vi er (vi klarer os fint med kort og kompas, samt ser efter solen).

Hvis du vil se lidt om hvordan det ser ud, så kig på hjemmesiden og kig på billederne af Mary. Solfangeren er den sorte plade fremme på den skrå del af hævetaget.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
solfanger
« Svar #3 Dato: 02. August 2009 kl: 23:53:05 »
Spørg også Rollenlager - han har også en fin solfangerinstallation på sin bil.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Rollenlager

• Sr. Member
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
solfanger
« Svar #4 Dato: 03. August 2009 kl: 06:28:06 »
Så lige dit indlæg JJ..... Ja jeg har installeret en amorph celle på ca 15 Watt på taget mellem to af forhøjningerne som den passer imellem så den dårligt kan ses. Den giver lige under 1 Amp. når solen er bedst, da den ikke kommer op så den er vinkelret på solen, men alt i alt er fire fem amperetimers opladning/dag da bedre en det modsatte, og med ur, alarm og lidt andet plus det faktum at ens batteri selv-aflader flere gange hurtigere om sommeren end om vinteren, har det faktisk vist sig at være mere end velfungerende. Akkumulatoren ligger altid på over 13 volt om sommeren og det gælder også efter adskillige dage uden kørsel  (målt med mit meget fornemme Fluke meter  :wink: ) Det hele styres af en solcelle-lader der stopper ladestrømmen ved fuldt opladet batteri på de helt gode dage.

Vil lige sige til Ctange at det er opladningen af de sidste 10 - 15 procents kapacitet der tager tid når man vil oplade sit batteri 100 % og at det tager lige så længe som de første 85 % fordi batteriet ikke vil absorbere i samme tempo som i starten uanset hvor mange Amp. man pumper igennem akkumulatoren så det er her man virkelig lukrerer på en lille Amp. gratis strøm der bare bliver ved og ved og ved.... :lol: Sulfateringen bliver minimal.

Jeg vil gerne anbefale dette firma, der har bistået mig på bedste vis flere gange i energianliggender ....

http://kerychip.dk/silicium/viewpage.php?page_id=1
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Djursland

• Gæst
solfanger
« Svar #5 Dato: 03. August 2009 kl: 10:28:32 »
hej med jer

jeg vil lige komme en misforståelse til livs her

solFANGER laver varmt vand

solCELLER laver strøm

solceller kan lave alt det strøm (amp) man vil det er kun et spørgsmål om hvor stort et anlæg man har plads til

det man skal tænke på er hvor mange timer solen er fremme om dagen og så gange det med de amp solcelle panelet giver

et lille regnestykke

jeg har et 12V 85W panel til at side på min camper

85W x 8 timer = 680 W = 56.6 amp

og hvis man så regner ud hvor meget man bruger af watt på lys om aften og hvor stort ens FORBRUGS batteri er ja så går det op i en højre enhed

men ring til Grenå Marine på 86 38 75 38  han ved alt om det og kan råd give om det og sælge alt i sol celler

Mvh Djurs

:lol:  :lol:

Offline WBX Manden

• Hero Member
    • Vis profil
solfanger
« Svar #6 Dato: 03. August 2009 kl: 16:51:12 »
De bedste solceller på marked i øjeblikket giver 150-180 W / m2 dvs. sådan cirka lige nok til at holde lyset "kørende".
Og det er vel og mærket under optimale forhold. Dækkes bare én celle i et solpanel falder effekten med 80%
Lige for at fuldende Djurs beregning og gi' alle et bedre overblik:
85W @ 12 volt = (85/12)= 7A
7A @ 8 timer = (7 x 8 ) 56 Ah
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."