Forfatter Emne: Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug  (Læst 41634 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Breaking news !!!!, ingen røg men olieforbrug
« Svar #135 Dato: 16. September 2009 kl: 22:25:46 »
hvor meget har du lavet/skiftet i forbindelse med toppakningsskifte?
har du skiftet paraplyer og kontroleret ventiler?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Crapz

• Gæst
« Svar #136 Dato: 16. September 2009 kl: 22:29:05 »
det det topstykke som kommer fra TONY MEGET MEGET fint stand

skiftede toppakning og strækbolte

og sat det hele på igen

har ikke kigger på paraplyer og kontroleret ventiler

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #137 Dato: 16. September 2009 kl: 22:58:32 »
I en motor, der han kørt så lidt skal der slet ikke være en slidkant, og honesporene skal være tydelige. Den er jo dårligt nok kørt til. Min frygt er, at de der hedeture, den har haft, har været lidt lede ved ringene og stemplerne. Når honesporene allerede er væk, så tyder det på, at stemplerne har haft en temperatur, så de blev "store" og fyldte lidt for meget, så de har rykket lidt rigeligt gods af sig selv og af cylindergangen. Men lad os håbe, at det er en ubegrundet frygt - kompressionen virker jo ok.

Du tog ikke tilfældigvis et billede af cylindrene? Og du lavede heller ikke tilfældigvis en test, hvor du fyldte diesel i cylindrene og tjekkede, hvor længe det var om at løbe ned langs siderne på stemplet?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Crapz

• Gæst
« Svar #138 Dato: 16. September 2009 kl: 23:07:47 »
Citat fra: "Jarl"
I en motor, der han kørt så lidt skal der slet ikke være en slidkant, og honesporene skal være tydelige. Den er jo dårligt nok kørt til. Min frygt er, at de der hedeture, den har haft, har været lidt lede ved ringene og stemplerne. Når honesporene allerede er væk, så tyder det på, at stemplerne har haft en temperatur, så de blev "store" og fyldte lidt for meget, så de har rykket lidt rigeligt gods af sig selv og af cylindergangen. Men lad os håbe, at det er en ubegrundet frygt - kompressionen virker jo ok.

Du tog ikke tilfældigvis et billede af cylindrene? Og du lavede heller ikke tilfældigvis en test, hvor du fyldte diesel i cylindrene og tjekkede, hvor længe det var om at løbe ned langs siderne på stemplet?

nej det ville jo have været smart :C

men der kom vand ned til de 2 miderste som ikke forsvandt før jeg brugte en noget trykluft til at få det væk

hmm kan bare ikke forstå det skidt ikke spiller for mig sil  :x

Crapz

• Gæst
« Svar #139 Dato: 17. September 2009 kl: 09:28:07 »
Lige en ting !

jeg har sat retur røret så den flugter (helt vandret)  med motoren, det er ikke sådan at den skal pege ned af ved det knæ der er på røret så olie ikke løber tilbage til turboen ???

håber i forstår hvad jeg mener ? er der en som ligge kigger under deres bil ;)

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #140 Dato: 17. September 2009 kl: 10:34:51 »
Du har vist noget at lære om libeller og hydraulik. :wink: Oliestanden vil være ligestor på begge sider af røret, uanset hvordan du vender det.(luftlommer er irrelevant her)

Hvis turboen spiser de mængder olie må rørene være slammet gevaldigt til.!
Hvis det pisser ud under kørsel vil bilen være sort i hele i bagenden.!
Hvordan konstaterer du egentligt det kæmpe olieforbrug.?

Kurt
Kurt - 25115788

Crapz

• Gæst
« Svar #141 Dato: 17. September 2009 kl: 11:27:49 »
Hvis turboen spiser de mængder olie må rørene være slammet gevaldigt til.!

Det er helt nyt med masser af hul :D

Hvis det pisser ud under kørsel vil bilen være sort i hele i bagenden.!

der er næsten ikke noget fandt 2 meget meget små pletter på røven af hende i går ;)

Hvordan konstaterer du egentligt det kæmpe olieforbrug.?

jeg hælder olie på så det passer med den øverste mærke på olie pinden, lader motoren køre lidt kigger om det stadig er olie på stopper venter

hælder olie på så den igen er ved mærket.

så køre jeg til og fra arbejde måler det når jeg kommer hjem så er den så under den nederste mærke på olie pinden og olie trykket falder til lige over en bar når den er der nede

når der er den rigtige mængde olie på ligger den på 2-2,5 bar når den er varm.

Offline TONY

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
« Svar #142 Dato: 17. September 2009 kl: 14:15:40 »
Røret mellem turbo og indsugningsmanifold må da være total sovset ind i olie... eller hvad. ?
Hvad med plastrøret lige inden turboen, står der masser af olie der. ?
hvis der gør, så tag slangen af på oliefælden i topdækslet, buk den sammen og sæt en strips på. Sæt et andet stykke slange på oliefælden og før slangen over i en åben beholder, efter næste køretur kan du se om den har spyttet olie i beholderen.
Der vil være lidt olie hvis din vacumpumpe suger luft gennem et utæt rør til bremseforstærkeren, eller hvis du har en meget kraftig underkompression.
Hvis et af tilfældene passer, og du samtidig har for stor modstand på indsugningssiden, så æder den rå mængder olie uden at sovse bagklappen til fordi olien ryger gennem forbrændingen. Måske et klemt/defekt/bukket/delvis stoppet indsugningsrør før luftfiltret, og evt et dårligt uoriginalt luftfilter (selv om det er nyt)
Den sviner nok heller ikke bagklappen til, hvis turboen kun er utæt på indsugningssiden...?...nok ikke særlig sandsynlig...  :roll:
Men ud fra dine beskrivelser ville jeg tjekke hele indsugnings-siden, hvis det ikke allerede er gjort. (har ikke lige kigget alle 11 siders indlæg igennem)

Har du fjernet den klud du satte i røret for at der ikke skulle komme skidt i....  :lol:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Crapz

• Gæst
« Svar #143 Dato: 17. September 2009 kl: 20:14:38 »
aaaarg

så fik jeg sku nok af den motor

købte 2 x ServiceRens 3

http://belladd.dk/home.asp?ServiceRens%203=&ContentID=157

og 1 x ServiceRens 1D

http://belladd.dk/home.asp?ServiceRens%201D=&ContentID=149

kom hele skidet i ... lad den stå 1 time i tom gang  :D

så tappede jeg det hele af bundkaret

skyllede bundkaret af med 3L Diesel, 1L af gang til der kom rent diesel ud af det :D

så har jeg kommet rent olie og olie filter i

nu er olie ikke sort efter 5 min i tom gang ... efter 50km kunne jeg ikke se noget olie forbrug så nu er jeg spændt at se efter 100km om hun er drukket noget ...

retur røret er samme størrelse som det gamle ... så har ikke skiftet det endnu men det er næste ting.

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #144 Dato: 17. September 2009 kl: 22:50:34 »
Citat fra: "TONY"
Røret mellem turbo og indsugningsmanifold må da være total sovset ind i olie... eller hvad. ?
hvis der gør, så tag slangen af på oliefælden i topdækslet, buk den sammen og sæt en strips på. Sæt et andet stykke slange på oliefælden og før slangen over i en åben beholder, efter næste køretur kan du se om den har spyttet olie i beholderen.
Der vil være lidt olie hvis din vacumpumpe suger luft gennem et utæt rør til bremseforstærkeren, eller hvis du har en meget kraftig underkompression.
Hvis et af tilfældene passer, og du samtidig har for stor modstand på indsugningssiden, så æder den rå mængder olie uden at sovse bagklappen til fordi olien ryger gennem forbrændingen. Måske et klemt/defekt/bukket/delvis stoppet indsugningsrør før luftfiltret, og evt et dårligt uoriginalt luftfilter (selv om det er nyt)
Den sviner nok heller ikke bagklappen til, hvis turboen kun er utæt på indsugningssiden...?...nok ikke særlig sandsynlig...  :roll:
Men ud fra dine beskrivelser ville jeg tjekke hele indsugnings-siden, hvis det ikke allerede er gjort. (har ikke lige kigget alle 11 siders indlæg igennem)

Har du fjernet den klud du satte i røret for at der ikke skulle komme skidt i....  :lol:

Tony

der er mange gode ting at tjejke der!!

for motoren suger luft hvor den kan og kan den ikke få det gennem luftfilteret gør den det f.eks gennem bundkar = stort olie forbrug!!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Crapz

• Gæst
« Svar #145 Dato: 21. September 2009 kl: 20:43:15 »
Citat fra: "TONY"

Tony

det vil jeg lige prøve de næste par dag, den bruger nemlig stadig olie

men nu har jeg jo skiftet hmm alt undtages dyser,vandpumpe, oliepumpe

så hvis jeg ser på hvad der er tilbage så kunne det måske være at vandpumpen som er kaput så den bliver forvarm ?

så olien bliver for tynd også brænder det væk ?

jeg hade jo de kabler som gik i stykker så har måske sat dem forkert ?

den viser ellers vand temp men den stiger ikke over dioden... og den blinker olie under opstart og som den ellers skal eller er det her helt ude i hampen venner ?

Trunde er ved at være MEGET træt af at den bil aldrig virker :S

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #146 Dato: 21. September 2009 kl: 22:42:00 »
Det er vel ikke sådan at der er en der har en turbo liggende, som virker. det kunne jo være resten af turboen er i samme stand som westagaten.  :idea:  :idea:  :idea:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Crapz

• Gæst
« Svar #147 Dato: 21. September 2009 kl: 22:55:10 »
hmm tjaa det kunne sku godt være :S

har du tid en weekend så kan vi jo prøve at brygge nogen ?

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #148 Dato: 21. September 2009 kl: 23:22:15 »
Citat fra: "Crapz"
hmm tjaa det kunne sku godt være :S

har du tid en weekend så kan vi jo prøve at brygge nogen ?

Efter d 3 okt skulle weekenderne være fri.  nogen der har pakningssæt og lejer.
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Crapz

• Gæst
« Svar #149 Dato: 22. September 2009 kl: 08:25:16 »
Jeg tror Mølle hade noget til at ligge jeg snakker lige med ham :D