Er der overhovedet plads til så mange tønder???
/Mads
Tønder er bondemandslingo for 100 kg korn og ikke nødvendigvis en tønde, selvom man nok kunne finde en hvor 100 kg lige passede, så er meningen at det bare blive transporteret i sække, normalt køber jeg fire sække valset og to sække hel korn, alle vejer 50 kg stykket og valset fylder ca. dobbelt af hel, det vil altså omregnet fylde hvad der svarer til 500 kg, men fylder ikke en trediedel af ladet, som med top kan proppes godt, eksempelvis femten baller halm. Så pladsen er jeg ikke bekymret for.
Nu ligger landet bare sådan at der er en bondemand der gerne vil af med en 1000-1500 kg, og kornprisen er fornuftigt lav, så ville jeg fylde lidt op, men fik en strøtanken om det i det hele taget var fornuftigt.
Ja det var så historien om hvordan et enkelt havregryn blev til 1500 kg.
Men hvad jeg forstå, så burde ladet mindst kunnet klare ca. 1000 kg, om det så overstiger maksimale totalvægt er ikke noget der bekymrer de små sko her med eller uden halm, men noterer lige i baghovedet at en palle tegl er lige i overkanten, og kører roligt de par kilometer med lidt ekstra tryk i dækkene og gør det måske to gange i stedet for en.
Tak for ordene
Rasmus