Forfatter Emne: Værktøj til rustarbejde  (Læst 7561 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pho2graph

• Gæst
Værktøj til rustarbejde
« Dato: 16. August 2009 kl: 14:57:46 »
Som en glad T3 ejer skal man vist helst få lært alt som mekaniker og pladesmed hurtigst muligt.
Og et hurtigt kig på Mulle-Multivan siger at det er på høje tid at lære pladesmeds delen og rustarbejde inden det bliver efterår.

Hvad skal jeg bruge af værktøj og midler?
Jeg tænker her på til skærme, sider og samlinger.

Alt det "tunge" som undervogn, bagbro og skærmkasser lader jeg "de professionelle" med mere erfaring lave.

En mand som kom forbi en dag ude på vejen, sagde at jeg skulle prøve at få fat i en kompressor og en sandblæser fra Harald-Nyborg. Der kunne man som tilbehør få en smart gummikop agtig ting som man pressede ind på pladen/rusten og som sandblæste et lille begrænset stykke af gangen. Det lyder smart i mine ører. Nogen der kender til det det ?

Offline Jens Flensborg

• Hero Member
    • Vis profil
Værktøj til rustarbejde
« Svar #1 Dato: 16. August 2009 kl: 18:46:34 »
Hej
Nür du nu skriver om at købe kompressor, så er du allerede ude i den lange ende. Dertil anbefaler jeg en tocylinder med mindst 250 liter output i minuttet, dog gerne mere og kraftstrøm (380 volt).

Når man vil få styr på rusten i en T3, så er det især inderkanterne hhv. det der kaldes for "Falzkanten" på tysk. Det er noget der tager tid og bedst skal man klare denne større opgave indvendig og udvendig. Som værktøj anbefaler jeg en multidremel og eller noget af en mindre stiksavfidus - noget der renser inde i revnen - efterfølgende skal der også en optimal rustbeskyttelse hhv. primer på. Ellers kører man hellere til fagmanden, der lige drejer op for sandblæsningen udelukkende ind i revnen - ikke mere! - og andet problemfelt i en T3 er især forreste og bagerste vindueramme. I de normale tilfælde er pladen gennemtæret nederst i fronten, der skal der lappes med mindre pladestykker og gerne med CO2 svejseværk.

Man skal helst skære de befaldne pladedele ud og lave en papskabelon af det nye stykke, dette males så på en 1 mm plade og der arbejdes her med en metalstiksav, det går fint. Efterfølgende formes pladen sådan at den fitter med 99% ... Der skal øves ...

I 1988 købte jeg mig min første vinkelsliber til 30 DM, i dag kan man få nogle billige dimser til under 20 Euro. Samtidig købte jeg mig et Elektra Beckum CO2 svejseværk, vigtigsk er at man har en garage til dette grej. Samtidig skal du købe det vigtigste til dine øjne, et set briller når der arbejdes med en vinkelsliber. Jeg har selv været udsat for, at et stykke metal havnede i brillerne, ellers ville jeg i dag være blind på et øje ... og handsker skal der til. En vinkelsliber med en stålbørste kan sagtens klare 98% af rusten på en T3 ... det ville være en fin ide. Såfremt man går meget op i lakken, så skal man ikke være for hård i overfladebehandlingen, dertil skal man samle erfaring. I de seneste 22 år har jeg slidt mere end 8 vinkelslibere op ... til gengæld har jeg renoveret en cabriolet fra 1973, en fra 1957, en Sambabus fra 1961, Mercedes W108, Eriba Faun 1961, min datters løbecykel da hun var 2 år  og flëre andre ting der kører ..

Først efter 15 års plade- og svejseerfaring købte jeg mig en mindre 220 volt kompressor på ebay med 2 cylinder, den klarer omtrent 250 liter pr. minut, men til rigtigt fornuftigt sandblæsning skal man være på 400 liter i minuttet (min erfaring) så derfor laver jeg ingen sandblæsning selv. Man sandblæser heller ikke de store flader på en bil - især ikke på bussen - overfladen bliver total ujævn af det ...

Og husk en sliber oh en boremaskine. Det er mere om at komme i gang ... og kende til de rigtige folk vor man kan lære de rigtige kneb ... pladesmedmester og metalindustrien ..

---

Dele i mit T3 lager - JX 1,6 TD:
pakning til toppen (ventiljustering) ligger på hylden
brugt 65 ampere generator (ligger under bagerste bænk i bussen)
alle 4 metalrør fra ESP til dyssen (brugt) dito under bænk
starter - hvor har jeg lagt den ????
2 rem til vapu og servo - under bænken i bussen

Aktuel behov til koblingsskift:
koblingsskive
pilotlejer
pakning til gearkassen
12 skruer til aksdrev
udrykningslejer

Aktuel i mit lager til pladearbejde:
Gummiliste til frontvindue
Gummiliste til bagerste
primer, grundering og lak Tornadorot til finish

Og jeg vil ikke emre have metalliclak på bussen, så en original rød LLE var en fin viderudvikling efter min 1989 Bluestar ...

og så drømmer jeg om at samle en JX komplet med turbo og ESP i garagen ... men der ligger to luftkølede motorer som jeg har gang i og jeg vil ikke være stumpemessie igen ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Hinze

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Værktøj til rustarbejde
« Svar #2 Dato: 16. August 2009 kl: 20:03:34 »
Citat fra: "pho2graph"
Som en glad T3 ejer skal man vist helst få lært alt som mekaniker og pladesmed hurtigst muligt.
Og et hurtigt kig på Mulle-Multivan siger at det er på høje tid at lære pladesmeds delen og rustarbejde inden det bliver efterår.

Hvad skal jeg bruge af værktøj og midler?
Jeg tænker her på til skærme, sider og samlinger.

Alt det "tunge" som undervogn, bagbro og skærmkasser lader jeg "de professionelle" med mere erfaring lave.

En mand som kom forbi en dag ude på vejen, sagde at jeg skulle prøve at få fat i en kompressor og en sandblæser fra Harald-Nyborg. Der kunne man som tilbehør få en smart gummikop agtig ting som man pressede ind på pladen/rusten og som sandblæste et lille begrænset stykke af gangen. Det lyder smart i mine ører. Nogen der kender til det det ?

Ja, det duer ikke til en ski....d.

Hva duer så? Hmm, jeg bruger en vinkelsliber med de der nye "skiver" med små stykker smergellærred sat i krans.

Måske nogen har erfaring med noget kemi?

Hinze

Offline Jens Flensborg

• Hero Member
    • Vis profil
Værktøj til rustarbejde
« Svar #3 Dato: 17. August 2009 kl: 11:12:06 »
Som kemi benytter jeg mig af NOVEROX, det er en lille dåse med 100 cl og der skal altid arbejdes med en ren pensil i den !!!
Desværre er der altid mange kræfter i bussens karosse, en behandlet rusten kant "arbejder" i sig selv hele tiden, det er ensbetydende med, at behandlede kanter altid revner op igen og at vandet siver ind ... Optimalt renser jeg revnerne hhv. kanterne med en vinkelsliberstålbørste og multidremel. Derefter får den NOVEROX og så kommer der den næste dag SIKAFLEX ind i revnen. Afsluttende lidt grundering og lak. Måske holder den tæt i 3-4 år efter dette arbejde ... måske
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
Værktøj til rustarbejde
« Svar #4 Dato: 18. August 2009 kl: 01:06:14 »
Sådan en sandblæser havde vi, da jeg stod i lære (For noget nær en menneskealder siden )  og brugte til småangreb. De kan bruges på plane flader, men egner sig nok bedst til overfladiske sår. Er det hvad vi kaldte "skallerust", det hvor man kan slå små skaller løs, vil pladen alligevel være så tynd, at det nok bør overvejes, om ikke en reparation med skaringsstykker er mere påkrævet. Det er surt, at lave et stort forarbejde, evt. få bilen omlakeret, og så se den dyre lak boble lystigt op efter kort tid, fordi rusten har fat. Det er næsten altid p.gr.a. fugt, når rusten breder sig, og nogen hævder, at hvis man varmer det afrensede stykke op med en gasflamme inden efterspartling, vil reparationen holde længere. Jeg skal ikke kunne sige om det har sin rigtighed.
Fugesamlinger blev dengang renset ud med en udtjent karrosserifil, der blev slebet til, så den kunne komme godt ind i samlingerne, og fjerne rust og gammel fugemasse. Det krævede knofedt (og somme tider også knoer ) men det var effektivt. Når der var blankt metal fik det et lag grunder og efterfølgende ny fuge.

Offline FarT3

• Sr. Member
    • Vis profil
Værktøj til rustarbejde
« Svar #5 Dato: 18. August 2009 kl: 07:48:05 »
Fidusen ved at varme en rustplet op med gasbrænder er at man får alle rustflager væk. Selv de mindste hvorunder der kan gemme sig fugt og hvorunder rustbeskyttelsen ikke kan trænge ned. Har selv brugt det med godt resultat syntes jeg.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288

Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline per

• Full Member
    • Vis profil
Værktøj til rustarbejde
« Svar #6 Dato: 18. August 2009 kl: 08:27:47 »
En Dremmel med rätt spets är bra att ha när det är små områden som är svåra att komma åt. Det finns billga kopior som nog duger till att slipa rost med.
Per

Offline Rollenlager

• Sr. Member
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Værktøj til rustarbejde
« Svar #7 Dato: 18. August 2009 kl: 13:49:12 »
Hvis du skal i Harald Nyborg er der ikke ligefrem overflod af pladeværktøj der dur til noget, men den trykluft-pladeklipper med et skær der går op og ned mellem to ydre skær.... ja en underlig beskrivelse ha ha... den er ok.... den sparer dig for ømme fingre når der skal klippes længere stykker plade. Så vil jeg anbefale et par Bacho håndsakse (højre og venstre saks) plus en falsetang som du også kan få hos Harald. Du må også ha´ tre fire 1 ton hurtigspændere (pladefastholdertang) og et par mindre men velfungerende skruetvinger. Et autogen eller C02 svejseværk, en vinkelsliber med de helt tynde (1mm) skæreskiver til og et par skrubskiver. Frisk 0.8 plade eller 1 mm hvis du gider :-) så skulle du kunne klare stort set alt du vil rende ind i under bilen.  En karosseri-luftsav er også helt vidundelig, men ikke den fra Harald, den kører kun en time eller to før der er noget galt, enten går den fra hinanden eller stemplet slutter ikke tæt længre.... men Hazet sælger en af samme type til ca. 800Kr. der holder, og den  tager også knækkede nedstrygerklinger i en snæver vending... og Jens anbefaling ang. beskyttelsesbrille er absolut nødvendig for ellers skal du på skadestuen for at have skrabet smergel af hornhinderne, og det gør lidt av når de tager fat med det lille stemmejern Huh.... sjovt nok skal de fleste prøve det før de vil have dug- brillen på under bilen.
Hvis det kun er overfladerust er de der roterende røde nylonbørster hvor der er lagt slibemiddel i plastikbørsterne virkelig effektive (Biltema har dem til ca. tyve kr.) de tager rigtigt godt fat uden at lave hul igennem.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Værktøj til rustarbejde
« Svar #8 Dato: 19. August 2009 kl: 11:01:20 »
de der røde børster har jeg ikke prøvet, det må jeg huske næste gang jeg skal i biltema (nok først næste år ;-)  )
jeg har en del af de der små luftslibere til ca 100-200 kr (forsk. mærker så ved ik hvad der er bedst men har ik ødelagt nogen endnu) der kan man få 35-70mm skiver til så man nemt kan komme ind og skære hvor der er småt med plads.
de er også dode med en skrup skive på.
og jeg er især glad for den med roterede stålbørste (her er ansigtsskærm vigtig!) den kører med 20-22.000 omdr.min så der sker noget mere end med boremaskine.

jeg har en berner luftsav, men der er pakningen/membranen utæt! det er den model med 4skruer i bunden! nogen der ved hvor man kan få resv.dele til den henne?

de stålbørster der anvendes til luftsliber skal helst være godkendt til 20.000 omdr.min! nogen der ved hvor de kan fåes i alm handel/e-handel?
da jeg er løbet tør og biltemas (som jeg har købt, men ik afprøvet! er kun godkendt til 12.00 omdr.min!)

btw. så er harald nyborgs bacho pladesakse, Samt deres false og lokke-tænger af den helt rigtige kvalitet! som også bruges på pladeværkstederne
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Rollenlager

• Sr. Member
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Værktøj til rustarbejde
« Svar #9 Dato: 19. August 2009 kl: 14:40:59 »
Ja jeg havde ellers ikke meget til overs for den tanke at de røde nylonbørster kunne være meget værd, men jeg blev hurtigt klogere efter en gang rustkradseri på et par bremsekalibre, de er nok en af de mest positive oplevelser længe og de er hver eneste øre værd.  Jeg ved godt de små luftsave bliver kopieret af gud og hver andet kineserfirma, men det er jo det indre der afgør om de holder, og som sagt har de billige kun klaret nogle timer så var det slut, så klog af erfaring køber jeg nu japansk Uryu og Kawasaki luftværktøj, og det har vist sig at være stort set uopslideligt, men prisen er jo også en helt anden sag. Jeg har dog prøvet en af Haralds små 100 kr. slibere... og den hold faktisk rimeligt, men den slog som kong Valdemars røv, så den var ikke rar at bruge før stenene var blevet tilsvarende skæve....

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!