Forfatter Emne: Forbremse hænger  (Læst 3587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Forbremse hænger
« Dato: 28. August 2006 kl: 13:43:25 »
Min venstre forbremse er igen begyndt at hænge med rødglødende skiver som relsultat.

Jeg har haft dem skilt af og det lader til at det er den trykfætter på kaliperen der skal trykke som ikke længere kan gå helt ind i sædet. Derudover er gummipakningen til den samme helt brændt af og mør af den varme bremse.

Desværre er kaliperne på min reservedoka ikke Girling og ser vældigt rustne ud, men jeg har måske heldet med mig da Christian kommer forbi i sin 16" Syncro her senere på dagen med lidt dele, deriblandt forhåbentligt et par fungerende Girling kalipre. (+ et par stærkere fjedre men det er en anden historie)

Min plan er at skifte begge forkalipre.

Er der nogle gode tips? Altså jeg tapper bremsevæsken, skifter dimsen, fylder på og lufter ud..  Hvad kan jeg støde på af udfordringer?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forbremse hænger
« Svar #1 Dato: 28. August 2006 kl: 14:13:20 »
En stor udfordring du kan møde er luft skruer, der sidder uhjælpelig fast. Brug rigelig med varme og WD40 og vær parat til at skulle svejse en møtrik på de knækkede stumper for at få den ud.

Ellers kunne du jo overveje om den hængende bremse har indflydelse på den manglende trækkraft....

Hvad med at renovere dine egne kalibre med nye tætningsringe og pakninger - så ved du hvad du har.

Ps: Tag lige et kig på forhjulslejerne - de plejer at miste fedtet, når skiven bliver rød.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Forbremse hænger
« Svar #2 Dato: 28. August 2006 kl: 15:37:52 »
Citér
(+ et par stærkere fjedre men det er en anden historie)


Hvad er det for nogle fjedre, til bremsen eller til hjulet?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Forbremse hænger
« Svar #3 Dato: 28. August 2006 kl: 15:44:41 »
Stærkere fjedre fra en Vivaro.. Han kommer herned med dem om en times tid.. Så skal der sludres syncro og sparkes 16".
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Kkrogsgaard

  • Gæst
Forbremse hænger
« Svar #4 Dato: 28. August 2006 kl: 17:26:37 »
Passer de på en 14" syncro?

Hvad er forskellen fra alm fjedre?

Citat fra: "jankjerbye"
Stærkere fjedre fra en Vivaro.. Han kommer herned med dem om en times tid.. Så skal der sludres syncro og sparkes 16".

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Forbremse hænger
« Svar #5 Dato: 28. August 2006 kl: 20:13:31 »
Ja altså det er en lidt længere historie som sagt. Jeg kan prøve at fortælle den fra hukommelsen:

Christian havde købt dem til sin 16" syncro men de passede ikke på syntes han. Det skulle være "Heavy Duty" fjedre til Vivaroen altså specielt stærke fjedre og han havde hørt bl.a i Tyskland at de passede godt på T3 syncro.

Han har for nyligt haft en snak med Mike "Busman" fra Belgien og han mener at de kan give ca 20-30 mm i højden på en 14". Yderligere hvis man sætter nogle spacere ind.

Jeg vil prøve dem på, primært for at modvirke den tunge lift der sidder bag på min doka og får den til at hænge med røven.

Nu får vi at se hvornår jeg får lidt tid til at rode med fjedre, lige nu står den på bremser.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012