Forfatter Emne: Mary uden forhjulstraek  (Læst 3896 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
Mary uden forhjulstraek
« Dato: 31. August 2009 kl: 01:37:25 »
Saa skete det, Mary er ikke laengere en syncro  :(

Efter fjernkonsultation med Dr. Thing fejler vores viscose ikke noget, men alligevel maatte den store aksel af.

Da vi koerte op over et bjergpas og endte i en dal meget meget langt vaek fra alting hoerte vi pludselig et hoejt brag. Foerst troede vi at et daek var eksploderet, men de var alle ok. Saa kom der ellers en del meget hoeje kliklyde, der fulgte hjulets omdrejningshastighed....

Jeg stoppede straks bilen og opdagede at venstre foraksel var faldet af inde ved dif. boksen. To bolte var knaekket, to var boejet og to kunne stadig bruges. Den eneste reperationsmulighed jeg havde var at faa 3 bolte til at holde akslen paa plads (ved at laane en bolt fra den anden side), men de sad alle ved siden af hinanden og det vidste jeg ikke ville holde ret laenge. Den lille boks (paa str. med en lille mobiltlf.) der sidder lige over akslen var ogsaa smadret. Det er den med noget blaat plastik indeni.

Jeg satte akslen paa saa godt jeg kunne og gik derefter i gang med at pille den store aksel af (altsaa kun koere med baghjulstraek) Den har jeg tidligere proevet at faa af uden held. Denne gang skulle den bare af, saa jeg satte donkraften ind under samlingen bagpaa og loeftede til, og loeftede til. 1. gang gled donkraften af. 2. gang rykkede akslen sig 2cm og 3. gang faldt den af bagpaa, men foran skulle der ogsaa bruges donkraft til at faa den af. Akslen var rustet fast i begge ender, nok pasningsrust.

Saa vidste jeg at vi med rimelig sikkerhed kunne fortsaatte. Paa kortet var der en kort vej paa ca. 25km over et bjergpas til en by paa str. med Svendborg. Der koerte vi mod for bedre mulighed for reperation. Mary koerte fint, og drejede lidt lettere nu naar forhjulene loeb frit. Men vejen var en raa jordvej (ligesom alle andre veje her er) og passet gik op i 4.900m hoejde, langt over snegraensen og der var snevejr paa toppen og meget stejlt. Nej hvor vi savnede 4wd, men samtidig var vi glade for ikke at belaste akslen med 4wd. Vejen var stejl og smal og flere gange maatte baghjulstraekket give op og enkelte gange gled vi baglaens ned ad den ensporede bjergvej uden nogen form for autovaern. Paa et tidspunkt maatte jeg ud og grave store sten fri fra bundpladen bagpaa for at vi kunne bakke fri og proeve til endnu engang. Det var ikke sjovt i snestorm og shorts og med en begyndende hoejdesyge.  :(

Vejen var noget laengere og det tog 10 timer at komme frem, men hold op hvor var der flot med udsigt til nogle af sydamerikas hoejeste bjerge og nok 30-40 gletsjere. Naa, vi kom over og hun koerer fint. Jeg har endnu ikke kunnet faa ordnet/fastsat forakslen ordentligt men det kommer.

Naeste spoergsmaal bliver at faa akslen paa igen :roll:
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

T3Anders

• Gæst
Mary uden forhjulstraek
« Svar #1 Dato: 31. August 2009 kl: 07:42:12 »
Spændende beretning at læse midt i morgenkaffen her i DK, om Jeres strabadsererne ferie i Sydamerika.......! At viscoen ikke er gået lyder som et gevaldigt plus vis man skal forsøge at se på det positive i situationen. Krydser fingre for at I så har held med at opdrive et værksted og de rette reservedele. Det lyder ikke helt så let og praktisk at skulle rundt i det terræn uden 4WD....

Bo

• Gæst
Mary uden forhjulstraek
« Svar #2 Dato: 31. August 2009 kl: 08:20:30 »
Boksen på størrelse med en mobil og med blå/sort plastic er den der aktivere spærret. Den kan i nok klare jer uden, med mindre den bagerste stadig virker og i ikke sætter jer alt for dybt i mudderet. Men nu skal i jo lige have fikset 4-hjulstrækket. Super spændende tur i er på  :wink:

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
Mary uden forhjulstraek
« Svar #3 Dato: 31. August 2009 kl: 09:23:30 »
Hej,

Får mig til at tænke over det værksted som servicerede trækakslerne foran. Spændte de boltene i moment? Var flangerne grundigt rengjort så der ikke sad snavs i klemme som kunne give sig over tid og lade boltene blive løse?

Godt der ikke skete mere - men det lyder som en hårrejsende tur.

Tror i kommer i gode hænder når i når til Lima ;-)

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Mary

• Hero Member
    • Vis profil
Mary uden forhjulstraek
« Svar #4 Dato: 02. September 2009 kl: 05:36:28 »
Vi er paa vej til Lima og havde egentlig forventet at vaere der i dag, men der var altsaa lige endnu nogle interessante ruiner at se paa paa vejen. Denne gang en af verdens aeldste byer, ca. 5.000aar og foerst opdaget i 1994 med sine 8 store pyramider. Og ja, den laa kun 25km ude af en jordvej og videre til fods ud igennem oerkensandet. Det tog hele eftermiddagen at se dem samt at sortere alle boernenes potteskaar som de altid finder her paa disse historiske steder. Men vi ankommer til Lima i morgen.

Den aksel der roeg af, var paa den anden side end der hvor vi fik skiftet manchetter for knap en maaned siden. Saa jeg maa faa den aksel af for at faa alle stumperne pillet ud og saa skifter jeg alle boltene for en sikkerheds skyld.

Spaeret bruger vi oftest naar vi alligevel ikke kan bruge det... Ja, naar man kommer godt op i bjergene saa er luften jo tyndere og saa er det ikke muligt at slaa spaeret til. Problemet kommer ofte i 4.000m eller derover. Her er alle vejene ret grove at koere paa.

Lavede lige en grov sammenregning over hvor mange km vi har koert udenfor asfaltvej paa denne tur, og det endte paa over 5.500km og der kommer mange flere til.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline jensjakob

• Hero Member
    • Vis profil
Mary uden forhjulstraek
« Svar #5 Dato: 08. September 2009 kl: 11:01:58 »
Hej,

Hvordan går det med værksted i Lima?

Med gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  

Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."