Stedet for os alle
Hjem
Forum
Hjælp
Søg
Kalender
Medlemmer
Vis medlemslisten
Søg efter brugere
Log ind
Registrér
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
Syncro Fora
»
Lidt teknisk beskrivelse af \"Syncro\" systemet bl.a
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå ned
Forfatter
Emne: Lidt teknisk beskrivelse af \"Syncro\" systemet bl.a (Læst 4269 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
jankjerbye
Hero Member
Indlæg: 2.356
T3 model: Caravelle CL R4i 1986
By: 8990
Lidt teknisk beskrivelse af \"Syncro\" systemet bl.a
«
Dato:
06. September 2009 kl: 12:58:29 »
http://www.autozine.org/technical_school/traction/tech_traction_4wd_2.htm
Logget
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012
pawel
Gæst
Lidt teknisk beskrivelse af \"Syncro\" systemet bl.a
«
Svar #1 Dato:
14. September 2009 kl: 12:39:21 »
Meget lærerigt link.. men jeg forstår stadig ikke principperne fuldt ud.
Denne viskose, skaber den forbindelse mellem for og bagakselen? Eller sidder den både på forakselen og bagakselen og griber fat hvis eksempelvis venstre side begynder at fedte rundt?
Min opfattelse af syncro er at godt nok vil viskoen få kraften ud i alle fire hjul, men venstre og højre side kan stadig fedte rundt for sig selv, hvis man ikke aktiverer spærret.. Er det korrekt?
Og hvordan fungerer LSDen i en 2wd gearkasse som eksempelvis AAS (den med 30% spær)
Og på en syncro, er der så enten ingen LSD når spærret er inaktivt og 100% LSD når spærret aktiveres? Dvs der er ikke noget midtimellem som på AAS?
Og den omtalte decoupler til syncroerne, den erstatter så viskoen mellem for og bagtøjet, således at man kører enten med 2wd eller konstant 4wd når denne decoupler aktiveres. Korrekt?
Just need to know... :wink: :idea:
Logget
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
Lidt teknisk beskrivelse af \"Syncro\" systemet bl.a
«
Svar #2 Dato:
14. September 2009 kl: 13:26:03 »
Baghjulene på en Syncro drives exactly som baghjulene på en 2wd. Nogle Syncro'er har så et spærredifferentiale i bagakslen (inde i gearkassen), hvor en klokobling forbinder de to trækaksler, så de kun kan bevæge sig synkront.
På næsen af en Syncrogearkasse går en drivflange ud, der forbindes med en kardanaksel, der render hele vejen frem til fortøjet. Inde i fortøjet mødes drivkraften af en viscosekobling - en dåse med lameller (runde plader, der ligner koblingen fra en gammel Puch) inden i. Hver anden lamel står i forbindelse med baghjulene gennem kardanakslen og hver anden står i forbindelse med forhjulene gennem fordifferentiale og trækaksler. I denne dåse er en særlig siliconeolie, som stivner ved varme. Når olien er kold, kan for- og baghjul altså bevæge sig frit i forhold til hinanden, men ikke særligt længe for hastighedsforskellen mellem lamellerne øger temperaturen i siliconeolien, og dermed "låses" akslerne sammen. Efter viscosekoblingen fortsætter kraften så frem til et traditionelt differentiale, der - i visse tilfælde - kan være udstyret med differentialespærre, præcis som bagakslen.
I praksis betyder det, at til-/frakobling sker glidende og automatisk reguleret af temp. i siliconeolien, men ønsker man spærring af de enkelte aksler, skal bilen være udrustet med denne feature, og man skal selv aktivere det.
Viscosekobling er i princippet en genial løsning, der tillader de nødvendige forskelle i omdr.tal mellem for- og bagaksel (ved kurvekørsel etc.), og alligevel sikrer permanent træk på begge aksler. Imidlertid bliver viscokoblinger trætte med tiden (olie bliver for stiv/olien løber ud/lamellerne går i stykker) og de er highly sensitive overfor vedvarende forskelle i omdrejningstal mellem for- og bagaksel (uens dæk/ uens slid). Derfor ofrer nogle entusiaster zuschaltbar allrad - en glidemuffe til montering i gearkassens forende, der simpelthen kan til-/frakoble forhjulstrækket manuelt (via vacuum - som spærrene). Ofte kan man bare lade den gamle visco sidde i fortøjet, for typisk er det så stiv, at den virker lige så godt som en fast forbindelse.
Men Pawel - det er jo slet ikke noget for os. Med 1Y og 2wd er livet meget mere præget af ro, eftertanke og filosoferen. Man får til til at ombygge huset, elske med konen, drikke kakaolikør og spille petanque med de andre fra mimreklubben... ;-)
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
verner
Hero Member
Indlæg: 5.473
Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
By: Nord for Vejle
Lidt teknisk beskrivelse af \"Syncro\" systemet bl.a
«
Svar #3 Dato:
14. September 2009 kl: 21:22:34 »
@jarl, har du ik stadig din fine gule doka syncro årgang 1993??
Logget
Hilsen Verner
2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
Lidt teknisk beskrivelse af \"Syncro\" systemet bl.a
«
Svar #4 Dato:
14. September 2009 kl: 23:00:22 »
Yes. Den står og samler støv. Og nu, hvor afgiftreglerne er ændret, så ender den sikkert som organdonor eller traktor. Nogen, der har en lift med trepunktsophæng og en stor hydraulikpumpe? ;-)
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
verner
Hero Member
Indlæg: 5.473
Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
By: Nord for Vejle
Lidt teknisk beskrivelse af \"Syncro\" systemet bl.a
«
Svar #5 Dato:
14. September 2009 kl: 23:04:49 »
jamen hvis du bare har plads til at have den til at stå i fyrrummet render den den jo ingen vegne ;-)
skal den så have HYDREMA klistermærker på??
Logget
Hilsen Verner
2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D
pawel
Gæst
Lidt teknisk beskrivelse af \"Syncro\" systemet bl.a
«
Svar #6 Dato:
15. September 2009 kl: 00:05:46 »
Nu er det ikke fordi jeg har planer om en syncro, men det er ganske interessant at vide hvordan alt det LSD-trip virker i bilerne..
Jeg har fundet fine billeder af lsden i en aas-gearkasse i solows tråd med pdf-filerne (gode sager i disse filer..wauw!). Jeg kan ikke finde ud af at lave et direkte link, men det er beskrevet under 5-trinskasserne..
Jeg kan se at "differantiale-begrænsningen" består af indre og ydre lameller. Dvs det er hverken visko-agtigt eller torsen-agtigt.. :roll: Men hvad gør disse lameller?? Hvor holdbar er denne konstruktion??
Fuld af beundring over mekanik..
-tømreren :wink:
Logget
Aran
Hero Member
Indlæg: 3.931
Lidt teknisk beskrivelse af \"Syncro\" systemet bl.a
«
Svar #7 Dato:
15. September 2009 kl: 18:55:08 »
Joh, jeg har da en halvkraftig oliepumpe med klaviatur og stempel liggende, og skulle det friste, kan et komplet hydrostatisk bagtøj da godt indgå. Sporvidden er nok en kende smal til en T3, men da en syncro er høj i forvejen, kan det vel stoppes ind midt under vognen ? :lol:
Forresten kan oliekøler og tank da også godt medfølge, men det skal afhentes (Det er tungt som bare .... ham der med horn i panden )
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
Gå Op
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
T3 Fora..
»
Syncro Fora
»
Lidt teknisk beskrivelse af \"Syncro\" systemet bl.a