Spær/differentialespær er en anordning hvor man kan låse trækakslen, så begge hjul "tvinges med" ved samme hastighed...altså for at modvirke "hjulspin" på et af hjulene hvis der eks. er uens kørebane/terræn.
Når bilen drejer, skal højre & venstre hjul ikke tilbage lige land distance og ruller derfor med forskellig hastighed. Til at udligne den forskel mellem de trækkende hjul har man et differentiale, et system af to tandhjul, der lader de 2 drivaksler til hjulene rotere med forskellig hastighed. Differentialet har den indbyggede svaghed, at det fordeler mest motorkraft til det hjul, der snurrer lettest rundt & altså står dårligt fast. det problem kan løses med et spærredifferentiale, der helt eller delvis sammenlåser et hjulpar. Nyere løsninger kan have et system af snekkehjul (torsendifferentiale) eller væskefunktion mellem 20 tætsiddende plader (viskodifferentiale).
På nogen biler fungerer det automatisk (syncro har automatisk spær/viscodifferentiale) , hvor der på andre bilmodeller skal aktiveres ved en kontakt.
Hvad der er bedst til terræn/offroad, vil jeg til hver en tid sige diesel.
Nemmere at dosere, har en anderledes måde at arbejde på (momentet).
Benzin biler skal ofte "piskes igennem" på høje omdrejninger (øger risiko for spin) , mens dieselbilen kravler igennem på forholdsvis lave omdrejninger og derved har et bedre greb.