Ja, som bekendt kører fruen i en Astra TD.
Der er nogen :?: :?: :?: , som går og skruer op for turbotrykket og dieselpumpen. I den anledning er der et strømningsteknisk problem som nogle af jer motorerfarne folk sikkert har et bud på.
Når der bliver skruet op, så ryger den for meget i området fra 1500 til 2300 omdr. Når den spinner hurtigere er der ingenting. Det er også tydeligt, at røgen forsvinder, når den snurrer så hurtigt, at turbotrykket kommer med op.
Der er altså et tydeligt hul i turboens ladning i bunden. Og hvorfor? Ja, jeg har en teori, som i måske har en mening om: Ladeluft-afgangen fra turboen er 50 mm i indv. diameter. Denne bliver brutalt droslet ned til 32 mm i det rør, der fører luften til ladeluftkøleren - et 90 cm langt rør. Selve indgangen til LLK'eren er 50 mm og det mål gælder for alle rør og slanger resten ag vejen til manifolden.
Og så er det jeg studser - 50, 32 og 50 mm - hmm - tværsnitsarealet i det tynde rør er kun halvdelen af hvad det er i resten. Samtidig er neddroslingen fra turboen til det tynde rør meget brutal - nærmest som en prop - ikke noget med tragtformet indsnævring - bare pludselig fra 50 til 32. Det må sgu da bremse luften meget - især i det lave omdr.-register, hvor turboen ikke har for meget magt? Hvad siger i? Er det umagen værd at lave et 50 mm rør til erstatning for det tynde?