Forfatter Emne: Optøning af kølesystemet  (Læst 5737 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Optøning af kølesystemet
« Dato: 19. December 2009 kl: 14:58:15 »
Mit kølesystem er frosset til (MEGET tyk grød), var rendt tør for kølervæske ved en blanding der duede til ca. -10 grader...

Her til morgen viste termometret -15 og det hele var frosset til...

Har fået tøet motorrummet op ved hjælp af 2 varmeblæsere, men hvad pokker gør jeg med resten??

Har desværre ikke noget sted jeg lige kan trille den ind og sætte varme på..

Jeg har forsøgt mig med at rulle en stribe plastic om bunden og sætte varmeblæserne under bilen, men er ikke sikker på om de kan levere varme nok...

Har haft lånt en bil og har hentet 10 liter kølervæske, tømt beholderen i motorrummet og fyldt den med REN kølervæske...

Efter lidt pumpen på slangerne kan jeg nu (hvis jeg aflæser instrumentet korrekt) måle mig frem til at den kan holde til -17 grader så det må da have blandet sig lidt...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Optøning af kølesystemet
« Svar #1 Dato: 19. December 2009 kl: 15:36:29 »
Hmmm, i Rusland tænder de bål under motoren for at varme den op. Det kan nok IKKE anbefales med en T3.

Finde en god gammeldavs dyppekoger og sænke ned i beholderen i motorrum?

Tømme beholder i motorrum næsten helt, hælde kogende vand i fra elkedel?

Af med frontgitter og lune køler GODT op med varmepistolen?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Optøning af kølesystemet
« Svar #2 Dato: 19. December 2009 kl: 16:47:42 »
Hvis det hele er tøet op i motorrummet så sæt en varmeblæser ind i bilen så dine varmeelementer bliver tøet helt op, og brug den anden varmeblæser til at varme køleren op. Når du er sikker på at alle elementer er tøet op så start bilen og hold øje med ALT, du kan evt løsne proppen på eksp.beholderen så du ikke risikerer at lave et lokalt overtryk, men kun hvis dine slanger bliver meget hårde. Åbn for varmeapperaterne og vent på at der kommer flow i systemet. Sæt varmeapp.blæser på svageste trin så motoren har en chance for at blive varm og der kan komme ordentligt gang i det hele. Det skal nok komme.....
Du kan jo fjerne motorklappen så du kan sidde og mærke på slangerne imens du holder øje med varmemåleren,
 mon ikke Britta vil komme ud til dig med aftensmaden engang.
Når der i løbet af natten kommer gang i det hele, så husk at give den noget rent kølervæske så det ikke sker igen i morgen...  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Optøning af kølesystemet
« Svar #3 Dato: 19. December 2009 kl: 17:30:41 »
Problemet er at vi skal til julefrokost her i aften (kører med nogle andre)...

Den positive historie er at jeg nu har fået gang i det bageste varme element og kabinen er ved at være lun nu...

Temp. nålen ligger lige på dioden og olien viser ~110 grader, og der ligger den fast...

Men slangerne op foran er stadig grød, regner dog med at kravle i skidragten og smide mig under med en varmepistol og se om jeg kan hjælpe det lidt på vej...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Optøning af kølesystemet
« Svar #4 Dato: 19. December 2009 kl: 17:41:37 »
Hvis du har flow gennem det bagerste varmeapparat, så ville jeg starte bilen og lade den stå med blæseren tændt bagi - så skal den nok tø det hele op. Tjek hele tiden temp. - pludselig kommer der hul igennem.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Optøning af kølesystemet
« Svar #5 Dato: 19. December 2009 kl: 18:11:10 »
Så har jeg da gang i noget af det rigtige...

Grøden er nu væk fra de tynde slanger helt frem til fortøjet, længere kan jeg ikke mærke da det dels er dækket af sne men også af underkøringsværnet...

Temp ligger stabilt midt i dioden, olie temp er for faldende den er omkring 100 - 105 grader nu...

Er lige inde og varme snudeskaftet, det er dælme pingvinkoldt ude, -13,5 i ca. 2 meters højde :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Optøning af kølesystemet
« Svar #6 Dato: 20. December 2009 kl: 01:27:20 »
husk at blande kølervæske med vand før påfyldning, det er tvivlssomt at din motor kan blande det selv, hvis den kører på ren kølervæske bliver den for varm!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D