Forfatter Emne: brændeovn i værksted?  (Læst 7175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bluestar

• Gæst
brændeovn i værksted?
« Dato: 26. December 2009 kl: 09:06:32 »
hej alle

ja, jeg er ved at savne noget varme til mit værksted og har tænkt på mange ting, lige nu bruger jeg en 9Kw elblæser til at holde varmen, når det er rigtig koldt ellers har jeg ingen varme der!

jeg har tænkt på varmepumpe! men jeg har også tænkt på en brændeovn i det ene hjørne af værkstedet og måske kombineret med en varmepumpe!

kender i reglerne eller har i nogle gode/dårlige erfaringer med det?

jesper

Offline ThomasG

• Sr. Member
    • Vis profil
brændeovn i værksted?
« Svar #1 Dato: 26. December 2009 kl: 09:19:39 »
Jeg tror faktisk, at reglerne er magen til dem, man benytter i privat beboelse, når det gælder brændeovn og et privat værksted. Dvs. overholde afstand til loft og til siderne indenfor gældende regler. Og nu er reglerne om fyring med brændeovn jo ret skrappe. Attester,
osv. osv. Det er vigtigt, at det bliver godkendt af skorstensfejeren, ellers vil man have et stort problem, hvis hytten futter af (i forhold til forsikringen)

Til mit eget værksted har jeg seriøst overvejet en varmepumpe istedet for brændeovn, da temperaturen 'kun' behøver at stige til 12-14 grader, for at jeg kan arbejde der. Men sådan er vi jo så forskellige.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Kkrogsgaard

• Gæst
brændeovn i værksted?
« Svar #2 Dato: 26. December 2009 kl: 10:03:00 »
Du skal have en brændeovn, der er miljøgodkendt og en godkendt skorsten.

Jeg har en gammel Bekassin som jeg gemmer, til en dag hvor jeg kan montere den i mit værksted, om den er godkendt eller ej, ved jeg ikke, men jeg tror det nok.

Alternativt kunne du jo overveje en kalorifer med en streng ind til centralvarmen?

Kkrogsgaard

• Gæst
brændeovn i værksted?
« Svar #3 Dato: 26. December 2009 kl: 10:03:40 »
husk at skorstensfejeren skal godkende det hele... spørg evt. ham til råds?

ibber

• Gæst
brændeovn i værksted?
« Svar #4 Dato: 26. December 2009 kl: 10:57:26 »
husk den skal være DS godkendt , både ovn og skorsten , dvs ikke noget brugt eller ældre end 2005.
også skal de overholde de monteringsregler der følger med , det er ikke alle skorstensfejerer der vil godkende en brændeovn i samme rum som mand har brændbare vædsker , er dit værksted tilstrækkeligt isoleret ville jeg overveje varmepumpen , væsentligt færre restriktioner.
men det kan lade sig gøre med en brændeovn der er godkendt - havde det i gassum - hvis du husker det.

uden godkendelse - ingen brandforsikring der dækker ved brand.

du tog dette billede engang for længe siden i gassum hvor chefen tørkører ;0)

Bluestar

• Gæst
brændeovn i værksted?
« Svar #5 Dato: 26. December 2009 kl: 16:43:14 »
ja, det er sgu et fedt billede haha!

ja det nemmeste er nok at få en skorstensfejer ud og se på skidtet! jeg har faktisk et værksted med forberedt gulvvarme, meeen det ved jeg nu ikke rigtigt, men kombineret med en varmepumpe er det måske ikke så tosset!

jesper

t1finn

• Gæst
brændeovn i værksted?
« Svar #6 Dato: 26. December 2009 kl: 19:59:57 »
Jeg har mont. varmepumpe i min garage. Den er billig i drift og varmer hurtigt op (15min) på 20* . Det er den gamle inde fra mit hus som har kørt uden problemer i 12 år (har købt en ny til huset igen). Kan godt anbefale en varmepumpe.

Offline ThomasG

• Sr. Member
    • Vis profil
brændeovn i værksted?
« Svar #7 Dato: 26. December 2009 kl: 20:10:38 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Du skal have en brændeovn, der er miljøgodkendt og en godkendt skorsten.

Jeg har en gammel Bekassin som jeg gemmer, til en dag hvor jeg kan montere den i mit værksted, om den er godkendt eller ej, ved jeg ikke, men jeg tror det nok.

Alternativt kunne du jo overveje en kalorifer med en streng ind til centralvarmen?

Ang. Bekkassin, som er en fed ovn (har selv en nr. 3). Jeg har chekket med producenten og skorstensfejeren. Disse er godkendt efter de nye
regler. Man kan trække godkendelsen fra nettet, og så bør 'fejeren' kunne
godkende den uden bøvl.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.