Forfatter Emne: motoren der stoppede i tyskland, næste kapitel: ny motor  (Læst 3516 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Surfnut

• Gæst
motoren der stoppede i tyskland, næste kapitel: ny motor
« Dato: 01. Januar 2010 kl: 22:32:02 »
Som nogle sikkert læste for et halvt år siden, så havde jeg en uheldig tur til tyskland med min T3 bus. Det endte med at JX motoren blev overophedet og topstykket revnede pga et gummi rør, der forsynede motoren med kølevand.

Vi startede vores tur fra domkirkernes by, Viborg.  Efter vores første stop på den anden side af grænsen opdager vi at starteren er i stykker. Nå, men heldigvis er vi 5 til at skubbe den i gang, så det gør vi resten af turen, derned,  kein problem. På vejen begynder turboen også at svigte, der kom sort røg ud når man accelererede mens der var lidt belastning i form af vejhældning, modvind, overhaling osv. Jeg kørte max 110 i gennemsnit, da jeg ikke ville overbelaste den.
På hjemturen kort efter en tankning, sker det utænkelige, motoren stopper pludselig og bussen triller ind til siden. Vi finder fejlen, det er en gummi slange der er gået hul på, desværre er det slangen der forsyner motoren med kølevæske. Hjælpen er nær, en tysk auto hjælper sætter et ordentligt nyt rør på og giver beholderen et par spandfulde vand. Men bilen kan ikke starte.  Senere bliver den bugseret til et VW værksted dernede. De kunne ikke gøre noget og de sagde at der skal en ny motor i.

Nogle uger senere kører vi, en mindre delegation ned og henter den i en lejet autotransporter (En Kia 2700) og henter den. Nu står den hos en ven der er automekaniker. Han har tjekket topstykket og det er revnet, så det er enten en ny motor eller nyt topstykke siger han.  Prismæssigt kan det komme til at koste det samme, at sætte en ny brugt motor i, som at renovere den gamle 1,6 TD, som sidder i nu. Turboen på den gamle er jo defekt og starteren skal også udskiftes.

Her er det så jeg har brug for lidt vejledning fra de erfaringsfulde T3 folk.  
Hvis jeg skal skifte motor, skal jeg så lægge en ny brugt JX motor i  og genbruge de gamle dele fra den forrige motor, som indsugnings manifold, vandpumpe osv. ?Eller skal jeg, som jeg har læst andre anbefaler, sætte en 1,9 TD AAZ motor i, som skulle være mere driftsikker og brændstof økonomisk? Kan man godt bruge JX manifolder til en 1,9 TD og er det optimalt?
Jeg vil gerne ofre nogle penge på at min bus får en bedre motor og helst også en der kan kører længere på literen, men jeg vil først og fremmest bare have en motor der fungere optimalt og ikke giver for mange problemer, på længere ture. Er der nogle som kan give nogle gode råd, JX eller AAZ?

Mvh Erik

Offline Jens Flensborg

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 01. Januar 2010 kl: 22:56:42 »
Det vigtigste er, at bussen kom hjem. Ude i det fremmede område er du ikke i de bedste hænder, alle vil tjene på sådan et nummer. Normalt taler vi om 4.000 euro i Tyskland ... kun til motorer

Jeg hører til JX fraktionen. Et nyt topstykke skal der til, blokken skal bores og nye stempler med nye ringe skal til, så er tingene på plads.

Kølerslanger er altid fuzzy logik, jeg har en kasse liggende (brugt) til worest case situationen, men kassen ligger ikke i bussen, såfremt jeg ikke går på langtur, så er det dynamisk rescue. For mig er det mere vigtig med remmene.

En AAZ indebærer for mig p.t. ikke optimum i worest case situationr ude på vejen. AAZ er også i overkanten på kræfterne NM i gearkassen. JX og gearkasse skal serviceres alle 100.000 km ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline poot

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 01. Januar 2010 kl: 23:06:24 »
At skifte en motor, tror jeg de fleste kan klare,  bare husk de rigtige momenter med tilspændingen. Hvis du køber en ny renoveret JX, holder den vel lige så længe som de holdt da bilen var ny.    Men det er klart at en AAZ nok holder længere, Den skal ikke pines nær så meget for at trække bilen. samt den er måske også lettere at få fat i.  

Næsten alle delene fra JX motoren kan genbruges til en AAZ.    MEN der er nogen der vælger at bibeholde manifoldet og turboen , som AAZ er født med,   det kræver så at du skal hen at lave et nyt motorophæng. Samt tilpasse udstødnings røret.- Fordelen skulle være at varmen bliver fordelt mere hensigtsmæssigt, nå turboen sidde midt for topstykket.

Nu du skal i gang,    Så sørg for at have budget til også at få oliekøler monteret..

Rigtig god fornøjelse med projektet.   Er du ikke til så stor en operation,  Har Niels Erik Thing fra Sydfyns Autocamper. Utallige  motor skift på samvittigheden.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 02. Januar 2010 kl: 00:54:49 »
Du er også hjertens velkommen til at orientere dig lidt i mine erfaringer her:

http://www.jarlpaulsen.dk/motorkonvertering.html
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Surfnut

• Gæst
« Svar #4 Dato: 10. Januar 2010 kl: 19:40:23 »
Citat fra: "Jarl"
Tak Jarl, Poot og Jens F. for jeres indlæg.   :D  
Efter en del læsning er jeg overbevist om at 1,9 er vejen frem. Jeg har ledt meget på nettet og har fundet denne motor sælger: http://www.motorlager.dk/ han har en nyrenoveret 1,9 D til 12.500 dask (inkl. moms), som jeg overvejer, det kan vidst næppe gøres billigere.  
Kan i vise mænd give mig nogle råd til hvad jeg skal vælge af type oliekøler /intercooler? Helst noget under 2000 kr.

Offline casper

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 10. Januar 2010 kl: 21:50:27 »
Der ligger en pm og venter på dig :-)
Mvh. Casper

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #6 Dato: 10. Januar 2010 kl: 22:53:13 »
hvis du vil køre 1,9D så har jeg en fin AEF 64hk diesel som sidder i en felicia og kan prøve startes :)
pm mig hvis du er intereseret
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

pawel

• Gæst
« Svar #7 Dato: 13. Januar 2010 kl: 12:29:34 »
Citat fra: "Surfnut"
Citat fra: "Jarl"
Tak Jarl, Poot og Jens F. for jeres indlæg.   :D  
Efter en del læsning er jeg overbevist om at 1,9 er vejen frem. Jeg har ledt meget på nettet og har fundet denne motor sælger: http://www.motorlager.dk/ han har en nyrenoveret 1,9 D til 12.500 dask (inkl. moms), som jeg overvejer, det kan vidst næppe gøres billigere.  
Kan i vise mænd give mig nogle råd til hvad jeg skal vælge af type oliekøler /intercooler? Helst noget under 2000 kr.

Respekt for at du ikke opgiver t3 og klør på med ny motor til den.

Med det prisleje du er oppe i til en motor, ville jeg i dit sted nøje overveje hvad du får for dine penge i dk sammenlignet med tyskland.

Man kan jo købe en ny 1.9motor i tyskland for små 1800euro.
Du må lige have tjek på hvor meget den motor du får i dk egentligt er renoveret.. Er den nyboret med nye stempler, lejer og top osv osv..

Første gang jeg havde et motorhaveri, kørte jeg til Lübeck til http://www.kindt-motoren.de/ og købte en 1.7 jeg udstyrede med alt fra en jx. De har et godt rygte og jeg kan varmt anbafale deres arbejde.

Du kan prøve at kigge lidt på e-bay og danne dig et indtryk af hvad du kan få for det budget du opererer med til en motorudskiftning.
http://cgi.ebay.de/Austauschmotor-VW-Golf-Passat-1-9TD-AAZ-0KM_W0QQitemZ370319782690QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item5638c77322

Og husk, sæt en ny oliepumpe på og få monteret en oliekøler..
Oliekøler her:
http://www.busschmiede.de/shop/T3-OElkuehler-BASIC-KIT-TD-D-Aktionsangebot-

Held og lykke med det!

Du er velkommen til at ringe og få en sludder om mine motorskift erfaringer.

:wink:

Offline jankjerbye

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
« Svar #8 Dato: 13. Januar 2010 kl: 15:01:38 »
Husk at en 1,9 ikke findes originalt til T3. Så når du køber en nyrenoveret motor er der en del små-ting du skal være opmærksompå at få konverteret så motoren kan sidde i T3eren.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Surfnut

• Gæst
« Svar #9 Dato: 14. Januar 2010 kl: 17:20:21 »
Citat fra: "verner"
hvis du vil køre 1,9D så har jeg en fin AEF 64hk diesel som sidder i en felicia og kan prøve startes :)

Tak Verner for tilbudet. Hvor mange km har den på bagen?  :)

Surfnut

• Gæst
« Svar #10 Dato: 14. Januar 2010 kl: 17:32:38 »
tusind tak Pawel. Jeg checker lige sagerne, men er det ikke noget man skal betale en h*lvedes masse told for at importere dele fra tyskland?
Det kan være jeg ringer for en sludder i weekenden, efter mine tømmermænd har lagt sig. :D

@jankjerbye, det skal jeg nok være opmærksom på, men jeg er sikker på at det nok skal gå med alle de guldkorn der er kommet i det her indlæg, heldigvis er jeg ikke alene om at sætte motoren i.  :)

pawel

• Gæst
« Svar #11 Dato: 14. Januar 2010 kl: 17:46:10 »
Med undtagelse af tobaksvarer og alkohol er der ingen toldbarrierer inden for EU.
Så skulle du blive stoppet af grænsekontrollen med en ny AAZ-motor du har købt i Tyskland, så får du nok lov til at køre videre.. :wink:

Surfnut

• Gæst
« Svar #12 Dato: 14. Januar 2010 kl: 20:12:19 »
Oki :D

Offline verner

• Hero Member
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
« Svar #13 Dato: 15. Januar 2010 kl: 21:38:18 »
Citat fra: "Surfnut"
Citat fra: "verner"

Tak Verner for tilbudet. Hvor mange km har den på bagen?  :)

mener det er 223k km, der er vist os servicebog på det :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D