Forfatter Emne: Samling af diesel motor /Vandpumpe  (Læst 7836 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Dato: 02. Januar 2010 kl: 12:41:00 »
Først og fremmest godt nytår allesammen.

Jeg går og roder med at samle en reserve motor til vognen og er idag nået til tandremmen.
Takthjulet på pumpen har jo 2 dorn huller, hvordan sikre jeg mig ikke at stille den 180grader forkert?

Kunne også godt bruge tilspændings moment til:
Bolt ved takthjul ved knastaksel
Møtriker ved lejeoverfald ved knastaksel
Møtrik ved pumpens takthjul

Hilsen Finn T

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #1 Dato: 02. Januar 2010 kl: 14:13:24 »
Moment bolt på knast: 45 nm
Moment lejeoverfald på knast: 20 nm
Moment pumpens takthjul: 45 nm

Glem de to huller til dornen. Det er kun 1.års-lærlingen, der bruger dem. Kig efter mærket på kanten af pumpehjulet. Dette mærke skal svare til mærket på tandremsbeklædningen.

Også godt nytår til dig!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #2 Dato: 02. Januar 2010 kl: 15:11:46 »
Tak for svaret Jarl

Nu skylder lige at fortælle det er en 1.9 blok med der tilhørende tandremsbeklæning!
Pumpen er fra en cs af typen Bosch.
Tror nok jeg fik styr på det alligevel
Der kommer sikkert et spørgsmål eller to senere ang. pumpetiming/dysetryk

Hilsen Finn t

Mølle

  • Gæst
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #3 Dato: 02. Januar 2010 kl: 22:09:00 »
Hvis ikke mærket i tandremsbeklædningen findes, så skal du stille pumpen, så mærket på takhjulet står ca. kl. 11 når du har dornen i. Altså sådan gør os lærlinge...

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #4 Dato: 03. Januar 2010 kl: 16:48:58 »
Jeg har lige et par spørgsmål ang. dyser og pumpetiming.

Efter at have læst Jarls rosende ord om 1,9 suge diesel, har jeg gang i et 1Y, projetkt.
Motoren er en AAZ hvorfra jeg havde tænkt mig at genbruge dyserne. (2 fjeder typen,ved dog ikke hvilke model)
De er afprøver og forstøver fint, åbner alle ved 150bar.
Kan jeg bibeholde dette tryk? mig bekendt er det ikke noget jeg selv lige kan nedjustere!
I givet fald, hvad skal pumper så times til. Pumper er en Bosch pumpe fra en CSer.

Hilsen Finn T

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #5 Dato: 03. Januar 2010 kl: 22:47:28 »
Du kan sagtens bevare trykket - blot skal du så kompensere lidt med en anelse tidligere timing og måske 1/4 omgang indad på mængdeskruen.

En CS-pumpe er ikke overvældende potent til en 1Y, men du kan jo altid opgradere. Problemet er, at knastskiven i den har et løft på 2,2 mm mod 1Y-pumpens 2,6 mm. Til gengæld har CS-pumpen en stempeldiameter på 9 mm mod 1Y'erens snollede 8, så måske går det endda. Helt optimalt var det at lave en hybridpumpe af de to - 1Y'erens hus (så passer alt med takthjul og tandrem plug'n'play, og samtidig har man flæsket tomgangshævning ved koldstart) 1Y'erens knastskive med det store løft og CS'erens højtryksdel på 9 mm.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #6 Dato: 04. Januar 2010 kl: 17:42:16 »
Tak for svaret, men kunne godt bruge et talværdi.
Det bliver med CS pumpe (play it simpel)
Jeg leder også efter en venlig sjæl her i oplandet der kan låne mig udstyret til pumpetiming, evt give en hånd med.

Hilsen Finn T

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.384
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #7 Dato: 04. Januar 2010 kl: 17:52:23 »
Hvis det skal være en som både er venlig og som samtidig har måleudstyret til timing bliver det ikke nemt.
 Jeg har måleudstyret!

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #8 Dato: 04. Januar 2010 kl: 23:11:18 »
ja og mit ligger hos kagekongen :evil:
men kan da godt være venlig til tider ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #9 Dato: 04. Januar 2010 kl: 23:55:47 »
Citat fra: "verner"
ja og mit ligger hos kagekongen :evil:
men kan da godt være venlig til tider ;)


... ja og uret fungerer fint.  :wink:  så jeg har en venlig sjæls måleudstyr.
(finder nok en undskyldning for at køre over med det når vi får gravet os fri af den næste bunke sne som kommer nu)
Det kan være lidt drilagtigt at få justeret de kære 1,9 dieselmaskiner når det ikke er med originale pumper.
Jeg kører pt. med en timing på 0,81 med en CS-pumpe, men det er med 130 bar dyser, og det driller stadig lidt,
 så du skal nok justere lidt efter gehør hvis du bruger 150 bar dyser og en CS-pumpe.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #10 Dato: 05. Januar 2010 kl: 00:19:42 »
rolig tony, det er jo ik en haste sag, og ved jo at det er i gode hænder :)
ps. hilste forøvrigt på en af dine kollegaer i julen, hans søn Karsten kører Felicia :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #11 Dato: 05. Januar 2010 kl: 09:46:54 »
Fint nok, har lavet en aftale med Jønne.
Smider motoren bag i bilen og køre til Vejen på fredag.
En anelse tidliger timing = lidt støre talværdi?

Hilsen Finn T

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #12 Dato: 05. Januar 2010 kl: 11:40:49 »
0,90 er nok ikke helt tosset.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #13 Dato: 13. Januar 2010 kl: 14:37:52 »
Hej igen, idag er der monteret manifold, vand pumpe og generator.
I den forbindelse kom der lige et nyt spørgsmål op.
Motoren er monteret med multi grib rem og i denne opsætning køre vandpumpen jo den anden vej rundt, ik?
(pumpen drives af bagsiden af multi remmen modsat en almindelig V rem)
Vandpumpehuset er fra 1.6d motoren, mont. med en ny pumedel/mølle.
Der var ingen vandpumpe på 1.9 motoren da jeg købte den og har ikke noget at sammenligne med.
Er der forskel på vandpumperne, eller gør det ingen forskel at den køre den anden vej rundt?

Hilsen Finn T

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.473
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Samling af diesel motor /Vandpumpe
« Svar #14 Dato: 13. Januar 2010 kl: 14:44:57 »
er vandpumperne ik ens på alle 827blokkene?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D