T3'ernes gearkasser er et kapitel for sig. De er i princippet arvtagere fra boblen og er derfor betydeligt mere sårbare, end en moderne kasse burde være. Samtidig havde ingen forudset, at de nogensinde skulle kunne holde til mange flere kræfter end en 1200 ccm LBX havde. Den lange skiftemekanisme + ofte en fortid som håndværkerbil gør også deres til gearkassernes levetid.
Specielt synkronhovederne og synkroringene belastes og slides over tid. Dine symptomer tyder på, at synkronringene nærmer sig efterlønstiden. Justeringen af skiftemekanismen bør være i orden, når du uden problemer kan skifte opad. Nedad skal synkronringene speede tandhjulene op, og det kræver at de ikke er slidte. Med rolige gearskift og om nødvendigt dobbelte udkoblinger kan du køre længe endnu. Begynder bilen derimod at sidde fast i gearene - typisk i de 2 øverste - så er synkronhovedet revner, og så forestår en hovedrenovering af kassen.
Sørg altid for at der er tilstrækkeligt med olie på kassen - ellers er dagene talte!