Forfatter Emne: DAGENS SUVERÆNT BEDSTE TIP...!!!  (Læst 3114 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
DAGENS SUVERÆNT BEDSTE TIP...!!!
« Dato: 04. Januar 2010 kl: 17:11:33 »
Som forhenværende pusher i undervognsgeometrimaskiner, har jeg den gode vane at få 4-hjulsudmålt mine biler, hver gang, jeg starter på en ny (eller som regel gammel)...

Jeg har kørt i min Syncro nu i små 3 uger og er begyndt at lære dens små-skavanker at kende.

Jeg bestilte idag nye 195/14 M+S dæk til dens originale stålfælge og ville lige være sikker på, at bilen kørte nogenlunde lige. Det gjorde den ikke...

På vejen hjem fra udmålingen tog jeg migselv i at smile (med lyd på) flere gange... Hvor er det bare fedt...

Brug nu den tusse på at få rettet jeres skude op - det er en stor fornøjelse i sporsikkerhed, selvopretning, generel "kørbarhed" og på den lange bane er det også godt ift dækslid... Bl.a. Euromaster dæk-centrene udfører dette og har T3 i databasen - i alle afskygninger.

Bedste hilsener...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
DAGENS SUVERÆNT BEDSTE TIP...!!!
« Svar #1 Dato: 04. Januar 2010 kl: 17:13:41 »
Fik du både rettet camber og spidsning ? Og hvad med baghjulene ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

ibber

  • Gæst
DAGENS SUVERÆNT BEDSTE TIP...!!!
« Svar #2 Dato: 04. Januar 2010 kl: 17:16:33 »
kan man justerer caster på en T3 , tænker i denne forbindelse på Frk graa's nosedown syndrom ?

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
DAGENS SUVERÆNT BEDSTE TIP...!!!
« Svar #3 Dato: 04. Januar 2010 kl: 17:17:47 »
Baghjulene er der ikke de store muligheder for at rette på - og iøvrigt sad de fint nok.
Fortil blev både camber og spidsning rettet - resultat er fantastisk - hver gang...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
DAGENS SUVERÆNT BEDSTE TIP...!!!
« Svar #4 Dato: 04. Januar 2010 kl: 17:45:32 »
Jarl har (igen) beskrevet området, så man kan forstå det:

Styretøjsgeometri på en T3 har 3 justerbare dimensioner, som er indbyrdes afhængige. Der er derfor yderst vigtigt, at styretøjet justeres i den rigtige rækkefølge.

1) Det første man justerer er hjulets caster. Det hedder også efterløbet - nachlauf. For at fatte, hvad det går ud på, må vi opfinde et begreb: Den tænkte styrebolt. En chopper har en kilometerlang forgaffel. Den lligger meget vandret. En mountainbike har en næsten lodret forgaffel. Det giver to meget forskellige styrereaktioner. Mens chopperen er uhyre retningsstabil, er det hundebesværligt at køre uden hænder på en mountainbike. Forskellen er efterløbet. Fortsætter man chopperens forgaffel fremad i en tænkt linie, vil den ramme vejen langt foran forhjulets faktiske kontaktpunkt. Modsat vil de to punkter være næsten sammenfaldende på en mountainbike. En bil har ikke en forgaffel, men den har to bærekugler (eller noget andet - men her snakker vi jo T3). Det skarpe øje har muligvis opdaget, at den øverste bærekugle sidder længere bagude i bilen end den nederste. Nu tænker vi så en linie fra øverste til nederste bærekugle - den tænkte styrebolt. Hældningen af den justeres ved at ændre længden af den stræberarm, der går fremad fra den nederste bærearm. I rep. håndbøger er indstillingsværdien angivet, og den måles på det planslebne stykke på spindelleddets bagstykke.

MEN! Alt det behøver du ikke at tænke på Lagoni. Det forhold hare du jo ikke pillet ved. Til gengæld har du pillet ved camberen, og hvad er så det? Jo, tænk inde i hovedet på en gammel Mercedes 123 på vej hjem fra Tyskland fuld af dåseøl i bagagerummet. Det er helt tydeligt at baghjulene skræver - at de er længere ude forneden end for oven. Det kaldes negativ camber. Modsat har en hestevogn eller forhjulene på en traktor positiv camber - hjulene stritter udad for oven. Da du monterede den øverste bærearm, var der nogle skiver, hvor hullet ikke var i midten - altså excentriske huller. Lagde du mærke til dem? Når man drejer på den store umbrachobolt, drejer man disse skiver og bærearmen forskyder sig ind eller ud. På den måde får hjulet mere eller mindre camber. Hvad så i praksis? Jo camberen på en T3 skal være ca. 0 - slå det lige efter - jeg tror jeg har ret. Det er et dejligt tal, for det betyder, at du kan bruge et vatterpas. Stil bilen på et totalt vandret sted med hjulene pegende ligeud. Tag et vatterpas og hold det i lod ved siden af hjulet. Mål med en skydelære afstanden til hjulet foroven ved fælgkanten og forneden ved fælgkanten. Var der lige langt? Ellers drej på umbrachobolten til det passer. Husk at spænde til sidst - tillykke, du har nu justeret camber for første gang. Hvad betyder det så for kørslen? Jo Når et hjul ikke står lodret, så vil det bevæge sig som en rullende kegle til den side, det hælder til. Mercedesens baghjul vil altså søge ind mod midten af bilen, mens traktorens forhjul vil søge udad. Derfor er det tilladt at grinbe højlydt, når der kommer en tåbe og siger "at han skal have bilen sporet - den trækker til siden." Nix - det er ikke derfor, den trækker til siden - det gør den fordi, den skal have justeret camber.

Så kommer vi til toe - eller spidsning eller sporing - kært barn har mange navne. Det er alt andet lige dejligt, når hjulene på en bil kører nogenlunde i samme retning. F.eks. at forhjulene kører ca. lige meget ligeud. Forhjulene "hænger sammen" vha. sporestænger og tandstang. Der er to sporestænger og én tandstang. Deres samlede længde kan ændres ved at forkorte eller forlænge sporestængerne, der er forsynede med gevindstykker. Proceduren for justering er sådan: 1) Drej rattet HELT til den ene side. 2) tæl omgangene mens du drejer det HELT over til den anden side. 3) divider antallet med to. 4) Drej nu rattet tilbage, så til svarende til det resultatet af divisionsstykket. Det er midten! Og jeg vil ski.. på at rattet muligvis ikke sidder lige - det er bare fordi en knold har justeret styretøj sidste gang (og dem er der mange af! Derfor kan hovedparten af Danmarks biler dreje skarpere til den ene side end til den anden - og det er jo i bund og grund ikke noget problem, for hvor mange ejere har blik for det?) Hvis rattet ikke sidder lige, så skru det af og sæt det lige. Nu skal hjulene spores. På en T3 skal hjulene spidse ganske lidt. Altså som en skiløber, der bremser. Og hvorfor så det? Jo når en baghjulstrukket bil kører, så vil presses gummiophængene til forhjulene bagud, hvad der bevirker en lille spredning af hjulene. Derfor forhånds indstiller vi med lidt spidsning. (I øvrigt er det omvendt på forhjulstrækkere, der vil trække hjulophænget fremad og derved bevirke spidsning - de får lidt forhåndsspredning.) Nu skal der så fremstilles et værktøj, som egner sig til at måle afstanden mellem forhjulene. Da jeg var "dreng" brugte jeg en gammel teleskopisk gardinstang. Man kan også fremstille eller købe en rigtig sporestang. Med sådan en i hånden kan man måle, om hjulene står parallelt eller ej. Det foregår ved at man måler afstanden mellem forhjulene på fælgkantens inderside foran hjulets centrum og bagved hjulets centrum. Foran centrum skal målet være 1-2 mm mindre end bagved. Er det ikke det, justeres på sporestængernes gevindstykker til det passer. Nu skal der prøvekøres. Sidder rattet lige? Næppe. Derfor skal der igen drejes på sporestængernes gevindstykker. Denne gang skal forholdet ang. hjulenes parallelitet ikke ændres, så derfor skal der justeres lige meget i begge sider - indtil rattet står perfekt i midten. Husk: Der er tre ting, der kan spolere ens køreglæde: 1) Skævbremsning, 2) ubalance i hjulene og 3) at rattet sidder skævt.

Det er afsindigt vigtigt at forstå de dynamiske forhold, der er i styretøjsgeometri. Det hele hænger sammen og ændrer sig i takt med forskellige forhold. Generelt justeres alle styretøjsvinkler med lidt belastning i bilen - svarende til 1-2 personer. Vægtbelastning giver nemlig udslag i forøget sporing - mærkeligt ikke?

Kig lidt på det. Læs indlægget igennem igen. Kig i nogle bøger og spørg så igen. Det er ikke så svært, som dedt lyder - man skal bare lige ind i tankegangen.
_
Bedste hilsner


Jarl
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
DAGENS SUVERÆNT BEDSTE TIP...!!!
« Svar #5 Dato: 04. Januar 2010 kl: 20:23:25 »
Citat fra: "ibber"
kan man justerer caster på en T3 , tænker i denne forbindelse på Frk graa's nosedown syndrom ?


Ja det kan man, som Jarl også skriver, men det har ikke noget med JJ's nosedown syndrom st gøre.
Den artikkel jeg henviser til på "brickyard" i en anden tråd  beskriver hvorfor pre 86' biler har nose down syndrom. :-)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
DAGENS SUVERÆNT BEDSTE TIP...!!!
« Svar #6 Dato: 04. Januar 2010 kl: 20:26:25 »
Citat fra: "jbjerrum"
Baghjulene er der ikke de store muligheder for at rette på - og iøvrigt sad de fint nok.
Fortil blev både camber og spidsning rettet - resultat er fantastisk - hver gang...


Fedt, har også fået det gjortmed samme positive resultat  :P

Det er muligt at justere både camber og spidsning på baghjulene, hvilket er yderst vigtigt på en sænket bil, for at undgå slid på indersiden af bagdækkene.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

ibber

  • Gæst
DAGENS SUVERÆNT BEDSTE TIP...!!!
« Svar #7 Dato: 04. Januar 2010 kl: 20:46:04 »
Citat fra: "WBX Manden"

Ja det kan man, som Jarl også skriver, men det har ikke noget med JJ's nosedown syndrom st gøre.
Den artikkel jeg henviser til på "brickyard" i en anden tråd  beskriver hvorfor pre 86' biler har nose down syndrom. :-)


nej omvendt - når man har nosedown bør man justerer sin caster lidt -, erfaring fra sænkede bobler , med bumbsteer mm til følge... jeg er dog
ikke erfaren om hvor slemt det er / kan være på en T3.
på gamle vw specielt bobler kan man købe castershims som man monterer for at justere sin kaster , på de ældre busser flytter man hullerne lidt , undrede mig bare over hvad man gjorde på en T3, men det ved jeg nu , efter jeg sprugte.

og kloge ord Jarl

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
DAGENS SUVERÆNT BEDSTE TIP...!!!
« Svar #8 Dato: 04. Januar 2010 kl: 21:08:22 »
Citat fra: "ibber"

nej omvendt - når man har nosedown bør man justerer sin caster lidt -, erfaring fra sænkede bobler , med bumbsteer mm til følge... jeg er dog
ikke erfaren om hvor slemt det er / kan være på en T3.


Bobler er en HELT anden sag, de har Trailing Links (svingarms hjulophæng) på forhjulene og ikke dobbelt A-arme.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."