Forfatter Emne: Motorvarmer, og turbo diesel.  (Læst 4321 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skov

• Gæst
Motorvarmer, og turbo diesel.
« Dato: 06. Januar 2010 kl: 21:53:03 »
Vil lige starte ud med at sige at jeg er Ikke har forstand på biler men vil uhyggeligt gerne lære :) Så dette må nok for alvor høre hjemme i begynder kategorien.

Samtidigt er jeg meget glad for min fine bil og vil gerne passe bedst muligt på den. :)
I bilen sidder der en dybkoger og som jeg har forstået det bruges den til at varme kølevandet op (eller er jeg helt galt på den?)

Det jeg lurer på er om der er noget man skal passe på når man bruger kogeren? Kan man risikere at have den tændt for lang tid og ødelægge noget med den? Hvor lang tid skal sådan en egentligt være ca tændt? (5min eller timer?)

Grunden til at jeg spørger er at jeg brugte kogeren et par gange sidste vinter og det faldt sammen med min døden af min toppakning. Tænker det bare var ved at være tide at det ville ske, men gruer alligevel over tanken om der kunne være en sammenhæng.

Ang turboen: Fra de tidligere ejere af bilen fik jeg at vide at jeg altid burde lade bilen holde i tomgang et par min efter endt kørsel (og længere hvis det var en længere tur på motorvejen). Det skulle eftersigende hjælpe med at holde liv i turboen. Er dette noget der er hold i og noget der bliver praktiseret af T3 folket her på siden?

På forhånd tak for enhver hjælp. Har allerede læst og lært en masse herinde. :D

Mvh Skov

Offline POLLE955

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
« Svar #1 Dato: 06. Januar 2010 kl: 22:26:22 »
Hej Skov !
Det har ikke noget med din dybkoger at gøre at toppakningen røg , det gør den engang imellem , 100- 150000 km alt efter brug , det er rigtigt at man skal lade den stå i tomgang inden man stopper , en turbo kan blive rødglødende hvis den rigtig får tæsk i længere tid , ved normal brug er et halvt min nok , men hvis du køre med stor trailer op ad bakke med fuld skrue i lang tid , så skal den ha 2min´ s tomgang før du drejer nøglen , med en jx 70 hk turbo diesel er det vigtigt at holde øje med temp. måleren hellere ta den lidt med ro når den kommer for højt op end at skifte motor  :D
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

skov

• Gæst
« Svar #2 Dato: 06. Januar 2010 kl: 22:56:18 »
Ahh, det lyder godt, så får den lov at koge lidt mere her i vinter. :) Er taktikken bare at man tænder en halvtimes tid før man skal køre eller kan man risikere at den "koger over"?

Det lyder godt med turboen. Så føler jeg mig ikke helt så tosset over at have siddet og ventet i tomgang hver gang jeg har brugt bilen de sidste par år. Er ret øm over den, så tæsk får den ikke ligefrem, finder det næsten afstressende at køre i T3'eren i forhold til andre biler.  Kan ihvertfald se meningen med dit "Speed Kills" slogan :) når man tøffer på mortorvejen og de andre biler vælter forbi.:P

Kkrogsgaard

• Gæst
« Svar #3 Dato: 06. Januar 2010 kl: 22:59:19 »
Dypkogeren i vores Golf lader jeg gerne stå i 1 time til 1½. altså når der er mere en 5 graders frost, sådan ca.

ibber

• Gæst
« Svar #4 Dato: 06. Januar 2010 kl: 23:01:40 »
ja er der ikke timer i bilen , sætter man bare en timer i stikkontakten , så klarer den det selv , og du kan sove en halv time længerer om morgenen ;0) nogen af de motorervarmerer har enda en ekstra monteret elektrisk cirkalationspumpe så det er hele systemet der er varm når man starter.

Offline POLLE955

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 06. Januar 2010 kl: 23:04:52 »
Jeg ved ikke så meget om hvor længe den skal være tændt , men det skulle være en god ting så man undgår koldstart , som slider meget på motoren , men der er nok nogle der har en , som kan fortælle om opskrifter til dypkoger  :lol:
hilsen poul
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

skov

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06. Januar 2010 kl: 23:08:13 »
Lyder godt, Så får den en times tid. Lige for tiden kommer den ikke rigtigt ud at køre så meget. Arbejdet er tæt nok på til at cyklen er fin. Synes det er synd for den at starte den for at køre så kort og især nu vejene er fyldt med salt (det har ihvertfald være fjentligt over for min stakkels cykel :( ).

Tusinde tak for hjælpen :)

Offline POLLE955

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 06. Januar 2010 kl: 23:09:16 »
Citat fra: "skov"
Ahh, det lyder godt, så får den lov at koge lidt mere her i vinter. :) Er taktikken bare at man tænder en halvtimes tid før man skal køre eller kan man risikere at den "koger over"?

Det lyder godt med turboen. Så føler jeg mig ikke helt så tosset over at have siddet og ventet i tomgang hver gang jeg har brugt bilen de sidste par år. Er ret øm over den, så tæsk får den ikke ligefrem, finder det næsten afstressende at køre i T3'eren i forhold til andre biler.  Kan ihvertfald se meningen med dit "Speed Kills" slogan :) når man tøffer på motorvejen og de andre biler vælter forbi.:P

Nå det gælder også på t3nettet  :lol:
Næstved 4700

tplux

• Gæst
« Svar #8 Dato: 07. Januar 2010 kl: 06:39:55 »
Inde på DEFA's hjemmeside kan man se, hvordan den skal bruges. Her anbefales fx 3 timer ved -20, så vidt jeg husker. Jeg prøvede at give min en god time igår, hvilket gør, at den starter rigtig nemt, men nu har jeg købt en timer, for det er sat'me koldt, at gå ud i sneen i morgenkåbe :-|

skov

• Gæst
« Svar #9 Dato: 07. Januar 2010 kl: 21:12:05 »
Heh, det med morgenkåber i kulden er aldrig rart og da slet ikke om morgenen :) Sidst jeg brugte den var det med en trådsløs stikkontakt i kælderen. Så kunne jeg stå oppe i stuen og tænden for kogeren før jeg begyndte at koge kaffen.  Iøvrigt havde jeg også en lille varmeblæser til at lune kabinen og løsne det værste is. :D

Offline woodhat

• Sr. Member
    • Vis profil
  • T3 model: T3 panelvan 1989
  • By: 8585 Bønnerup Strand
« Svar #10 Dato: 13. September 2011 kl: 11:58:31 »
Er der nogen der ved hvor man kan købe en motorvarmer ( dypkoger) til en 1,6 TD motor. Evt. reservedelsnr.
woodhat
8585  glesborg

Offline buddha_uffe

• Hero Member
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
« Svar #11 Dato: 13. September 2011 kl: 12:13:29 »
Citat fra: "woodhat"
Er der nogen der ved hvor man kan købe en motorvarmer ( dypkoger) til en 1,6 TD motor. Evt. reservedelsnr.

Ved FTZ har de Defa varmere ihvertfald. Priser afhænger af watt og om der skal være pumpe på...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline kh

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 13. September 2011 kl: 19:15:17 »
Jeg har en til overs, mener også at jeg har kabel !

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032