Forfatter Emne: Generator færdig?  (Læst 5273 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Generator færdig?
« Dato: 25. Januar 2010 kl: 21:36:40 »
Hej vidende mennesker
Efter et par dages strømproblemer erfarede jeg i dag at forsyningen fra generatoren var knækket af (den store røde) jeg har efter bedste evne (uden ny kabelsko og med knækket bolt) forsøgt at sætte ledningen på igen MEN ingen ladning (det pudsige er at ladelampen i er holdt helt op med at lyse i samme forbindelse)

Så kom jeg i tanke om at det vist er noget med at en generator løber løbsk hvis der ikke er batteri i bilen. Kan det være årsagen til at ladelampen er feset af og generatoren er uvirksom?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
Generator færdig?
« Svar #1 Dato: 25. Januar 2010 kl: 22:13:08 »
Nej, ikke altid. Jeg har da oplevet, at kunne sætte en knækket ledning sammen uden, at det medførte problemer. Men måske er din kulholder ikke hvad den har været ? Har lige skiftet i en Bosch generator, og da den spritnye var sat i = totalt død ladelampe, ingen ladeeffekt. Prøvede så med en brugt, og BINGO! Så virker den som den skal. Nogle gange er der ingen logik i det.

Mølle

• Gæst
Generator færdig?
« Svar #2 Dato: 25. Januar 2010 kl: 22:17:53 »
Hvis den lille ledning fra ladelampen lyser, når du sætter den på stel nede på generatoren og slukker når du sætter den på +   ... så er der ikke noget i vejen med lampen.

Hvis den ikke lyser, når der er tænding på, og motoren er standset, så må der være fejl i generatoren. Prøv så med en anden.... Jeg tror ikke at den har godt af at køre uden at kunne komme af med strømmen....

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Generator færdig?
« Svar #3 Dato: 25. Januar 2010 kl: 22:19:31 »
Hvis ledningen lyser tror jeg han skal kigge efter andre problemer ;) Sorry, kunne ikke lade være :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Generator færdig?
« Svar #4 Dato: 25. Januar 2010 kl: 22:21:26 »
Generelt syntes jeg at bilelektro ALTID er blottet for logik. Skulle jeg endag skifte ledningsnettet i en bil trak jeg fandeme to ledninger til alt og satte en ordentlig gruppetavle (med rigtige klemmer og ALLE bilens relæer) op under passagersædet. (og hævede spændingen til 240v)

Jørn
ex-elektrikker
mvh
Dokajønne

Mølle

• Gæst
Generator færdig?
« Svar #5 Dato: 25. Januar 2010 kl: 22:21:39 »
ja ja.. jeg mener dioden i instrumentbrættet lyser når ledningen.... bla bla.........

læs dog hvad jeg mener.... ikke hvad jeg skriver......

Mølle

• Gæst
Generator færdig?
« Svar #6 Dato: 25. Januar 2010 kl: 22:22:50 »
Citat fra: "dokajønne"
Generelt syntes jeg at bilelektro ALTID er blottet for logik. Skulle jeg endag skifte ledningsnettet i en bil trak jeg fandeme to ledninger til alt og satte en ordentlig gruppetavle (med rigtige klemmer og ALLE bilens relæer) op under passagersædet. (og hævede spændingen til 240v)

Jørn
ex-elektrikker

Og så en ordentlig forlængerledning.... SÅ kan der komme lys over land... :lol:

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Generator færdig?
« Svar #7 Dato: 25. Januar 2010 kl: 22:28:31 »
Tak Mølle, jeg prøver....

Er der i øvrigt nogen der ved hvor man får de der militaristiske startkabel-stik til udvendig montering?
mvh
Dokajønne

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Generator færdig?
« Svar #8 Dato: 25. Januar 2010 kl: 22:31:38 »
Mener du Nato stik, det som vi i transport-branchen kalder for liftstik eftersom det leverer strømmen til liften på f.eks. sættevogne??

Det kan vel fåes hos Europart...

Har selv overvejet at ville have sådan et bag på bilen og så et sæt startkabler med sådan et stik til :)
Mvh. Morten Trab

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Generator færdig?
« Svar #9 Dato: 25. Januar 2010 kl: 22:32:55 »
Lige præcis
mvh
Dokajønne

Offline BlackChart

• Hero Member
    • Vis profil
Generator færdig?
« Svar #10 Dato: 25. Januar 2010 kl: 22:36:56 »
Side 8 i dette katalog fra Europart:

http://www3.europart.net/sixcms/media.php/243/Kapitel11_010110.pdf

Ved faktisk ikke om man kan handle der som privat, plejer at benytte mig af firmaet's rabatter :D
Mvh. Morten Trab

Offline dokajønne

• Hero Member
    • Vis profil
Generator færdig?
« Svar #11 Dato: 25. Januar 2010 kl: 23:18:06 »
Pis, lampen lyser fint når den bare får stel, men stadig ikke når den er monteret på generatoren....den er ca 1 år gammel, det kan da ikke være noget kul-noget kan det?
mvh
Dokajønne

Offline CarstenAS

• Hero Member
    • Vis profil
Generator færdig?
« Svar #12 Dato: 25. Januar 2010 kl: 23:53:06 »
Prøv at søge lidt, mener Jarl har beskrevet lade systemet med lamper meget grundigt!
Carsten