Forfatter Emne: Ultimativ dieselløsning  (Læst 16628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #45 Dato: 30. December 2006 kl: 22:43:30 »
Det er en 5 culindret med 78 hk, ved ikke hvad Nm er, men de er ret sejlivet og trække en god stor trailer...

Kan man ikke konvertere til mekanisk indsprøjtning på 2,5 tdi?
102 hk i en t3 med 5 ben, det rykker sq da  :twisted:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #46 Dato: 30. December 2006 kl: 23:01:46 »
Citér
Kan man ikke konvertere til mekanisk indsprøjtning på 2,5 tdi?


Ja, hvis man skifter stempler, topstykke, indsprøjtningspumpe, dyser, gløderør og dyserør. - Hvem sagde, at en anden motor ville være billigere :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #47 Dato: 31. December 2006 kl: 01:27:52 »
En AAB har 78 hk og 164 nm ved 1800 omdr.
Boring 79,5 mm og slaglængde 95,5 mm, dvs. det samme som en aaz bare med en ekstra cylinder.

ved trykladning af en AAB´er skal man jo bruge en indsprøjtningspumpe med en LDA dåse på, hvordan klarer man lige den ? og hvad med indsugnings- udstødnings-manifolder? kan dem fra en ACV fx. bruges ?

Nogen der tør give et bud på effekten der kan hentes ud af en AAB blok med turbo og intercooler på ? interpolerer man en cylinder mere på en aaz og tilføjer intercooler, så er 100 HK vel  bestemt ikke at presse den?

på den anden side har en AAB mere moment og effekt en en AAZ og så slipper man for tubo showet, måske man bare skulle være glad for en std. AAB hvis man kunne fo den lagt i en bus, en SA-klokke og så er den klaret(ja ja og et skævt bundkar og et par andre småting)?
Mvh. Casper

Kkrogsgaard

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #48 Dato: 31. December 2006 kl: 07:09:09 »
Tror ikke de 100 hk er urealistisk, men som du nævner, er den jo overlegen fra starten i forhold til aaz. Så er der spørgsmålet om man behøver turbo.

Mølle

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #49 Dato: 31. December 2006 kl: 11:16:03 »
fik ikke lige fat i..??

passer 2,4 motoren på vores gearkasser???

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ultimativ dieselløsning
« Svar #50 Dato: 31. December 2006 kl: 11:48:06 »
Men.. den har utvetydigt mere moment i bunden og flere kræfter i toppen end en aaz?

Hvor mange 2,4 typer findes der?

Der er vel ikke overvældende hvor mange JX dele der passer på?

Under alle omstændigheder lyder det som en dyrere om mere omstændig løsning end en 1,9.. måske et godt projet hvis 1,9 eren skal skiftes en dag.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #51 Dato: 31. December 2006 kl: 12:00:39 »
Nej, den 5 benede serie passer ikke umiddelbart på vores gearkasse. Der skal bruges en SA-klokke, der ikke er ganske billig - købes f.eks. hos Winkler.

Jeg tror ikke, at en 2,4 uden turbo kan være med en AAZ med turbo og JX-pumpe, hvad angår moment og ydelse. Til gengæld er den langt overlegen i gangkultur og levetid, og det er jo det vi vil have! Hvad betyder et par hk fra eller til, når man kan stille champagneglasset på ventildækslet uden at se bølgeskvulp :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #52 Dato: 31. December 2006 kl: 13:12:35 »
er helt vild med 2,4 motoren. Den går bare så godt -og den er nem at skrue på. Det kunne være rigtigt fedt at få lagt sådan en i. Vil det være fuldstændig hul i hovedet at forsøge at ombygge en klokke selv??? fx ved at svejse en t3 klokke og en T4 gearkasse sammen????

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #53 Dato: 31. December 2006 kl: 13:26:06 »
jeg er på !

har prøvet at beskrive ide i en tidlige tdi tråd, egentlig er klokken jo "bare" en flange der passer motoren, og en flange der passer gearkassen, og så noget fyldgods imellem.
Har man motor og gearkasse er det vel til at lave en aftegning af flangen, og føre den over på en tyk plade og skære dem ud

Det er vel ligegyldigt om klokken bliver svejset op i stål?

En t4 gearkassen vil ikke virke da den jo sidder tå tværds i bilen. Men det kan da være at der sidder en klokke på den der kan monteres på en t3 gearkasse med en adapterplade eller lignende ?
Mvh. Casper

Mølle

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #54 Dato: 31. December 2006 kl: 14:27:57 »
Der sidder ikke flange på en T4 gearkasse, idet flangen er støbt sammen med venstre del af gearkassehuset. Jeg tror at jeg har sådan en gearkasse, som vi kan save over. Jeg tror at det er nemmeste løsning. Så får vi også starter sat rigtige sted.

jeg tjekker lige i morgen om ikke der ligger sådan en i hughuset. T3 klokker har vi jo nok af.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #55 Dato: 31. December 2006 kl: 14:34:20 »
sweet, det ville det fedeste og smide sådan en motor i T3´eren

imorgen siger du........ok fair nok, jeg er dog nok ikke på benene før ved aftens tide..... :-)
Mvh. Casper

Mølle

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #56 Dato: 31. December 2006 kl: 14:44:58 »
skal alligevel ud på tanken og pusle lidt med en Golf, som skal til syn, hvis den er i nogenlunde stand.

Regner med at være i stand til at køre hjem i nat. Men har sovepose med for en sikkerheds skyld.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #57 Dato: 31. December 2006 kl: 15:12:45 »
Ja, nu har jeg jo tiltaget mig rollen som lyseslukker...

For det første:

Har i reflekteret over hvor "let" det er at svejse i støbte alu-legeringer af den elendige kvalitet, som T3-kassen har?

For det andet:

Har i overvejet, hvorfor der er styretappe mellem motor og gearkasse, som sikrer centrering indenfor 1/10's præcision?

Det er i hvert fald nogle forhold, der skal tages i ed, før man starter vinkelsliberen.

På ebay sælges fra tid til anden brugte adaptorklokker - i dec så jeg en, der gik for 200 € - så skal man altså overveje, hvor mange timer man har råd til at betale på en high-tech maskinfabrik, som jeg mener "gør-det-selv-projektet" kræver.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #58 Dato: 01. Januar 2007 kl: 15:15:59 »
Hmm. tjaah. Jarl.. du har nok ret. Legeringen i T3 klokken kan være et problem. Adgang til maskinfabrik med lazer opmåling mv. samt good will har jeg nok af.

Det var da også bare en idé. Synes et eller andet sted at det kunne være sjovere selv at lave detselv, end at købe noget færdigt, men sådan er vi jo forskellige. Har bilen som hobby, og er ikke afhængig af den, så da jeg nu har været i hughuset og finde den gamle T4 gearkasse, så lever drømmen lidt videre. Uden at projektet dog står øverst på arbejds-listen.

ingen drømme.... ingen sjæl

T3Sync

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #59 Dato: 29. Januar 2007 kl: 22:59:43 »
:D  Er der sket noget spændende i projektet  :D  

Morten