Forfatter Emne: Step by step billed-blog af motorrenovering  (Læst 8727 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
Step by step billed-blog af motorrenovering
« Svar #15 Dato: 19. Oktober 2006 kl: 22:48:51 »
Yes - det er den!

Den havde ædt det forreste mellemakselleje (for stram tandrem?), men ellers er den, som du kan se, bestemt værd at sætte i stand.

Toppen er også rigtig fin - der kommer billeder snarest.

Hvordan går det med din svejsning?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: 20. Oktober 2006 kl: 00:20:27 »
Ja, så blev det tid til toppen, og dermed sidste kapitel i denne fortælling. Når man står med en brugt top, skal man kritisk vurdere, om en renovering er rentabel - nye toppe kan findes til rimelige penge.

Først checker jeg for revner. Der må gerne være små revner i godset mellem ventilerne - det er der faktisk på de fleste brugte toppe (især dem, der har kørt uden oliekøler :wink: ), men revner ud mod forkammeret er uacceptable.

Dernæst skal der checkes for skævhed. Retskinne og søgerblade

Den må maks have 0,10 mm. Selvfølgelig kan man planslibe, men hvis man har et meget skævt topstykke, skal tænke over, at selvom man sagtens kan afrette pakfladen, så er resten af topstykket stadigvæk skævt. Hvad betyder det for knastakslen, der er lejret 5 steder i hele toppens længde, hvis den skal bøje sig som en banan...

Så skal ventilerne ud. de sidder der på rad og række

Som sagt er det her en Golf motor - den har altså hydrauliske løftere. Det er vi jo ikke vant til i T3'erne, men de ser sådan ud:

Det lille hul i spalten får hele tiden olietryk og derfor udvider den todelte løfter sig og udligner spillerummet - lidt smart - det må vi give Golf og WBX-folkene.

Ventilerne tages ud på traditionel vis med en dybtgående ventilfjedertang. De ser sådan ud:

De skal checkes for skævheder og slid. Hvis man ikke har noget målegrej, så er det fint at sætte ventilen (forsigtigt) fast som et bor i en boremaskine. Så starter man boremaskinen på et lavt omdr. tal og så er det meget synligt, hvis der er skævheder. Desuden kigger man på ventilstammen og måler den - og på selve tætningsfladen, hvor ventilen lægger an mod ventilsædet. Det er yderst sjældent, at der er problemer med slid, men der ses ofte skæve ventiler (tandremsskader).

Så skal ventilstyret undersøges. Udstødningsventilernes styr er altid dårligst. Der må være et spillerum (side til side) på 1,3 mm, som måles sådan her (-eller med skydelære)

Er der for meget må der et nyt ventilstyr til. De koster ikke en herregård og er nemme at presse i.

Olietyvene, de topløse kondomer, ventilkapper - kært barn har mange navne. Det er de små tætninger, der holder tæt for olie mellem ventilstammen, der suser op og ned, og ventilstyret. De bliver hårde som glas med årene og så tætner de ikke længere. I en motor som ellers er sund kan de medføre et stort olieforbrug. de skiftes altid, når man alligevel er der.

De nye presses forsigtigt på plads. En 12'er top passer perfekt til at presse dem med.

Styrene får lidt olie og ventilerne stikkes ind. Hvis man er i tvivl om, om ventilerne og sæderne er OK, så er det nu, der skal slibes ventiler. Det er i praksis aldrig et problem på VW's dieselmotorer. Det er også en god ide at måle ventilfjedrene for at vide, at de har deres spændstighed i behold. Målene findes i rep.håndbøger.

Ventilerne monteres på traditionel vis, de justeres - hellere for løst end for stramt. Dernæst monteres knasten - husk ny shimmerring og spænd lejeoverfaldene over kors - kun 20 nm - det er alu!

Dyserne er en historie for sig, som vi tager en anden gang. Men bare lige et par staldtips.

Hvis du vil have dyserne ud, så foregår det med en lang 27'er top. Og vær forsigtig. Masser af VD40 og tålmodighed, hvis de går stramt. Toppens gods er sårbart og hvis man laver trækket "udad" - væk fra motoren, så belaster man meget hårdt. En T-nøgle laver et dejligt rundt træk.

Hullerne dyserne sidder i skal gøres klinisk rene og der skal ALTID anvendes nye flammeskiver. Undlader man det, kan dysen ødelægges og det kan medføre alvorlige motorhavarier. Flammeskiven er sådan en lille fyr, som er næsten gratis:

Det er simpelhen for dumt at spare.

Er man i tvivl om sine dyser, skal man hurtigst muligt få den checket. Det sker med en dyseprøver, hvor man kan undersøge hvornår dysen åbner

og hvordan forstøvningen ser ud

Man skal huske på, at tændingstidspunktet i en diesel er et samspil mellem dieselpumpe og dyse. Hvis en af delene ikke fungerer eller er ukorrekt justeret, så leger man i virkeligheden med sit tændingstidspunkt. Enhver, der har kørt på en ulovlig Yahama, ved hvor lidt der skal til at brænde hul i stemplet. Heldigvis er dieselens stempler mere robuste, men jeg har set mange motorer med lejeskader i plejllejet pga. dårlige dyser.

Det var alt for nu - jeg håber som sagt, at nogen kan få glæde af denne lille beretning og måske ligefrem være knap så modløse næste gang motoren laver knuder. Det har i hvert fald været sjovt og hyggeligt for mig at skrive og berette om min store passion  :D
Bedste hilsner

Jarl

Mads-kaa

• Gæst
« Svar #17 Dato: 20. Oktober 2006 kl: 00:31:49 »
respekt Jarl, men din hammer hænger forkert :D

/Mads

Thor

• Gæst
« Svar #18 Dato: 20. Oktober 2006 kl: 19:33:13 »
Hej Jarl

Super fedt med denne renovering har glædet mig fra dag til dag for at se hvordan det går fremad. Det var sørme heldigt at den kære golf motor havnede hos dig og ikke på losseren, det var tæt på et par gange.
Selv går det fremad med svejseriet på min syncro. Er ved at have nået hele vejen rundt, nyt sidepanel og bagerste sidepanel der hvor kofanger hjørnet sidder fast, reperation af bagskærme samt de klassiske trinbrædt på begge sider. Er idag gået igang med det sidste "synlige" rust foran på bilen. Lige under syncro klistermærket har jeg udskiftet et stykke på 15 cm. inkl. de underplader der også var møre.
Jeg er ved at blive gode venner med svejseren og hele denne rustprocess er sku også lidt hyggelig, selvom det virkede lidt skræmmende at gå igang med.  

Overvejer seriøst at gentage den fidus med at svejse sidepanelerne sammen før jeg går igang med at spartle.

Hilsen Thor

Mølle

• Gæst
« Svar #19 Dato: 20. Oktober 2006 kl: 20:01:45 »
Hej Jarl

Fantastisk fin manual du har lavet til os andre der,

Det er godt nok noget tid siden jeg har rodet med WBX, men det foresvæver mig, at grundjusteringen der foregår ved at skrue  justerskruen ind, til spillerummet forsvinder, og derefter en eller halvanden omgang mere ind????  Husker jeg helt forkert???

Grundjusterer du de hydr. løftere så der er spillerum, eller mente du justeringen af de mekaniske løftere??

PS: er jeg den eneste, der også godt kunne tænke mig at se en trin for trin om Thors svejseprojekt.

Hilsen Mølle -ejer af en masse bras, der ikke kan køre, og en (sød) kone, som synes at køkkenrenovering kommer i første række.

Offline Jarl

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: 20. Oktober 2006 kl: 21:13:28 »
@ Thor: Ja, jeg er også meget glad for den fine motor - godt den ikke kom på lossen.
Og det kunne som Mølle skriver være sjovt at se billeder fra dit svejseprojekt - jeg kan godt fortælle resten af læserne, at de forberedelser jeg så til processen vidnede om seriøst arbejde!

@Mølle: Nej, der er ikke nogen justering af hydro-løfterne på VW's rækkemaskiner. Når man får et sæt helt nye, skal de "lades" ved at blive trykket sammen et par gange mens de er neddyppet i motorolie. Så skal de sætte sig nogle timer, og så klarer olietrykket i motoren resten.
Bedste hilsner

Jarl

Djursland

• Gæst
« Svar #21 Dato: 21. Oktober 2006 kl: 00:04:49 »
jarl du kunne godt lige ha vasket finger og hængt din hammer rigtig inde du tog foto...  :lol:  :lol:  :lol:

Mvh Flemming  :lol:

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: 21. Oktober 2006 kl: 10:17:35 »
Må man foreslå.

Denne tråd/Jarls rep manual, bliver renset for andre indlæg.
Flyttet til ?? stedet for tekniske manualer.
Låst så det kun er Jarl der kan skrive/ændre.
Så vil den kunne bruges som fremtidig reference.
Der hvor den flyttes til kommer så også andre "kvalificerede" howto manualer. Top. Brems. Plade. Rude. O.S.V.

Altså en skrevet bog, ikke til debat, der kan foregå andre steder, med reference til bogen.

KH KHS - Haynes sucks, Jarls rocks
Kurt - 25115788

Djursland

• Gæst
« Svar #23 Dato: 21. Oktober 2006 kl: 12:22:29 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Må man foreslå.

Denne tråd/Jarls rep manual, bliver renset for andre indlæg.
Flyttet til ?? stedet for tekniske manualer.
Låst så det kun er Jarl der kan skrive/ændre.
Så vil den kunne bruges som fremtidig reference.
Der hvor den flyttes til kommer så også andre "kvalificerede" howto manualer. Top. Brems. Plade. Rude. O.S.V.

Altså en skrevet bog, ikke til debat, der kan foregå andre steder, med reference til bogen.

KH KHS - Haynes sucks, Jarls rocks

Hørt

rigtig god ide lærling men ved du ikke at en lærling skal vent med at sige noget til han bliver spurgt
og gå så ud i dit skur og snit en træmand  

Mvh Flemming  :lol:

Offline KHSalvesen

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: 21. Oktober 2006 kl: 18:50:20 »
Snit dig sæl.

Nu må vi se den 25 om jeg får købt en køreklar T3, så jeg kan blive udlært.

Hvem skal flytte, tvangsredigere, sanere, denne tråd på plads på hylden over SÅDAN.

KH KHS - Knivskarp
Kurt - 25115788