Forfatter Emne: Kølelampen lyser - konstant  (Læst 2650 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Svedig

• Gæst
Kølelampen lyser - konstant
« Dato: 28. Marts 2010 kl: 16:04:35 »
Hey.

Knapt har man skiftet tanken, før et nyt problem melder sig :-)

Kølelampen lyser konstant. Der er fint med kølevæske, og der er gode sikringer. Jeg har hørt en lille fugl synge om, at der på VW´s busser generelt er dårlige temp.-målere, og at man skal regne med at skifte tank (med sensor) ud. Hvad er Jeres erfaringer desangående?

John

Offline Aran

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: 28. Marts 2010 kl: 18:06:37 »
Du kan jo starte med, at kigge på din føler i tanken. Hvis benene ikke er fri for belægninger og ir, kan det sikkert gøre tricket, at afrense dem grundigt. Hvor står din temperatur måler under kørsel ?  Hvis den opfører sig normalt, vil jeg anbefale, at du kigger på førstnævnte, - og stikket ikke mindst.

Mølle

• Gæst
« Svar #2 Dato: 28. Marts 2010 kl: 18:09:03 »
Hej John

Du kan starte med at skrue føleren i ekspansionsbeholderen af, og rense elektroderne med lidt fint sandpapir. Jeg har en gang haft ir på stikkene i den sorte box i motorrummet. Lidt wd40 og stik-motion fjernede det røde blinkeri på temp.måleren. Jeg har ikke haft mas med temp følerne. de sidder forøvrigt hhv. to stk. på vandstudsen i enden af topstykket samt en på vandstudesen ud af topstykket ved gløderørene på cyl. 3 og 4.

god fornøjelse. Skriv når du har fundet fejlen.

Svedig

• Gæst
« Svar #3 Dato: 28. Marts 2010 kl: 19:49:49 »
Hey.

Takfor svar!

Temp.-måleren starter i nul og arbejder sig i løbet af 5-8 minutters kørsel help op i næsten max-position. Den røde lampe blinker hele tiden, fra man drejer nøglen. Jeg har som nævnt kontrolleret, at der er væke i efterfyldningsbeholderen. Jeg har endnu ikke kigget i udligningsbeholderen - det gør jeg nu. Efter endt kørsel har jeg tjekket, om ventilatoren kører - men jeg kan ikke høre den. Burde jeg kunne det?

Mølle

• Gæst
« Svar #4 Dato: 28. Marts 2010 kl: 20:20:23 »
Glem efterfyldningsbeholderen. Du skal ind til ekspansionsbeholderen. Den skal være helt fyldt. Det er hele forudsætningen for at kunne gætte på fejlkilder, at den beholder er fyldt. Der er sikkert næsten ikke eller slet ikke vand på bilens kølesystem. Er der ikke det får sensorerne ikke noget at arbejde med. Derfor er det slet ikke sikkert at kølerblæseren starter, selv om motoren er ved at dø af hedeslag.

Kan du SÅ få tjekket den beholder.

Svedig

• Gæst
« Svar #5 Dato: 28. Marts 2010 kl: 20:50:24 »
Den er tjekket, og den var fyldt. Tricket med at slibe lidt med noget finkornet sandpapir på følerbenene virkede efter hensigten, og problemet er nu løst :-)

Tak for hjælpen!