Nu skal jeg lige kloge lidt i det her.
Jeg tror, at du, Mads tænker på den mekanisme i skiftekulissen, der gør, at gearstangen skal trykkes ned for at gå i bakgear.
Det fænomen du beskriver BlackChart, tror jeg, skal findes i gearkassen.
Først lidt gearkassesnak fra 1. kapitel i VW-lærlingens håndbog:
I en bilgearkasse er alle tandhjul i konstant indgreb 2 og 2. F.eks er 2.gears to tandhjul i indgreb med hinanden selvom man kører i 4.gear. Men et af 2.gears tandhjul løber frit på gearakslen, og derfor overføres der ikke kraft den vej. Kun når begge tandhjul er låst deres gearaksler overføres der kraft. Selvfølgelig er det indrettet så viseligt, at kun et tandhjulspar (gear) kan være låst ad gangen - ellers kørte man jo i 2 gear på engang - og det kan jo ikke lade sig gøre.
Rent praktisk er det lavet sådan, at gearkassen indeholder 3 skiftemuffer også kaldet synkronhoveder (ikke at forveksle med synkromesher).
Et synkronhoved betjener bak og første (på syncro: bak og G)(på 4 trins kun bak) - derfor ligger de i samme spor i gearstangen.
Et andet synkronhoved betjener 2. og 3. (på syncro og 4-trins 1. og 2.)
Et tredie synkronhoved betjener 4. og 5. (på syncro og 4-trins 3. og 4.)
Se, nu kan man allerede se mønsteret.
Disse synkronhoveder er T3-gearkassens achilleshæl. 9 ud af 10 fejl opstår i forbindelse med dem. De fungerer som gearlås og skal fastholde tandhjulet på akslen. Når de er slidte bliver de gradvist dårligere til det. Tit revner de også og så kan man pludselig ikke komme ud af et gear. Fra årg. 90 og frem er der monteret bedre synkronhoveder, og de har erstattet den gamle type i reservedelskataloget.
Meget tyder på, at dine synkronhoveder er ovre deres første grønne ungdom. Hvis du er en skrap gearkassemand kan du godt skifte dem selv - de koster ca. 180 € stykket i Tyskland. Søg på "Synkronkörper"