Forfatter Emne: hvad slags en brandslukker skal man købe  (Læst 3464 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

larsen

  • Gæst
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Dato: 03. Maj 2010 kl: 21:33:19 »
jeg skal  ud og købe brandslukker til bilen, hvad laver mindst ravage og hvor stor skal den være ? mvh larsen

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #1 Dato: 03. Maj 2010 kl: 21:57:05 »
Jeg har hugget en multivan/camper op, hvor der var fyret en pulverslukker af indeni, og udfra karosseriets tilstand efter et par måneders almindelig luftfugtighed må jeg fraråde den udgave, hvis du håber på at bilen skal kunne bruges til andet end reservedele bagefter.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Kkrogsgaard

  • Gæst
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #2 Dato: 03. Maj 2010 kl: 22:06:07 »
Er det ikke en Kulsyre slukker man skal have?

Offline brandmanden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #3 Dato: 04. Maj 2010 kl: 08:57:05 »
Minst en 2 kilo pulverslukker helst en 5 kg. Co2 er ikke god til udendørs slukning da den er meget vindfølsom, det vil sige i tilfælde af blæsevejr går vinden ind og blander sig med Co2 og så skal man helst have en 10 kg slukker for at opnå en god effekt. Skulle uheldet være ude og man skal bruge sin pulverslukker skal man gå så tæt hen til ilden som mulig samtidig med man holder helt ude på slangen og skyder pulver af i små ryk med inspektion om ilden er slukket mellem vært tryk. Det vil begrænse grisseriet en pulverslukker laver. Skulle man gå hen og få en motorbrand slukkes den bedst gennem insektionslemmen ved at stikke slangen ind. Vær forsigtig når motorklappen inde i vognen åbnes da der kan ske en genantændelse af varm olie/brændstof hav derfor en slukker klar til evt. efterslukning.
Hilsen John & Gullann

 VW T3 Karmann Gipsy camper

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #4 Dato: 04. Maj 2010 kl: 09:48:26 »
Jeg har en 6kg kulsyreslukker i bilen, netop for ikke at ødelægge alt i tilfælde af brand. Det er en velvoksen sag at have liggende, men en T3 er jo dejlig rummelig. Jeg er helt med på at en pulverslukker er et langt mere effektivt slukningsmiddel, meeen en 6kg CO2 slukker kan altså også slukke en temmelig heftig brand i et t3 motorrum også selv om det skulle lufte lidt.
Allerhelst ville jeg have en vandslukker, men jeg er faktisk ikke lige løbet over nogen.
Jeg har flere gange overvejet at fylde vand i en tom pulverslukker og efterfølgende pumpe tryk i. Dysen i pulverslukkeren forstøver ganske vist ikke vandet, men der må kunne laves noget custom.

Den ultimative løsning må være ovennævnte vandløsning OG en 6kg pulver i reserve.

-når alle bilerne er flydende, tror jeg lige der skal eksperimenteres med en brugbar trykvandslukker. (så starter vi sgu en produktion)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #5 Dato: 04. Maj 2010 kl: 09:51:56 »
Og så kører jeg jo diesel så risikoen for brand er akademisk. (lige med undtagelse af den gloende varme hjulene afgiver til asfalten når alle JX-hypperne lukkes ud på engen 8) )
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Bo

  • Gæst
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #6 Dato: 04. Maj 2010 kl: 10:12:09 »
Citat fra: "dokajønne"
Og så kører jeg jo diesel så risikoen for brand er akademisk. (lige med undtagelse af den gloende varme hjulene afgiver til asfalten når alle JX-hypperne lukkes ud på engen 8) )

8)  8)  8)  8)  :lol:  :lol:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #7 Dato: 04. Maj 2010 kl: 15:34:22 »
Uforstående ... Når der er ild i bilen, så skal den slukkes. Efterfølgende kan man jo skylle bussen med masser af vand inde i kanalerne ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #8 Dato: 04. Maj 2010 kl: 15:46:18 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Uforstående ... Når der er ild i bilen, så skal den slukkes. Efterfølgende kan man jo skylle bussen med masser af vand inde i kanalerne ...
Jens
Enig! En brand skal da slukkes så hurtigt som muligt med hvad man har. Og pulver (selvom det er noget værre stads), er altså det bedste all-round til en bilbrand.
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

cj54

  • Gæst
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #9 Dato: 04. Maj 2010 kl: 16:48:43 »
8)

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #10 Dato: 04. Maj 2010 kl: 17:08:37 »
Citat fra: "Harald"
Citat fra: "Jens Flensborg"
Uforstående ... Når der er ild i bilen, så skal den slukkes. Efterfølgende kan man jo skylle bussen med masser af vand inde i kanalerne ...
Jens
Enig! En brand skal da slukkes så hurtigt som muligt med hvad man har. Og pulver (selvom det er noget værre stads), er altså det bedste all-round til en bilbrand.


Skal ikke gøre mig klog på dette område, men har for nogen år siden slukket en motorbrand i en golf 2 g60 jeg havde med en pulverslukker og det virker fantastisk i nuet, med efterfølgende var det motorrum bare utroligt træls... Blev aldrig glad for bilen igen...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Fut

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #11 Dato: 04. Maj 2010 kl: 18:19:58 »
Brændslukningspulver er meget basisk og utroligt agressivt mod bløde metaller som aluminium hvor det kan tære dybe grubber på utroligt kort tid. efter slukning med pulver i et motorrum skal man rense omgående og egentlig skylle efter med eddike el lignende svag syre. Det er dog teori og jeg ved ikke om det virker. Svineriet kan vist kun tages med stor tålmodighed.

Kkrogsgaard

  • Gæst
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #12 Dato: 04. Maj 2010 kl: 20:43:01 »
Hvor erhverves brandslukkere henne?

cj54

  • Gæst
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #13 Dato: 04. Maj 2010 kl: 21:06:31 »
8)

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
hvad slags en brandslukker skal man købe
« Svar #14 Dato: 04. Maj 2010 kl: 22:17:59 »
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it