Forfatter Emne: CV Joints med diff. locks - jeg forstår det ikke...  (Læst 2867 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

• Gæst
CV Joints med diff. locks - jeg forstår det ikke...
« Dato: 09. Maj 2010 kl: 20:52:34 »
Hey alle,

Jeg skal til at købe et nyt knokkel led fortil, og troede egentlig det var lige til højrebenet: Man kan få nogle 'heavy duty' VC joints som kan traversere 23 grader istedet for 17... Easy.

Nu ser jeg dog der er noget som hedder "CV joint front outer 16" with Diff Lock". Hvad er det? Hvorfor vil man have en lock i knokkel leddene? Er det fordi vores locks (som vel er vores 'spær', ikke?) kun er LSD (Limited Slip Diff), eller blander jeg tingende sammen? Vores 'lock' foregår vel i differentiale huset, som knokkel leddene er boltet på - så hvor er fordelen?
Enten er det noget alle ved, eller også er jeg den første som tør spørge, for alle de steder jeg har googlet, har ingen forklaret dette : )

Bonus spørgsmål:

Jeg har ladet mig fortælle porsche 944 CV joints er 'bolt-on' på vores biler. Er der nogle af jer hajer derude som ved om dette er sandt?

Mange tak,

Solow

• Gæst
« Svar #1 Dato: 09. Maj 2010 kl: 20:58:14 »
de mener vel bare at det er til en 16" syncro med diff locks, ikke at det sidder i leddet ;-)

Herr_Jensen

• Gæst
« Svar #2 Dato: 09. Maj 2010 kl: 21:00:35 »
Det har jeg svært ved at tro. Låsen sker jo ikke i selve leddet. Desuden fungere mine spær fint, og jeg har kun normale  : )

Mølle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09. Maj 2010 kl: 21:00:55 »
Citat fra: "Solow"
de mener vel bare at det er til en 16" syncro med diff locks, ikke at det sidder i leddet ;-)

Præcist... Der skelnes imellem om syncroen er født med eller uden spær. Det har noget med tykkelsen af akslen at gøre..

Herr_Jensen

• Gæst
« Svar #4 Dato: 09. Maj 2010 kl: 21:03:43 »
Hm, hvordan kan det så være at mine spær fungerer? Der er over EUR 100 til forskel, så man skulle da tro der var mere en tykkelsen at gøre? Det er også værd at pointere at dette kun er for leddet - ikke en fuld aksel.

Offline Hasse

• Hero Member
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
« Svar #5 Dato: 09. Maj 2010 kl: 21:11:14 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Hm, hvordan kan det så være at mine spær fungerer? Der er over EUR 100 til forskel, så man skulle da tro der var mere en tykkelsen at gøre? Det er også værd at pointere at dette kun er for leddet - ikke en fuld aksel.

Det koster att ligge på topp
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

doka

• Gæst
« Svar #6 Dato: 09. Maj 2010 kl: 21:31:00 »
Mig bekendt er leddet af en meget kraftigere kvalitet da det skal kunne holde til et større moment.
Hvis en bil uden diff sidder fast spnner det modsatte hjul bare hvorimod det i din tvinges til at trække.

Derfor kræver det som regel et kraftigere led - jeg skal ikke med 100 % sikkerhed sige at det forholder
sig sådan i en T3, da jeg aldrig har kunnet sammenligne ,men jeg ved at det er tilfældet på mange andrer modeller.

Jeg kan derimod med sikkerhed sige at der på ingen måde er nogen form for lock i leddet ,da et vinklet led ville blive smadret den første gang
det drejer rundt.

Herr_Jensen

• Gæst
« Svar #7 Dato: 09. Maj 2010 kl: 21:58:56 »
Tak for jeres posts.

@Hasse
Haha - du har sgu nok ret : )

Her er linket:
http://www.syncro-services.com/index_modi_eng.html
ca. i midten. Busman har det samme (bare til flere penge, selvfølgelig), og skriver det samme. Hvis man googler det, får man ingen resultater.

Jeg undres stadig over de skriver 'Nu med Diff Lock'... Hvorfor skal man f.eks. ikke have 'Nu med Diff Lock' til bagerst? Jeg synes ikke det giver mening at det er til busser med front spær, for VW's reservedels katalog lister, så vidt jeg lige kan se, kun et led til alle typer (selv 14" og 16" front ydre led er det samme!).

Jeg tror lige jeg smider en mail til Henning...

Herr_Jensen

• Gæst
« Svar #8 Dato: 10. Maj 2010 kl: 19:49:46 »
Nå, først og fremmest må jeg sige at i havde ret mht. CV's med diff. lock. Det er simpelthen bare til busser med front diff : ).

Jeg smed mig ned under bilen i dag, og så at højre side er totalt sølet til. Jeg tror det er spændebåndet som er for løst, for jeg kan rykke det rundt med hænderne.

Jeg må også se mig slået af det lorte spændebånd, for jeg kan ikke finde ud af at tage det af. Mine strips er for små, så jeg må vente til i morgen med at klippe det over.

Eller...

Er der nogen som ved hvordan man åbner det, så det kan lukkes igen?

Jeg har bestilt et nyt led hos Henning, som gav mig en overordenlig fin pris på det. Med lidt held får jeg det i løbet af ugen. Det er sgu da service!